Fórum - Téma


Volant silně nedrží střed, neplynulé řízení


Fórum Astra H Volant silně nedrží střed, neplynulé řízení

Informace o modelu: Opel Astra H



2016-08-30 10:46:48

Ahoj, hledal jsem, jestli to tu už není, ale podobně pitomý problém jsem ještě nenašel, čili k mému problému:

Astra H, combi, 1.7 CDTI (Z 17 DTH; 2005; 162000km)

Fakta k pozadí: Po cestě do Chorvatska mi odešla spojka a setrvačník, oprava u Chorvatů, kteří mi dělali diagnostiku by stála majlant, tak jsme to dotáhli zpět do ČR. Tam jsme ale zjistili, že mi to po diagnostice vrátili rozebrané (vyndali spojku) a volant směřuje o cca 90° doprava, když kola jsou rovně. Spojka opravena. Ale: Servisák mi volant přesadil, aby byl rovně a zbytek dohnal geometrií. Nyní má řízení nepravidelný chod, posilovač nezabírá konstantně - prvních 10° jde řízení zlehka, pak od 20° do 110° hodně ztuhne a pak jde zase zlehka - na obě strany stejně. Navíc volant se v rychlosti vrací jen při silném rejdu, při zatáčení do 20° se vůbec nevrací. Nikde ale nic nechrastí, nebouchá, řízení jde sice neplynule, ale zlehka. Maximální rejd je na obě strany o stejný poměr otáček volantu (myslím 1,25)

Čili několik otázek:

1) je možné, že při sundání spodního rámu při demontáži spojky byla tak silně poškozena geometrie, že byl volant stočený o 90°? (auto přitom jelo rovně, volant necukal... a vždy jsem slyšel jen o vychýlení třeba o 10°, ne o 90°)

2) kde jsou umístěna čidla automatického vypínání směrovek? (vztahují se k poloze volantu nebo hřídele na které je volant nasazený?)

3) je možné, že při nakládání vozu navijákem došlo k přetažení řízení přes zuby, když byla kola stočená a volant zablokován (klíč nebyl v zapalování)? Toto je jen doměnka, myslím, že k tomu nedošlo, ale Váš názor? Nebo úmyslné poškození vozu jako msta Chorvatů, že to nechci opravit u nich?

4) nějaký jiný názor o co by mohlo jít? Např. ohnutá hřídel řízení, cokoliv?

5) můj názor: při sundání spodního rámu došlo k silné poruše geometrie, když byl volant přesazen, geometrie byla furt rozhašená a při její opravě muselo být kompenzováno chybné přesazení volantu - tím pádem geometrie je stále vadná a nejde tak plynule posiovač řízení - vyvrátí mi to někdo?

Díky za jakoukoliv pomoc.

2016-08-30 11:13:36

hrvoj: Servisák neměl přesazovat volant, ale srovnat všechno zespoda na tisícihranu, spojovačkách atd. Teď bude mít CIM problém. Kalibroval ho, nebo ani neví co to je?

2016-08-30 11:21:41

ondra01: Díky za reakci! Tipuju, že CIM zná, ale do kalibrace se nepouštěl, protože on se právě domnívá, že došlo k přeskočení zubů někde na hřídeli řízení.

2016-08-30 11:34:04

hrvoj: No nevím, ale takhle jednoduše zničit převodka snad ani nemůže jít. Něco to musí vydržet. Kalibraci CIM modulu musíš udělat vždycky když takhle zasáhneš do řízení a tím spíš, když přesazoval volant, co podle mě neměl.

Když je předek ve vzduchu a posilovač nefunguje (motor zhasnutý) jde volantem točit do obou směrů stejně?

2016-08-30 11:53:48

ondra01: Měli jsme na mysli spíš pastorek v místě, kde se svislá hřídel od volantu přenáší na vodorovnou část řízení - tak, že tam by bylo něco stržené. Respektive přetažené přes zuby.

Předek ve vzduchu jsme nezkoušeli, díky za tip, dobrej nápad!

2016-08-30 11:59:42

hrvoj: zkus ten předek na špalky a uvidíš. Pokud půjde točit lehce a plynule, mechanická závada to s největší pravděpodobností nebude. Pak už jen ten CIM...

2016-08-30 12:31:07

hrvoj: Taky bych, s dovolením, tipoval na CIM, který po přesazení volantu neví, která bije...

2016-08-30 12:39:55

Výborně, díky za rady, pánové :)

Kopejda  
Michal Kopecký
2016-08-31 16:20:47

hrvoj: Tady je všechno špatně a zbytečně...... Chorvata narvat do studny a zalít asfaltem....

V první řadě bych vrátil volant do stejně křivé pozice než jste ho sundali z hřídele. Potom bych tuto hřídel sloupku řízení odpojil dole od tisícihranu z posilovače řízení a sesadil v přímém směru, odpadá veškeré zasahování do elektroniky a nastavení diagnostikou. O velký rozdíl úhlu to pravděpodobně stejně nepůjde pouhou kalibrací srovnat.

Základem je před uvolněním nápravnice se samotným posilovačem (hřebenem řízení) uzamknout volant a po celou dobu opravy s ním nehýbat a označit si pozici objímky konce hřídele sloupku řízení proti tisícihranu posilovače. Při montáži nápravnice zpět dát v tomto místě oboje na původní značky. Po odemčení volantu vše funguje normálně, nedojde ke změně postavení hřídelí......Ostatní drobné odchylky se srovnají geometrií nápravy....

Geometrie se musí udělat stejně, nápravnici stejně nikdo neutáhne ke karoserii ve stejné poloze jako byla před demontáží.

Senzor úhlu vytočení volantu je uvnitř modulu CIM a za kroužek zabírá samotná hřídel jím procházející od volantu. Tedy samotné přesazení volantu nic nevyřeší.......

Místo přesazení je na obrázku vidět pod č. 1.....

2016-09-01 11:14:54

kopejda: Špičková odpověď, jste génius! Přesně tohle jsem potřeboval. Čili auto dám znova do servisu, tentokrát přímo Oplu. Podle toho, co jste popsal by to nemuselo být až tak drahé na opravu. Ještě jednou dík.


Odpovědět