Fórum - Téma


Z16XEP problémy s chodem než se zahřeje


Fórum Technický koutek Z16XEP problémy s chodem než se zahřeje



1  2  3  4

2017-07-11 11:18:18

První 3 minuty ukazuje druhá Lambda hodnoty 1,24V.

Nejde mi sem vložit excel... tak jsem udělal graf z prvních pár minut chodu.

Je tam vidět, že Lambda 2 je první tři minuty mrtvá a ukazuje superbohatou směs.

Po nějakém čase její napětí postupně klesne a začne fungovat.

Na druhém grafu je i způsob regulace.

Na počítači mito ukazovalo OPEN LOOP nebo CLOSED LOOP - tady to ukazuje víc čísel a neznám význam.

Každopádně v režimu OPEN to jelo jen chvilku po startu. Pak se na chvilku zapnul při sjezdu z kopce a přijde mi že na plný kotel tam je taky open loop.

Nedivil bych se, kdyby byl problém s vyhříváním nebo kostřením. Odpoledne to změřím.

Asi budu muset pod auto lehnout, protože kabel od lambdy na výfuku je opravdu tak metr dlouhý a vede někde nad převodovku. Všiml jsem si taky, že kabel volně visel a ochraný plášť je skoro prodřený od poloosy. Na daném místě to poloosu krásně vyleštilo.

2017-07-11 13:44:01

Průběh L1 je divný, je nějak moc nahoře. Možná poroto ,že L2 je mimo.

Schema sondy, důležitý je černý, na něm je napětí proměnlivé.

bílá/bílá ohřev, DC 12V nebo nic. šedá je kostra

odpojený konektor - černý musí mít nekonečno Ohm proti kostře

při činnosti je na černém signál viz obr.

2017-07-16 14:13:01

Přijde mi, že auto má i vyšší spotřebu, takže jsem jednu lambdu koupil novou. Před katalyzátor jsem dal novou a tu kterou jsem sundal jsem dal místo té dole na výfuku.

Ta, která původně byla dole na výfuku (ukazovala blbosti) je vymontovaná a měřil jsem ji, jenže vypadá OK a dokonce jí funguje i vyhřívání.

Když jsem to testoval za jízdy, tak mi přijde, že lambda dole na výfuku nemá vliv na chod motoru - ale jen do té doby kdy jsou hodnoty 0-1V. Mě ale na plný plyn ukazuje 1,05V a nezahřátá 1,24V. Pak je jasně vidět, že jednotka ubere palivo.

Po výměně lambda sond se nic nezměnilo. Studené auto nechce jet do kopce a chcípe.

Přemýšlím, jestli je to příčina nebo následek - jestli se může stát, že výfukem letí tolik nespáleného benzínu, že to Lambda2 udusí... nebo jestli je tam něco špatně v elektroinstalaci.

Následující postup bude:

  • zkusím ještě restartovat jednotku, jel jsem jen 15km zatím
  • musím se podívat, jestli dokážu najít pojistku vyhřívání lambda sond
  • pokud nic nezabere, dám před Lambdu2 Schotkyho diodu s úbytkem 0,3V... takže tam kde mám teď 1,24V bude 0,95V a při normální jízdě kdy to ukazuje 0,8V tam bude 0,5V

2017-07-16 15:25:38

S tou diodou nevím, DC to není, Lambda je něco jako kondenzátor připojený k oscilátoru, na sondě jsou kmity (krabičky). Podle kmitočtu se odvozuje DC napětí , které digitalizuje ECU. OP-com ukazuje kroky integrace - vyhodnocení sond, dá se to resetovat.

Ventily budou ok, komprese byly super.

Je možné se podívat na katalyzátor? Pokud bere více oleje tak se zapeče a má malý průtok.

2017-07-16 18:46:36

Na katalyzátor můžu kouknout, ale auto bere tak 0,5 až 1 litr oleje za 20 tisíc km. Kupuji vždy 5 litrů oleje ORIGO GM 5W30 a hromadí se mi zbytky, takže víc než litr tam nikdy nenaliju.

Ještě jsme pojezdili s připojenou diag. a jsem si tak na 90% jistý, že problém je způsoben chybou vyhříváním Lambdy-2.

  • Teplé auto nikdy není problém
  • U studeného auta Lambda-1 začne fungovat tak po 50 sekundách a řekl bych že pak jednotka povolí closed loop, jenže druhá lambda potřebuje tak 3-6 minut podle stylu jízdy.

Obě lambdy začínají na 1,24V - a čeká se, než se to zahřeje. První je v pohodě. U druhé je problém -

ten je asi způsoben buď jednotkou nebo kabeláží. Netuším, jestli někde dokážu najít pojistku, nebo jestli tohle spíná nějaký FET tranzistor v jednotce. Stejně tak může být špatně kabeláž, ale Meriva tam nemá moc ideální přístup a první budu experimentovat, než to začnu víc kuchat.

Řešení zkusím dvě:

a) Srazím na Lambdě-2 napětí buď normální diodou (ubere 0,7V) nebo Shotkyho diodou (ubere 0,3V). Cílem je, srazit napětí ale zachovat signál. Velmi dobrá poznámka je, že nevím co teče tam a zpět, proto bych na signálový vodič od L-2 dal dvě diody v obou směrech. Tak zajistím, že proteče vše tam i zpět a zároveň se napětí srazí. Rychlost otvírání a zavírání diod by měla být dostatečná, protože tam snad není vysokofrekvenční signál. Pokud tohle vyjde, tak paralelně k diodám můžu dát ještě teplotní spínač, který třeba při 70 stupních teploty kapaliny sepne a diody přemostí. Takže to jednotce za studena bude lhát a za tepla pojede vše správně.

b) Natáhnout nové kabely k vyhřívání L-2, ale předpokládám, že vyhřívání se po chvíli vypne. To budu muset asi řešit teplotním "rozpínačem".

Nejhezčí by bylo to opravit, ale to mám obavu, že je nad moje síly - v jednotce jsem se nikdy nevrtal.

2017-07-17 07:05:41

Po studeném startu jede motor na ,,sytič´´ 10-30sec (bere jiné mapy). Obě L by měly být do 1 minuty nahřáté. Dej si tam kontrolku na L2 (oba bílé). ECU opravit nejde, pokud neposílá napětí na ohřev, dej tam relé ovládané L1. Nebo jinou z vraku.

2017-07-17 07:13:06

Pojistka je pro celou ECU, speciální pro L tam není. ECU pozná rozpojený obvod ohřevu a hned svití MIL. Většinou se to měří jako napětí na malém odporu v sérii. Pokud by tento byl nefunkční tak neohřívá a nesvítí chyba.

2017-07-17 13:42:28

Dnes jedu koupit konektor a protikus konektoru od Lambdy... vytáhnu si kablíky někde "nahoru" pod kapotu ať to můžu trošku ladit. Válet se pod autem při každé změně by bylo náročné.

Zajímavé je, že ECU Merivy je dost benevolentní. Pokud odpojím L-1 tak dokážu najet ještě 80km než vyskočí hláška. To, že L-2 vyhřívá špatně zatím nikdy nikde nevyskočilo - ale docela se mi to hodí, protože jinak mě tady v Kocourkově nepustí přes emise.

Díky Jelene za pomoc. Ozvu se jak budu něco mít (už by to chtělo ten boj vyhrát )

2017-07-20 20:32:25

Ještě mám pár nových informací:

  • auto je schopné zhasnout i plně zahřáté po 25min jízdy (to předtím nedělalo, nějak se to zhoršuje)
  • lambda 2 se prý začne schválně ohřívat později, až ji trochu ohřejou výfukové plyny - prý kvůli odpaření kondenzátu, který by ji mohl zničit, kdyby se zahřívala ihned po startu

Došel jsem tedy k tomu, že:

  • Lambdy můžou mít pravdu a směs je skutečně bohatá
  • Problém může být v elektrice
  • Ještě mě napadl snímač otáček na klice

Začal jsem tedy prověřovat:

  • zjistil jsem, které relátka dokážou odstavit motor (jsou to 3 relé)
  • zjistil jsem, co se stane, když odpojím napájení od benzínového čerpadla

U všech případů jsem si poznamenal, které kontrolky se rozsvítí. Docela se to liší... v jednom případě to umře a neobjeví se nic, v jednom případě svítí jen baterka a mazání a v jednom případě se to rozsvítí jako vánoční stromeček - EPS, servis, airbag, dobíjení, mazání a ještě cosi.

Zítra bych to mohl dost posunout - vytáhl jsem pojistku z LPG systému a vypustil tlak.

  • jako první to pojede jen na benzín a LPG bude úplně deaktivováno

-- pokud to bude zlobit dál, tak řeším elektriku, snímač otáček, nebo pokračuju s Lambdou-2

--- pokud to nebude zlobit, půjdu po LPG

Je totiž sakra rozdíl, jestli mám LPG připraveno k přepnutí, takže plyn už zadržují jen vstřikovače... a nebo jestli je LPG systém deaktivován a je vypnutý ventil v nádrži, ventil na reduktoru a vstřikovače vypnuté.

Trochu doufám že během víkendu to rozseknu.

2017-07-21 09:28:51

Tak na benzín to nikdy nezhasne, akorát při rychlosti třeba 120 už to přestane zrychlovat.

Po chvíli to pak najednou vystřelí a jede to normálně.

Odpoledne budu sedět na místě spolujezdce a diagnostikovat za jízdy ať můžu koukat přímo na monitor a přepínat si, co potřebuju vidět.

Je to peklo, nejhorší je že do chyb se nezapíše vůbec nic.

2017-07-21 15:14:22

Chtělo by to zaznamenat

Mass Air Folw kg/h

EGR Position V

Injection Pulse ms

Což jsou základní údaje pro bohatost směsi (ekologií se nezabýváme)

Celé bych to typoval na vadný snímač škrtící klapky, ale ten byl vyměněn

2017-07-21 22:00:41

Pořídím lepší diagnostiku... To, co píšeš mi to neumí všechno ukázat.

Stáhl jsem nějaký ScanMaster starý a on je celkem omezený - hodnoty ve voltech neumí vůbec, spíš nějakou dopočtenou jednotku.

MAF průtok mám na obrázku začínajícím 001.

EGR a injection časy nejsem schopen zjistit.

Ta poloha klapky je taky ve hře.

Dnes se mi nepovedlo aby auto ztratilo výkon - to změřené nemám.

Povedlo se mi ale, aby auto při vyřazení z vyšších otáček zhaslo.

Děje se to tak, že jedu do kopce na plný plyn, nahoře na kopci vyřadím a motor zhasne.

To je vidět na obrázku 003.

Na obrázku 002 je vidět situace kdy se to málem stalo.

Za normálních okolností po vyřazení padají otáčky a před 1000 to zpomalí. Když to zrovna zlobí tak to tam nemá žádnou zarážku a padne to až na 0 (jakobych vytáhl klíček), nebo si to uvědomí jakoby pozdě a ještě to zachrání okolo 500 otáček - pak se to trochu klepe a po chvilce vyleze nahoru.

2017-07-22 07:58:28

Pro úspěch by se ty grafy musely zvětšit v době zhasnutí, přeložit na sebe a pak možná by se dalo určit co bylo příčina.

Snímač polohy klapky (twinport má dva), je pouhý potenciometr, 3 piny, asi 1kOhm. Dá se proměřit ohmetrem, jezdec bývá krajní pin. Musí měnit naprosto plynule hodnotu. Časem se dráha vydře a chrastí jako ve starým rádiu a přesně tolik dává benzinu. Tím vzniká náhodná závada, bez zápisu MIL.

Je to vždy na 2 šroubky a konektor. Malá hodnota- málo benzinu, výpadek dráhy málo benzinu a víc vzduchu. Klapka twinportu je ovládaná selenoidem na podtlaku - funguje- vrací se?

Ale od začátku píšeš , že byly vyměněny?

2017-07-22 08:33:19

Škrtící klapku jsem jen čistil a do twinportu jsem ještě nelezl. Novou jsem dával jen lambdu.

Snímač polohy klapky myslíš ten plast, který je nacvaknutý na škrtící klapce a v něm je potenciometr, který hlídá její natočení?

2017-07-22 08:50:09

Na dřídeli klapky, zvenku. (nedávno na Peugeot 206 za 210,- AutodílyKrč). Měnil bych to i preventivně.

Vyčištění klapek je dobré, ale ten potenc. se nedá. Je to vždy zalité proti vlhkosti.

Vydřená dráha nejde opravit.

Uvnitř je odporová síť, takže výpadek se nikam nezapisuje.

2017-07-22 09:14:14

Příkladhttps://shop.autodilykrc.cz/cz-detail-565285-snimac-polohy-skrtici-klapky.html

2017-07-22 18:43:45

No, asi budeš blízko.

Jel jsem auto zase projet a zaměřil jsem se na tu klapku.

  • Když jedu pilu 1-2-3 do omezovače tak se klapka dostane maximálně na 80% otevření.
  • Když jedu ustálenou rychlostí 120 a přidám plný plyn, tak klapka je tak na 55% a pomaličku to leze 55-56-57-58 až tak třeba do 60%. Auto při dané situaci zrychluje ze 120 na 130 tak 40 sekund. Je úplně jedno, jestli mám plný plyn nebo 3/4 možná se jen trošičku změní zvuk motoru.
  • Celkově je maximálka tak 140 po rovině, víc to auto nejede a klapka se při těch 140 a plném plynu otevře tak maximálně na 60-65%.

Přijde mi to, že pokud se má klapka otevřít rychle a najednou, tak se dokáže otevřít třeba ještě na 80%. Když mám ale ustálenou rychlost a ona je jakoby zastavená v jedné poloze, tak už nemá sílu / snahu se otevřít víc a jde jí to špatně a jen po jednotkách procent.

Možná to ale takhle má fungovat - to nedokážu říct.

2017-07-23 16:57:01

Ještě jedna aktualizace....

Sundal jsem hadici sání a nastartoval motor. Přesně tak jak motor houpe, tak otvírá a zavírá klapka - je to tak 0,5mm tam a zpátky. Mohlo mě to napadnout dřív.

Potenciometr klapky vypadá OK - když motor neběžel tak jsem připojil diagnostiku a s klapkou jsem hýbal rukou. Dokázal jsem ji rukou otevřít úplně - na diagnostice je v tu chvíli 100%.

Zdá se tedy, že buď je potenciometr v nějakém místě vydřený. A nebo motorek klapky už nemá sílu aby dokázal přetlačit pružinu a s klapkou správně hýbal.

Když je vše vypnuté, tak je klapka tak z 15% otevřená, až když auto nastartuje tak se klapka přivře. Takže na volnoběh musí motorek klapky proti pružině tlačit na jednu stranu a když se pak má zase víc otevřít tak tlačí proti pružině na druhou stranu. A od těch 60% do 100% otevření to jde znatelně hůř, ale zase tam necítím nějaké drhnutí. Spíš už musím víc stlačit tu pružinu která klapku vrací.

2017-07-23 17:45:55

Klapka je řízená motorkem s převodovkou. Motůrek se točí tam i zpět (ne proti pružině).

Jak s tim jde hejbat rukou nevím, spíš by to nemělo jít vůbec.

Druhá klapka twinportu je řízena selenoidem - podtlak a opět snímána potenciometrem.

Taky odchází pedál plynu - opět potenciometr.

2017-07-23 18:54:18

Pro motor Z12XE (podobný) je v návodu předepsáno nechat po manipulaci s modulem škr. klapek 30sec zap. klíček bez nastartování. Automaticky se nastaví.


Odpovědět

1  2  3  4