Fórum - Téma


Výměna olejů


Fórum Astra G Výměna olejů

Informace o modelu: Opel Astra G



2016-08-30 21:29:31

Ahoj,

mám možná hloupej dotaz, ale potřeboval bych znát váš názor. Mám měnit olej v převodovce na Astře G? Myslím si, že i když prý v převodovce není potřeba měnit olej (celoživotní náplň), nic nepokazím, když ho vyměním (kovový otěr z ozubených kol apod.).Jaký byste doporučovali interval výměny a jaký převodový olej použít? Mám najeto 260 000 km. A ještě k motoru. Má Astra má 18 let. Jaký je váš názor - měnit olej v motoru po 10 000 km nebo stačí po 15 000 km? A jaký typ motorového oleje byste doporučovali? Díky moc za odpovědi.

2016-08-30 22:10:07

petoza: Tvůj dotaz není hloupý, naopak, svědčí o tom, že o věcech kolem auta přemýšlíš a to je dobře. Co se náplně převodovky týče, psal jsem o tom před pár dny v sekci Omega B, neb jsem se po dlouhém váhání a bránění k výměně oleje rozhodl (ještě původní náplň, 15 let a na tacho 238tis.km) a podle konzistence a vzhledu vypuštěného oleje jsem dospěl k závěru, že mohl klidně ještě dál sloužit (problémy s řazením jsem neměl a náplně bylo dost.) Nicméně po pár dnech ježdění začínám mít dojem, že řazení se přecjen trošku zlepšilo, jen nevím, je-li to mé přání (placebo) anebo skutečnost, uvidím dál a hlavně v zimě... Olej do převodovek se doporučuje pouze originál oplí (GM), s jinými oleji prý mohou být potíže. Já k tomu dodávám, že jedinou výjimkou, kterou jsem ochoten schválit či doporučit, je převodový olej Tutela Car Technyx 75W85 API GL4+ (někdy také pod názvem Tutela Transmission Technyx, náplň je totožná, jen jiný název/obal.) Jedná se o opravdu špičkový převodový olej zcela shodné specifikace s oplím GM. http://www.club-opel.com/...evodovce-ano-ci-ne-130628

Co se motorového oleje týče, osobně považuju interval výměny 15tis.km u benzínového motoru za opravdu maximální, 10tis.km klidně při převaze krátkých a studených jízd a pokud to bude tak půl na půl, stačí zlatá střední cesta kolem 12tis.km. Budeš-li mít chuť i tak měnit po 10tis.km, tvůj motor ti bude vděčný a vrátí ti to. Pokud motor v míře nadměrné nespotřebovává olej, použij klidně nějakou dobrou 5W40 nebo 10W40 v rozumné cenové relaci a samozřejmě vždy s filtrem.

2016-08-31 10:04:53

Výměna oleje v převodovce je určitě vhodná, navíc po 260 tis. Olej jsem měnil po 15 letech a 90 tis.km.

Jak píše Colombo, vizuálně olej vypadal dobře. Je otázka, jaké má takto starý olej chemické a mazací vlastnosti. Pochybuji, že by někdo nalil do auta nepoužitý olej, který by našel po 15 letech v garáži.

Všechno stárne, degraduje. Samotní výrobci olejů doporučují výměnu.

Takže, pokud máš k autu trochu vztah, vyměň ho.

Dal jsem origo GM (není co řešit, finančně 10korun. rozdíly od alternativ.)Vím teď, co tam mám a ve správném množství.

2016-08-31 12:24:14

Collombo a Lachtane, mockrát vám děkuji za vaše odpovědi. Přeji krásný den.

2016-09-01 13:18:38

Někde jsem četl že by se měl olej v převodovce měnit po 200 000 km u všech aut. Co je na tom pravdy nevím ale preventivně bych ho asi vyměnil není to zastak drahá položka.

VGT
2016-09-01 14:52:19

petoza: položený dotaz v zásadě není hloupý, ale je to neúplný dotaz. Chybí v něm, na jaké auto se to vlastně ptáš (typ motoru, modelový rok .... )

Do roku 1995 se do Oplů používaly ropné převodové oleje (a problémy nebyly), pak se přešlo na "hyper-super-originální" náplně - a problémy převodovek u silnějších motorů zákonitě přišly. Takže se zase po čase upustilo od těch asiekologických nesmyslů, převodové oleje jsou opět předepisovány "normální".

Jinak co je to celoživotní náplň pro nečeské výrobce = to se nikde naplno nenapíše, ale po mnoha letech jsem z různých zdrojů vytušil, že výrobci tím míní 100 tisíc mil, anebo 6 let stáří. Pak už neuvažují, že by auto někdo používal -- prostě se prodá do ČR, Polska, Maďarska nebo do ještě vzdálenějších zemí či do šrotu .... Takže 160.000 km.

Problém výměny převodového oleje není v ceně té náplně, ale v tom, že většinou není výpustný šroub - musí se sundat spodní víko převodovky ... a pak znovu nandat a utěsnit.

Do motoru doporučuji použít "co nejhustší" olej, jaký Opel pro tvůj motor předepisuje (opět nevím, jaký máš motor). A kvalitu oleje alespoň ACEA A3 či vyšší. To jsou oleje, které jsou vyráběné na proběh přes 20 - 25 tisíc km, doporučuji měnit však již po 15.000 km.

A nepoužívat oleje doporučované Oplem na intervaly 30.000 či více km (tzv. LL = Long Life oleje), to je technická ptákovina pro motory aut "našeho českého a moravského stáří".

Já do své Astry (motor vyplněn v profilu člena) používám ještě viskóznější olej, než určuje pro můj motor Opel: 10W/40 ACEA A3, MB 229.1

2016-09-01 15:00:09

vgt: Tady se dá najít snad úplně všechno, Václave. Ale jen někdy...

http://www.club-opel.com/...r-1998-shanim-zadni-26590

2016-09-01 15:05:32

vyměnit olej v převodovce pomocí ruční odsávačky přes kontrolní (nalévací) otvor je otázka pár minut...

Nepsaný doporučený interval považuji 200tis km, 75W/85 API GL4

Motorový olej u zážehového atmosférického motoru s klasickým nepřímým vstřikováním po 15tis km specifikace dle výrobce. Má-li motor přes 200tis km, nalil bych 10W/40 ACEA A3.

2016-09-01 15:49:20

mirpie: Zcela upřímně, Míro - odsávat olej z převodovky nepovažuju za úplně nejlepčí řešení, náplň se sice obmění, ale sajrajty/kaly, třísky, otěr, s velmi vysokou pravděpodobností zůstane na dně... A určitě nevycucneš všecko. Je (bylo by) to jen řešení z nouze, ale asi lepčí než nic...

A protože zastávám názor, že do poctivého motoru patří poctivý olej, používám s úspěchem už několik let Sunoco Synturo Sportivo 5W50 ACEA A3/B3, API SH.

2016-09-01 17:47:41

v případě malých pilin se odsaje téměř vše - odsáváním vznikne vír a piliny zvedne ode dna. Pro zajímavost: pan Etzold ve své knize nekritizuje takto provedenou výměnu motorového oleje v kapitole Údržba, kde se o této metodě zmiňuje.

2016-09-01 20:51:16

vgt: Výše jsem psal, že se jedná o Astru G, rok výroby 1998, tedy stáří 18 let.Doplňuji typ motoru: X14XE. Manuální převodovka: 5 - ti kvalt. Astru jsem měl včera na rampě a výpustný šroub převodovka opravdu nemá. Má, prosím, někdo představu, když budu víko převodovky dávat zpět, jaký silový moment mám na momenťáku nastavit? Uvítám i popis jak postupovat při dotahování šroubů, abych víko nepokřivil. Díky.

2016-09-01 21:01:05

petoza: Co se nastavení utahovacího momentu týče, to ti řeknu zcela přesně: akorát! A teď vážně - bude dobré předem si opatřit nové těsnění pod víko převodovky a potřebný utahovací moment bude určitě vědět někdo znalý (kupř. oba Václavové - Venca49 i VGT.)

2016-09-01 22:30:29

colommbo: chachá, Colommbo, dostal jsi mě!. Jasně, s tím těsněním samozřejmě počítám.Myslím si, že utahování šroubů víka převodovky, bude mít určité pořadí (jako např. u hlavy).Nemám totiž k Astře "moudrou knihu" neb jsem, počítám - li dobře, již 4. majitel, tak toto nevím a šrouby nechci "přetáhnout", aby se plechové víko nezkřivilo.Nejsem brouk Pytlík a nemám patent na chytrost, a proto bych byl strašně rád, kdyby mi někdo znalý v téhle věci poradil. A na utahování šroubů, si myslím, že použít momenťák, by nebylo od věci.Díky moc a měj se!

VGT
2016-09-01 22:36:25

mirpie: měnit oleje v automobilech tím způsobem, že starou náplň odsaješ, není dobrý nápad - i když to pan Etzold snad doporučuje. Krom toho, že to u mnoha převodovek ani nejde - je to domeček plný koleček, odsávací sonda (hadička) tam nejde ani zasunout - a i když snad někdy jde, neodsaješ nikdy hlavně ten spodek náplně.

Já jsem letos koupil auto, u kterého se měnil v minulosti olej v motoru právě tím odsáváním a co je teď v tom motoru za hnus -- to je hrůza. Existují účinné způsoby pročištění motoru (něco jako dialýza u člověka), ale to je pro mně drahé - zvolil jsem levnější způsob, ale je to zdlouhavé. Pokud budu úspěšný, ještě to v poradně popíšu, mohlo by to být možná i pro jiné motoristy poučné. Já tvrdím: převodovku ani motor neodsávat, u převodovky sundat po delší jízdě (teplý olej) spodní víko a nechat vytéct a vykapat .....

VGT
2016-09-01 22:53:24

petoza: dobrá tedy (ohledně technických údajů vozu).

X14XE, rok 1998, převodovka F13, ... ale stejně Ti doporučuji to napsat k sobě do profilu.

Do převodovky patří 1,6 litru oleje API GL-4. Viskozitu bych dal 75W-80

Do motoru doporučuji olej 10W/40 ... a v létě na Moravě můžeš klidně i 15W/40. Samozřejmě oboje ACEA A3.

Po nastartování 20 sekund počkat na volnoběhu, pak se teprve rozjet (jako u Vectry -- co jsi míval dříve). A olej v motoru měnit po 15.000 anebo po 2 letech.

Utahování šroubů víka převodovky (10 šroubků M7) -- samozřejmě že "tak akorát" -- tuším že moment 8 Nm (ještě ověřím), nejdříve lehce 4 šroubky přibližně křížem a pak pořád dokola ... vždyť jsi technik a né žádné kopyto To dáš !

http://ecat24.com/opel/ca.../part/1/8/343/2528/26610/

2016-09-02 05:43:21

to odsávání nikomu nevnucuji. Sám oleje, když to jde, vždy vypouštím. Nicméně jako alternativní způsob výměny to nepovažuji za propadák.

2016-09-02 09:48:43

mirpie: Vypouštění ca odsávání (ať už motor či převodovka) - v dnešní době (v posledních letech) v servisech spíše to druhé a u motorů obzvláště. Auto v mnohých případech ani nemusí na zvedák (filtr přístupný shora), je to "čistá" práce tak na deset-patnáct minut a spokojený zákazník odjíždí... Za mě osobně skutečně nee, nechávám zásadně vypouštět spodem a aspoň půlhodinku vykapat (u předchozí Omči jsem si měnil olej sám, teď musím ke kamošovi na hever, k filtru se shora nedostanu .) Odsávání propadák vyloženě není, ale spodem je prostě spodem...

A u té převodovky bude odsávání fakt ještě horší (domeček plný koleček), jak píše Václav, tam bych opravdu nebyl líný/pohodlný a není-li výpustný šroub, tož víko dolů, nedá se nic dělat...

2016-09-02 12:17:14

u převodovky je přístupem podobná situace, hadičku prostě nasuneš do nejnižšího místa tak, aby šla až na dno, kolečka nejsou nalepeny na stěnu. A špony odsaješ taky. Zbytečné drama. Netřeba to dále rozvíjet, máme na to odlišný názor.

2016-09-02 12:45:39

mirpie: Však ano, nic se neděje.


Odpovědět