Fórum - Téma


Zvýšení výkonu motoru X17DTL


Fórum Tuning a úpravy Zvýšení výkonu motoru X17DTL



1  2  3

2014-12-24 17:34:20

Nedávno jsem byl požádán, zda nenapíši nějaký článek o tom, jak jsem postupoval při zvyšování výkonu svého vozu. Jedná se o Opel Astra F s motorem X17DTL. Je to turbodieselový čtyřválec o výkonu 50kW bez řídící jednotky s nepřímím vstřikováním.

Když jsem si ho pořídil, na normální jízdu to stačilo ale časem jsem chtěl víc. No a tak na řadu přišlo študování motorů. Jak pracují, jak zvýšit výkon a různá taková moudra. Zjistil jsem, že důležité je u předkomůrkáčů chladit hlavu válců, protože teplo z komůrek se špatně odvádí a při nadměrném zahřátí předkomůrky a následné jízdě z kopce na neutrál a znovu jízda do kopce pod plným kotlem moc hlavě nesvědčí kvůli pnutí materiálu. Takže hlava praskne.

Říká se, že tyto motory jsou na to zvláště choulostivé, nevím..... Každopádně to jsem v té době moc neřešil. U těchto motorů není nic moc co dělat, pokud motor nemáte venku a nechcete na něm udělat nějaké zásadní změny. Pokud chcete přidat výkon, musíte se smířit s tím, že to bude žrát více.... logické. Ještě před samotnou radou, jak zvýšit výkon bych měl říci, že na výkon má vliv celkový technický stav motoru a správné nastavení směsi. Né jak si většina rádoby tunerů myslí, že čím více jim auto hulí, tím lépe. Směs (nafta a vzduch) by se měla v určitém poměru smísit.. nejlepšímu poměru se říká lambda směs. Pro zvýšení výkonu potřebujeme více nafty ale tím pádem i více vzduchu, které u TD motorů do válců dodává turbo.

No a teď k věci. Tento motor má naftové čerpadlo, na kterém jsou i různé štelírung šroubky. Například na doraz plynového pedálu, štelování základní dávky paliva, štelování volnoběhu atd.... Nás zajímá šroubek pro zvětšení základní dávky nafty, který se nachází na pravé straně čerpadla hned nad tou černou krabičkou, co do ní vedou 3 drátky. Šroubek má na sobě většinou plombu, kterou musíme sundat a kontramatku, kterou musíme povolit, abychom se šroubkem mohli hýbat. S tou základní dávkou opatrně Lepší je s ní manipulovat při běžícím motoru, se zvyšováním dávky stoupnou i otáčky, které následně ubereme šroubkem na doraz plynu. Který šroubek to je, to pozná každý šikula sám. Přidáme zhruba o půl otáčky. Zajistíme kontramatkou a jdeme projet. Měli by jste cítit lepší zátah turba v nižších otáčkách, který pak ale odezní. Schválně zařadíme tak, aby se otáčky pohybovali na zhruba 8mi set otáčkách a dáme plnej kotel a sledujeme zpětné zrcátko. Neměl by za vámi vzniknout neprůhledný oblak dýmu. Pokud tomu tak je, šroubek kousek vrátíme k základní poloze.

A proč k tomu dýmení v nízkých otáčkách dochází? Pokud podtočíte motor a dáte mu plný kotel, pak dávkuje plnou základní dávku nafty, která nestačí dohořet, protože v těchto otáčkách netlačí do válců dostatek vzduchu, který je tolik potřebný právě pro rozvíření a dobré spálení směsi ve válci. V momentě, kdy turbo začne tlačit vzduch do válce, dýmení se značně zmenší.

Další věcí, které naftové čerpadlo obsahuje je naftový přidavač, který přidává dávku nafty v závislosti na tlaku turba. Hlavu poznáme jednoduše.... je usazena na samém vrcholu čerpadla (ne)šikovně pod hadicí do chladiče od termostatu. Hlavu jistí 4 imbus šrouby a vede do ní hadička ze sání. Tudy proudí zmiňovaný tlak. Pokud vám auto netáhne, hledejte závadu nejprve tady. Hlava obsahuje membránu s osou a pružinkou. Můžete ji klidně bez obav rozebrat, nic neztratíte ani nerozhodíte, osa přidavače totiž není excentricky broušená. A jak funguje? Tlak, který působí nad membránou membránu tlačí směrem dolů i s kovovou osou. Z čerpadla do prostoru osy zasahuje jazýček, který jezdí po ose a jak je osa zbroušená, jazýček kopíruje její

tvar. Čím více je osička směrem ke středu zbroušena, tím více nafty čerpadlo dávkuje v závislosti na tlaku. Měla by být zbroušena tak, aby v základní poloze nebyl materiál ubrán a směrem k membráně zbroušený lineárně ke středu. Podle fotky pochopíte.

Po ubroušení vám auto bude hulit zaručeně a proč? Protože jsme nezvedli tlak turba. Sériově tlačí kolem 0.7Baru. Nebál bych se ho zvednout na 1 bar. K tomu ale budeme potřebovat baroměr, který si dáme do kabiny auta. A kam ho napojíme? Nejjednodušší je rozdvojit hadičku, která vede ze sání do hlavy přidavače, odtamtud vzít přívod pro baroměr. Ale hadička musí pokračovat stále do přidavače, jinak auto nepojede. Tento motor má turbo ovládané wastegate ventilem. Je hned u turba. Vede do něj hadička s kompresorové části turba a po dosažení určitého tlaku membrána v baňce začne vytlačovat táhlo, které vede do výfukové části turba a začne otevírat ventil, kterým začnou proudit výfukové plyny, které šly před tím všechny na lopatky turba ve výfukové části. Na tom táhlu je matička a táhlo je na konci zajištěné ségrovkou. Tu musíme vyndat a následně šroubovat táhlo tak, aby bylo kratší, tím dosáhneme vyššího tlaku.

Toto jsou základní věci, které pro zvýšení výkonu musíte udělat. Po těchto krocích je nutno kontrolovat teplotu motoru, olej a vodu častěji, než před tím. Bude pokračování...

2014-12-24 17:44:50

Nechápu, proč z tak starého auta dělat raketu? Jezdil jsem s touto Astrou F Combi, závoďák to nebyl, ale jelo to příjemě za málo peněz. Když chci větší výkon, tak si koupím jiné auto buď naftu, ale raději benzín, nebo formuli.

2014-12-24 18:01:20

rendys: Třeba pro to, že to někoho baví.

2014-12-24 18:06:18

hrdic: To je asi jediný akceptovatelný postoj k této věci.

 Venca49  
Václav
2014-12-24 18:08:34

hrdic: To je kutilství,ale pozor na konce jako u Pata a Mata!

2014-12-24 18:10:49

venca49: , lépe bych to nenapsal

2014-12-24 19:20:56

venca49: chybami se člověk učí, pokud ho ta chyba nestojí život.... Člověk se prostě musí smířit s tím, že né vždy se vše povede. Ale já ten článek psal pro lidi, které to zajímá a né pro kritiky.

2014-12-24 19:42:55

hrdic: i kritici mají právo napsat svůj názor a to ať se ti to líbí nebo neééé

2014-12-24 19:52:42

rendys: Matějovo nadšení pro zvyšování výkonu motoru nesdílím, ale chápu a kdo si hraje, nezlobí. Tvůj kritický přístup je nesprávný, Rendo, podobně jako Václavův. Správný kritik (třeba jako já) si totiž jednoduše počká, až se to pose*e a pak napíše něco ve smyslu "já to věděl už dávno...!" Stejně tak by si měli případní Matějovi následovníci počkat, co se z toho vyklube a jaké bude (jak už bylo napsáno) pokračování...

2014-12-24 19:55:08

colommbo: ok, klidně můžeš mé příspěvky smazat

2014-12-24 19:57:29

rendys: Nevidím důvod cokoli mazat, Rendo...

2014-12-24 20:26:52

no.... pokračování bude takové, že na svém motoru už nebudu dělat nic. Sehnal jsem si jiný x17dtl, a na něm dělám úpravy a až to bude, tak je přehodím. je mi jedno, jestli najede 100 000 nebo 20 000. Já budu mít radost z toho, co jsem udělal a že jsem si z toho zase něco odnesl ať už špatné, nebo nějaké dobré zkušenosti. Nevidím v úpravě tohoto motoru problém. Mě osobně stovku udělá za necelých 8 vteřin a maximálku jsem z něj dal 220. vím, že by zvládl více.

2014-12-24 22:04:11

Jak to tady tak ctu .... ja si snad nekde koupim nejakou starou Astru v nafte jenom proto ... abych si mel s cim na chalupe hrat

Benzin je strasna nuda ... pokazdy to nastartuje, klidny chod ... ted pomalu i levnejsi palivo ... v lete nevari a v zime topi. Kdepak, zlata nafta, tam se furt neco deje ...

 Venca49  
Václav
2014-12-24 23:44:25

colommbo: Jirko,asi jsi to špatně pochopil.

Hrdic - odpověděl

2014-12-24 18:01:20 (5 hodin, 35 minut)

rendys: Třeba pro to, že to někoho baví.

Já napsal,že je to "kutilství",to že ho to baví.To nebyla kritika.Dodatek,aby nedopadly konce jako u Pata a Mata,znamenalo to,že ne pokaždý se povede vše tak,jak by si přál a že může něco pokazit.Zase to nebyla kritika,jen upozornění jinou veselejší formou.

2014-12-25 10:46:03

beawer: V osmnácti jsem při koupi auta nemyslel na to, aby co nejméně žralo, nebo jaké jsou recenze na motor, jak se shánějí náhradní díly atd.... Šlo mi hlavně o to, abych nějaké auto měl a když už ho mám a něco jsem do něj zainvestoval, tak si mám pořídit jiné, do kterého v závěru nasypu ještě více? Protože díly na to budou ještě dražší a je tam více věcí, které se mohou vysrat a také že vyserou? Tenhle motor je jednoduchý, žádná řídící jednotka, žádná váha vzduchu a dalších 50 prvků, které kontrolují správný chod motorů kvůli snížení emisí. Nejsem automechanik ale technika, mechanika a elektro mě zajímá a baví mě. To, že jsem si koupil motor je jen důsledek toho, že jsem si chtěl jeden udělat.... zgenerálkovat a popřípadě vychytat některé jeho mouchy.

A co se týče benzínu.... ten teda nudný je. Jezdím jen s jedním nafťákem ale za to se čtyřmi benzíňáky. Všechny jsou papírově silnější o 30-40kW ale na silnici to teda není vůbec znát. To v té astře si tu jízdu užiji více. A kdybych si měl koupit nějakého benzínového závoďáka se 150 kilowaty, tak na to fakt nemám. Takže asi tak.

2014-12-25 10:58:05

hrdic: Jak jsem psal, jezdil jsem s Astrou F 1,7TD 50 Kw a bylo to příjemné svezení za málo peněz. Jen si ji vymazli a ať ti dobře a dlouho slouží

2014-12-25 19:24:46

Já musím dodat že benzin je opravdu nuda,bohužel to začíná též u nafty.Měl jsem půjčené od souseda BMW 750D.Sice jede jako ďábel ale nuda nic necítíte jako byste byli v jiném prostoru.

2014-12-26 16:19:35

cyril: Jo to je fakt.... holá nafta bez turba je to samé.

2014-12-26 16:44:44

Se svým benzínovým šestihrnkem se nudím často a rád...

2014-12-26 18:53:29

colommbo: Nechci být rýpavý ale nezdá se ti, že na ten počet válců a velikost objemu je to auto takové... líné? https://www.youtube.com/watch?v=unE0LlU4fng

Prostě se mi nezdá, že by to mělo mít těch 130Kw i když těch 130 je při 6ti tisících otáčkách. Mě by zajímalo, kolik výkonu a kroutícího momentu to auto poskytuje při 2000-3500 otáčkách, nehledě na to, že při takovém objemu to musí i při normální jízdě žrát jak prokoplé.


Odpovědět

1  2  3