Fórum - Téma


Zvýšení výkonu motoru X17DTL


Fórum Tuning a úpravy Zvýšení výkonu motoru X17DTL



1  2  3

2014-12-26 20:17:50

hrdic: Ano, jsi rýpavý, ač být nechceš, ale omlouvá tě tvůj věk, příteli, proto se taky nezlobím, necítím se dotčený a přít se s tebou nebudu. Je pravdou, že nejsem a nikdy jsem nebyl soutěživý typ, nezajímá mě tuning ani sprinty, nikdy jsem nejezdil naftu a jezdit nebudu, stejně jako od doby před cca patnácti lety, kdy jsem si čuchl k víceválcům, mě víceméně nezajímají malé motory. Možná i proto je mi taky tak smutno, když vidím, kam ten (automobilový) svět spěje. Ale život není o zrychlení, maximální rychlosti, spotřebě paliva a podobných věcech a o autech už vůbec ne, však na to přijdeš časem sám, tím jsem si naprosto jist. Některé zkušenosti jsou nepřenositelné a člověk se k nim musí dopracovat sám postupem věku.

A abych aspoň trošku odpověděl na tvé otázky - jistě víš, že pružnost motoru a jeho celkový projev není otázkou ani tak výkonu jako spíš točivého momentu, u tohoto motoru mám jeho maximum (240Nm) k dispozici "už" ve 3400ot/min. Červené pole otáčkoměru začíná v cca 6700ot/min, omezovač (odpojení vstřiků) je odhadem o 200-300 výš. Nepotřebuju velké zrychlení ani vysokou rychlost, ale je-li to z nějakého důvodu nutné či se mi zachce, oboje v motoru (autě) mám v míře mně dostačující. Za normálních okolností jezdím tak, jako ti ostatní kolem mě popř. trochu rychleji, na silnicích mimo obec tak kolem stovky+ (na pětku při stovce motor točí rovných 2500ot/min.), na delších rovných úsecích se při předjíždění občas dostanu na 120-150km/hod (můžu klidně i na trojku) a palubní počítač mi dlouhodobou (dva roky a vím, je to jen údaj PC...) spotřebu ukazuje 8,1 Jsem naprosto spokojený a zatím nemám sebemenší důvod měnit

P.S. Omlouvám se, trochu jsem ti zaplevelil vlákno...

2014-12-26 20:31:41

colommbo: Krásně napsané.Nyní mám 4válec a pláču jakou mám chrastící multikáru,těším se až děti odrostou a budu mít doma krasně ševelící 6válec a budu se kochat.Obávám se až ten čas nastane,budou k dostání pouze přeplňované sekačky na trávu či kultivátory a pod....

2014-12-26 21:34:47

cyril: A pro to musíme býti šikovní a umět si poladit motůrky. No Colommbo, myslím si, že věkem to nebude, jsem prostě takový soutěživý a všechno hrozně řeším. Jen mi nejde do hlavy, proč pořizovat 6ti válec, když stejné výkony nabízí i čtyřválce. Přeci údržba 6ti válce musí být nákladnější a shánět na to díly také nic moc.... Všechno je tam 2x. A ta spotřeba mě překvapila.... Avšak, když se rozvášníš, bude to určitě nechutné číslo. Kdybych měl tu možnost koupit si hned na začátku 6ti válec věř mi, že bych ho vzal taky.

2014-12-26 21:48:00

hrdic: "...Jen mi nejde do hlavy, proč pořizovat 6ti válec, když stejné výkony nabízí i čtyřválce..."

Protože čtyřválec a šestiválec, i když budou mít stejný výkon, jsou prostě nebe a dudy, věř tomu. A že by sis, mít tu možnost, býval pořídil šestivál, to ti rád věřím, však už bys pak nic menšího nechtěl... Až Omča jednoho dne doslouží, půjdu do osmihrnku. Benzínového, nefoukaného, zásadně s manuálem a náhonem na zadek. Pak bud spokojen a bude to asi už moje poslední auto.

A propos - předpoklad, že údržba a provoz šestiválu je nákladnější než u čtyřválu, za předpokladu srovnatelného objemu a výkonu, je jeden z obecně rozšířených mýtů.

2014-12-26 22:09:21

colommbo: Nikdy jsem v šestiválu nejel. Tak nevím. Proč chceš náhon na zadek?

2014-12-26 22:17:09

hrdic: Já ti vlastně nevim, Maruš... Asi proto, že jsem na to už zvyklý (i v zimě) a jsem zastáncem klasické koncepce (motor podélně-převodovka podélně-kardan-zadní kola a v převodovce shora zapíchnutej fofrklacek.) A protože se mi líbí, jak se to auto krásně řídí a zadek ho pěkně tlačí do zatáček, to se dost těžko popisuje a vysvětluje...

2014-12-26 23:03:22

colommbo: to jistě. No, to mě by se zas líbila nadupaná 4x4ka, třeba pěkná kalibra s C20LETkem.

2014-12-27 00:22:40

no než se to tu zvrhne opět v nějaké OP tlachání ....

Chtěl bych podělkovat Hrdlicovi , že nezůstal stranou a šel s kůží na trh. Je jasné že sklidil nějakou tu kritiku, si myslím že neoprávněně, protože zrovna tendle článek nebyl typu "můžu dát turbo do svojí 1.3 HTP..."

Vpodstaně shrnul co je možné udělat s vozem za minimální (skoro žádné) náklady a posunout se k lepšímu poměru ceny/užitné(výkonové) hodnoty se základními znalostmi a dostupné i pro lidi nevzdělané v autotechnice. Zrovna tento článek je opravdu tunning (zlepšení) nikoli tuzingu ( za který považuju například všelijaké ospojlerování a osvětélkovaní vozu...).

Kéž by takové články tvořili i ostatní , (viz třeba Dawe , který mocně potunil svoji zesnulou omegu).

Chápu že každý nemá čas / chuť něco takového dělat , ale i třeba já bych rád viděl jak si upravil svoji Astru Hansdob i když sem z něho po SZ tahal rozumy, neboť i já se nespokojím se svojí 60kW Isuzákem v celkem těžké VB .

Doufám že tě neodradí breptalové a budeš pokračovat , celkem by mě zajímalo to tvé další počínání s holým blokem jak jsi naznačil i když 98% lidí zřejmě touto cestou nepůjde.

Zdar !

Venca49  
Václav

Hrdic, 2014-12-26 22:09:21 napsal:

colommbo: Nikdy jsem v šestiválu nejel. .. Tak nevím. Proč chceš náhon na zadek? ..

2014-12-27 00:41:43

hrdic: Hochu,to jsi ještě nejel v osmiválu,to je teprve ševelení.

2014-12-27 12:45:34

venca49: sehnat osmivál za nějakou rozumnou cenu bude asi nadlidský úkol.

2014-12-27 12:56:13

breathlless: Jo, dík za podporu. Teď o svátcích jsem dělal víceméně hlavu motoru. Té věnuji největší pozornost i kvůli tomu, že o svátcích na ni mám hodně času. Potom už to takové nebude. Budu moci dělat jen o víkendech. Zatím se mi podařilo kompletně demontovat díly z hlavy a zanedlouho se pustím do samotného zabrušování ventilů. Trošku jsem brousil sací kanálky, protože je tam z výroby takový hrb, který tam musí 100% způsobovat tomu plnění velkou překážku. Dále jsem vybral matroš okolo ventilů je tam takový poměrně ostrý žlábek, ten jsem ubrousil tak, aby byl "tupý", podle mě to způsobí lepší promísení směsi a lepší výplach, protože jsem to udělal i u výfukových ventilů. Po úpravě těchto drobností bude následovat poslání hlavy na srovnání a pak závěrečné leštění. Co se bloku týče, ten chci také zdemontovat a zkontrolovat ojniční a kliková ložiska a šály. Nevím, zda se na tento motor dají sehnat nová... snad jo. Když tak budu muset improvizovat. Oškrabu blok a něčím hezkým ho natřu :) Třeba černou barvou.

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-12-27 13:12:36

hrdic: Tak jsem dočetl až sem, a můžu říct, že jsi zde první, který rozumě popsal, jak to staré dobré naftové kladivo trochu víc rozhýbat....

Jak píšeš, takovýmto "tuněním" lze velmi dobře pochopit funkci jednotlivých částí a opravdu se to hodí do budoucna, když někdo bude řešit závadu na motoru.. Ty koukneš a budeš vědět, zatímco většina koukne a vědět nebude, protože neví jak to celé funguje..... To je ten správný přínos tohoto tunění a to kvituji a děkuji, že se zde s námi o to jsi schopen velmi rozumnou formou podělit.

Věc jiná jsou názory ostatních, ono co klubák to názor, za léta ježdění s vozy si každý vybuduje hodnotovou stupnici na základě zkušeností a té se povětšinou drží.

viki  
viktor
2014-12-27 16:43:11

venca49: řikal jsi osmiválec?

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-12-27 17:12:04

viki: To je už "brutalita"

viki  
viktor
2014-12-27 17:22:43

kopejda: to jo nechtěl jsem prasit vlákno ale nacpat to tam to mazec snad mě zakladatel vlakna odpustí

2014-12-27 17:41:53

viki: To vypadá jak malé Lupo... Přední gumy na čtyři atmosféry a poďme, hoši, poďme do toho...

viki  
viktor
2014-12-27 17:45:31

colommbo: nemam poněti kolik tomu fouká ja foukám 4,5 do transita ale hodně nakladám

http://www.vau-max.de/mag...ichts-fuer-anfaenger.3856

je to taková zajímavůstka no

2014-12-27 18:05:52

viki: No nevím, jak jsou na tom se zákony kolegové z Německa ale u nás by taková přestavba neprošla. škoda.

viki  
viktor
2014-12-27 18:21:52

hrdic: u nas je to v pytli ja mam čtyřkolku a ta má origo zátku na karbecu udělanou tak aby jsi neotevřel plnej plyn protože ze zakona nesmí mít vic kw atd atd samozřejmě jsem zatku dal druhou kolka je na to stavěná

i když na druhou stranu to chápu jen výkon zvedat nelze ten výkon musí unést podvozek brzdy atd

2014-12-31 00:26:56

viki: no.... podle mě, když nezvyšuješ V-max, tak brzdy a podvozek stačí původní, když v podstatě zvětšuješ jen zrychlení.

Jawky, které se vyvážely do zahraničí měli také buď zúžený difusor v karburátoru a nebo užší přírubu k válci.


Odpovědět

1  2  3