Fórum - Téma


Z16XEP problémy s chodem než se zahřeje


Fórum Technický koutek Z16XEP problémy s chodem než se zahřeje



1  2  3  4

2017-05-25 18:53:40

Zatím posun...

1) Vytáhl a vyčistil jsem škrtící klapku - zespodu byla trochu špinavá ale spíš jen tmavý povlak, nic zapečeného ani extra lepkavého. Nedalo mi to a pak jsem ji i otevřel. Klapka má dvě části - černý plast sloužící jako kryt a zbytek co z toho zůstane - tedy celé tělo. V černém plastu je integrován (zalitý) potenciometr, který se nasazuje na ten zbytek. Přívod šťávy k motorku je přes černý plast vytažen až na konektor klapky. Po sundání plastu je vidět jen motorek a převodové soukolí. Na plast jsem zkusil jen poklepat, kdyby tam byl klasický uhlíkový potenciometr a měl zaprášenou dráhu - asi ničemu nepomůžu ale pro dobrý pocit. Taky mi přišla trošku vůle v těch kolečkách, ale nevím jaký to může mít vliv.

2) Šel jsem taky po té netěsnosti, co píše JELEN a našel jsem. Normálně to cucá vzduch přes konektor váhy a taky trošku okolo. Blbé je, že Z16XEP to nemá ve skutečnosti váhu, ale je to jen teplotní čidlo (nebo čidlo podtlaku???) - má to jen dva přívody, tak klasická váha to asi není.

Jak velký to má vliv netuším.

No a na závěr - jestli jsem něco vyřešil nevím.

Auto bylo ještě dost teplé - dělal jsem na něm asi hodinu po konci jízdy.

Když jsem složil tu klapku, tak jsem nastartoval a motor zase houpal autem, pak jsem načítal hodnoty na diagnostice a teprve potom jsem šel na tu těsnost sání.

Nevím jestli to byla náhoda, nebo jsem něco způsobil, ale když jsem vytáhl hadici z airboxu, tak to zvedlo volnoběžné otáčky z původních 700 tak na 850 a ty držely jak přibité a motor jel krásně.

Buď problém přestal, protože se to zahřálo, nebo jsem udělal něco s klapkou, nebo jsem omezil přisávání vzduchu přes netěsné čidlo (teploty/podltaku?).

Klíčové bude zítřejší ráno... to se ukáže.

Kopejda  
Michal Kopecký
2017-05-25 19:43:00

jirir001: Je to jen snímač teploty. Snímač tlaku (podtlaku) je na sání přímo pod ECU motoru....

2017-05-25 20:10:20

Závadou může být několik drobností najednou. Maf - váha vzduchu,tam musí být. Je v tom kolenu z filtru vzduchu. Vedle je čidlo teploty vzduchu . Zdravý motor po zacpání sání chcípne za max 1 sec. Maximálně 3 otáčky. Něco jako že to běží a jen se dusí ,je závada dokazující značnou díru v sání.

2017-05-25 20:18:33

Pročištění serva volnoběhu je také dobré, nejčastěji pracuje v jedné poloze kde kmitá. takže se vydře potenciometr nebo povolí převodovka.

2017-06-07 10:43:47

Aktualizace stavu:

Neměl jsem čas něco rozebírat ale náhodou jsem při kupování oleje v prodejně viděl "Wynn's čistič EGR".

Zázračným vodičkám/tabletám/sprejům moc nevěřím, ale tohle asi trochu pomohlo - přijde mi, že motor trošku ožil a volnoběh už není tak hrozný (ale OK to ještě rozhodně není).

Pro mě je to výsledek nad očekávání a taky to ukazuje, že problém je někde v místech, kde se ten sprej dokáže dostat. Sice se tím oblast hledání moc neomezuje, ale jde o posun.

2017-06-19 15:25:16

Dva nové poznatky

1) Čistič EGR systému opravdu trochu funguje. Pozorováno zlepšení, ale ne řešení.

2) Občas se stává, že při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí se rozsvítí všechny kontroly, tedy motor vlastně zhasne. Pokud auto jede z kopce se zařazeným kvaltem, tak vstřikovače podle mě nepracují a nedochází k práci se směsí.

Motor v takovém případě pravděpodobně odstaví elektronika a rozhodně ne na základě vynechaných zážehů nebo špatné směsi.

Takže hledání se přesouvá na relátka, alternátor, kostry, a možná taky snímače otáček.

"Není nad jednoduchý benzínový motor"

2017-06-19 15:42:24

jirir001: Zčásti máš pravdu, jedná se o tzv. "přeběhový stav" - vstřiky jsou zavřené, do válců neproudí palivo, motor brzdí. Avšak jen do určitých (snižujících se) otáček, od nichž se dodávka paliva opět obnoví, aby motor nezhasl. Přibližnou hranici otáček lze vysledovat na otáčkoměru při současném zobrazení okamžité spotřeby na displeji BC (nula se změní na cosi nad ní.) Jde tedy o to, v které fázi ti motor zdechne...

2017-06-19 20:32:19

Brzdění motorem je normální stav, nesmí se nic rozsvítit. (co by tomu řekla neznalá babička).

Diagnostika byla ?, Live data pošli sem. Závada je např o 10% více vzduchu. ECU pracuje asi tak s 0,1% přesností (kvůli spotřebě).

Kup OPcom s blutuhtem (za 300,-), do mobilu si dej např Torque, za jízdy nahrávej

Kopejda  
Michal Kopecký
2017-06-19 22:25:43

jelen: Z16XEP skutečně nemá váhu vzduchu. To co vypadá jako váha a je to umístěno na obvyklém místě jako váha, je pouze senzor teploty nasávaného vzduchu (v konektoru jsou pouze dva kontakty). Data z teploměru a dále data ze senzoru tlaku (podtlaku) v sání spolu dohromady dávají informaci o množství nasátého vzduchu..... Tento motor jsem měl 6 let......

Osobně bych použil diagnostiku na ona live data a ještě bych tazateli doporučil přečtení tohoto vlákna: http://www.club-opel.com/...orum-tema/sklubani-151496

Ano, skutečně při ucpání kanálů Egru chybí až 25% objemu nasátého vzduchu.........

2017-06-29 16:00:19

Částečně jsem na to přišel...

Je o dva problémy:

a) trochu horší volnoběh - to ještě musím dál řešit (asi konečně mrknu na twinport)

b) chcípání motoru a hodně špatný volnoběh - to má na svědomí LPG

K bodu b) - šlo o zalepování LPG vstřikovačů v zavřené poloze. Přes den kdy je auto teplé se mazut ve vstřikovačích rozhýbal a ony fungují. Problém nastává ráno za studena, kdy je mazut hodně tuhý a vstřikovač se rozběhne velmi pomalu.

LPG jednotka neregistruje chybu, (asi) protože tlak LPG je v pořádku a jsou splněny podmínky pro přepnutí, takže přepne, jenže vstřikům trvá než se rozhýbou. Ze začátku to byla redukce výkonu, následně ztráta a úplně nakonec to auto na LPG prostě chcíplo.

Ze začátku byl problém zjistit, že je to způsobeno hlavně LPGčkem, protože to udělalo hned po přepnutí a člověk má pak plné ruce práce s volantem, brzdami a odstavením auta, aby mohl znovu nastartovat. Takže poslední co jsem viděl na indikátoru byl běh na benzín a pak už byl problém a zhaslý motor.

Celkem mě to auto vyškolilo.

Po vyčištění LPG přestává ztrácet výkon a chcípat, ale těsně po přepnutí se mu hned nechce. Plynař má teď dovo, tak další čištění hned tak nebude. Kdyby měl někdo zaručený návod, možná bych to zkusil sám :)

Až budu mít něco nového, tak napíšu - třeba to někdo bude řešit taky a pomůže mu to.

2017-07-09 11:34:05

Tak problém pokračuje... ještě v horší míře...

Přes svátky jsem jezdil po kopcích a studený motor mi zhasíná.

Probíhá to tak, že nastartuji, jedu asi 30 sekund po rovině a pak přijde kopec - v kopci dám 1-2-3 a po dalších asi 5 sekundách trojka přestane táhnout (mám 3/4 plynu, ale je to asi jako bych měl jen 10% plynu) auto stále zpomaluje, podřadím na dvojku, ale auto stejně zpomaluje, motor netáhne... a jedničku bych tam dokázal dát s meziplynem, jenže na plynový pedál už to skoro nereaguje a motor zhasne. Pak trvá cca 30 sekund, než se podaří nastartovat. Chybu elektroniky motoru to nevyhodí. Takhle 3x po sobě, pokud jde o kopcovitý terén, a pak už to jede normálně.

Sem tam se to stane i během jízdy za tepla (třeba po 100km jízdy) - vždy při zatížení motoru v kopci. Jedu 130 ale auto přestane trochu táhnout. Dám 4-ku ale situace se moc nezlepší. Když dám trojku, tak auto udržím v chodu, ale jedu třeba 90 km/h. Víc to nedá. Když v tu chvíli vyřadím, tak motor zhasne jakobych vypnul klíček. Když bych vyřadil za O.K. stavu, tak motor má tendenci nechat klesat otáčky rychle, ale pak u 1200 otáček už klesání zpomalí a nezhasne. Zatímco pokud se problém projevuje tak to umře.

Tak se vracím zpět na začátek:

a) LPGčkem to není - vypnul jsem ho a dělá to úplně stejně

b) EGR jsem před chvílí vytáhl z auta a je úplně čistý - nepořádek v něm vůbec není, jen cihlový a černý poprašek - vykoupu ho v benzínu a VIFu a jde zpět do auta, chybu nehlásí, tak soudím že pohyb EGRu funguje. Můžu zkusit zaslepit.

c) Zkusil jsem změřit vyhřívání Lambdy, ale to je v pořádku (naměřil jsem odpor okolo 10 OHM)

Co jsem ještě neprověřil:

d) snímače otáček - klika a vačka

  • nevím jestli snímač vačky umí udělat takovou paseku a snímač kliky by, pokud se nemýlím, zlobil po zahřátí

e) ucpané kanálky twinportu

  • nemyslím si, že by tam byl problém, když EGR je skoro čistý

f) lambda sondy na osciloskop

  • nejsem si jistý, jestli lambdy dokážou auto takto "odstavit"

g) palivové čerpadlo - bohužel nevím, jestli jednotka v případě poklesu tlaku podniká nějaké kroky... chápal bych to při provozu na benzín, ale pokud už jedu 100km na LPG a ztrácím tah motoru, tak nevím jestli má benzínové čerpadlo vliv. Navíc LPG se dá nouzově nastartovat v případě, že benzínové čerpadlo odejde, tak si nemyslím že by chod motoru byl závislý na tlaku čerpadla... ale třeba se pletu.

f) ventily - zaklepané / podpálené / špatně seřízené ... ale taky nechápu, že by ventily najednou začaly zlobit a po nastartování znovu už by vše šlo.

Ještě to tak měsíc vydržím řešit a pak jde auto "k Turkovi".

Kopejda  
Michal Kopecký
2017-07-09 11:59:44

jirir001: Jak jsem psal, EGR rozhodně nezaslepovat... Dále, čistý EGR neznamená, že nejsou ucpány kanály v Twinu. Ve Vašem případě, kdy se nerozsvěcuje kontrolka řízení emisí, by bylo dobré vůz projet se zapojenou diagnostikou a sledovat live data. Poznamenat si údaje když jde motor dobře a potom porovnat s daty když jde motor špatně. Podle toho, který údaj kterého akčního členu bude špatně, potom prověřit stav a případně opravit či vyměnit....

Když nenajdete rozdíl u žádných veličin, půjde o mechanickou závadu.....

Jinak Vám takto těžko někdo pomůže.....

2017-07-09 15:21:12

Co tahkle změřit ty komprese, zatepla/ zastudena.

Co výpis z diagnostiky. Bez toho nemá smysl dělat nic dalšího.

Kopejda  
Michal Kopecký
2017-07-10 00:14:19

jirir001: Ještě by stálo za kontrolu odvětrání motoru...... Koukněte sem: http://www.club-opel.com/...lect=158446#message158446

2017-07-10 18:34:16

Díky za trpělivost pánové :)

Půjčil jsem si měřič tlaku YATO a šel jsem dnes změřit ty tlaky.

Neměl jsem pomocníka, tak jsem vždy točil asi 5-6 sekund a šel se podívat.

1) První měření - auto celý den stálo a nebylo před tím vůbec nastartováno:

15 - 15 - 10 - 16

2) Druhé měření po 3 minutách chodu teplota kolem 60-70 st (tehdy začne auto zlobit a chcípat):

15 - 15 - 15 - 15,5

3) Po 15 minutách chodu kdy na budících bylo už pěknou dobu 90 stupňů

14,5 - 14 - 15,5 - 15,5

Dál jsem měřil lambdy a došel jsem k velmi zvláštní věci.

a) po 5 minutách chodu a při teplotě asi 70 stupňů

  • režim closed loop
  • lambda 1 se drží okolo 0,85 voltů - když přidám plyn bez kvaltu tak se mění tvar
  • lambda 2 je zaseklá na 1,24 voltů - když přidám plyn bez kvaltu tak se tvar nemění
  • motor má neklidný chod

b) po 10 minutách chodu a při teplotě asi 80 stupňů

  • režim closed loop
  • lambda 1 se houpe od 0,1 do 0,8 voltů - když přidám plyn bez kvaltu tak se mění tvar
  • lambda 2 je zaseklá na 1,24 voltů - když přidám plyn bez kvaltu tak se tvar nemění
  • motor má neklidný chod

c) vypnul jsem a zapnul motor asi po 15min chodu, teplota podle diag je 101 stupňů

  • režim open loop
  • lambda 1 se houpe od 0,1 do 0,8 voltů - když přidám plyn bez kvaltu tak se mění tvar
  • lambda 2 je na 0,745 voltech a nehne se
  • motor má klidný chod, jen občas mírně zaškobrtne ale musí se na to člověk velmi soustředit

Vše bylo na parkovišti s občasným protočením motoru do 2-3 tisíc. Víc ne.

Pokud to správně chápu:

closed loop = jednotka čte hodnoty z čidel

open loop = jednotka si domyslí svoje hodnoty

Jestli je to tak... tak by to snad mělo být celou dobu opačně? Po startu OPEN protože se zahřívají lambdy. Později closed protože už si má číst hodnoty z čidel.

Pokračování zítra. Dnes už je vše horké.

Dotaz prosím - kde dokážu odpojit lambdu která je na výfuku - nenašel jsem konektor, jen vím že kabel vede někde kolem převodovky a diferenciálu.

2017-07-10 20:22:04

closed loop - lambda reguluje O2 - něco jako zpětná vazba

open loop - nereguluje nic, např před dosažením teploty, hodnota je nahrazena přednastavenou.

Lambda má 4 piny, mezi dvěma je ohřev např 8 ohm. 2 ukazují oo (něco jako kondenzátor ze zirkonu), zde se připojí osciloskop a musí ukázat pulsy (krabičky). Hodnota O2 se musí hýbat s plynem. zkus za chodu lambdu odpojit (nebývá to ani poznat).

Lambdu 2 vymontuj a očisti sítko , tak aby dovnitř nevniklo zrnko (lépe novou)

2017-07-10 20:26:10

komprese jako nový motor.

Lambdy mají kablík vždy okolo 25 cm

2017-07-10 20:32:48

jelen: Vzdy ne... Ja mam u druhe lambdy kablik dlouhy pres metr. Kazdopadne vsechny tyhle konektory byvaji v motorovem prostoru, kde neni tolik vlhkosti. Vetsinou na nejakem drzaku v horni casti.

Lambda 2, tedy kontrolni, nema na chod motoru zadny vliv. Tedy pokud nedava uplne nesmyslne hodnoty, se kteryma si pak ecu nevi rady.

2017-07-10 20:54:10

ondra01: Kdyby L2 měla náhodný svod na kostru (teplem), tak by jí ECU vyřazovalo.

Podezřelá je ta stabilní hodnota . Ten LPG je svinstvo, karburátory bývaly obrostlý jak vápencem.

Sítko L2 asi bude prorostlé

2017-07-10 22:01:01

jelen: To ano, ale muze kratkodobe davat jine hodnoty a ecu ji pak nevyradi, nestihne to, ale nevi co ma delat. Zatim bych ji jednoduse odpojil.


Odpovědět

1  2  3  4