Fórum - Téma


Variabilní sací potrubí


Fórum Omega B Variabilní sací potrubí

Informace o modelu: Opel Omega B

Diskuze o vozidlu


1  2

2013-08-28 00:28:18

Ahojky, nevíte jestli dával Opel variabilni saci potrubi do nějakého 2.2 motoru, které by pasovalo do mé Y22XE? Výhody této vychytávky jsou jednoduché, ale prospěšné pro všechny, kdo má 2.0 a 2.2 motory. Tyto motory mají vysoko posazený max. točák a do. 2000 ot. prakticky mrtvé motory. Výhody vsp (variabilní sací potrubí) jsou takřka lineární průběh točivého momentu a auto zabírá už při 1500 ot. min. A při vysokých otáčkách zase zvyšuje výkon. Prostě to musím mít.

2013-08-28 09:35:17

muscletom: Máš pravdu, oba motory (s výjimkou osmiventilového dvoulitru) mají maximum točivého momentu až ve 4000ot/min. a musí se víc točit, aby "jely" podle požadavků řidiče. O "VSP" u čtyřválů povědomost nemám, u V6 motorů je tahle záležitost řešená podtlakem ovládanou klapkou umístěnou v předřadné objemové komoře sání, jež při otáčkách kolem max. kroutícího momentu svým překlopením změní délku sání, motor se jakoby nadechne a ještě víc zatáhne - podobně to fungovalo už na áčkových šestiválových dualramech...

P.S. Už jen s ohledem na to, že máš e-gas a elektronickou škrtící klapku a vše je tedy propojeno přes ŘJ, si myslím, že dodatečná implantace nějakého VSP je v tvém případě marná snaha...

2013-08-28 15:42:17

Colommbo: A jak jezdí tvoje 2.6 v nízkých a středních otáčkách(1500-4000)? VSP jsou buď ovládané pneumaticky či elektricky přes ŘJ. Takže by to tam mohlo jít. Nejlepší to má Bmw, kde se mění délka sacího potrubí v rozpětí asi 650-230 mm a tím pádem je křivka točáku rovná od 1000-x otáček. No jo BMW

2013-08-28 16:27:18

muscletom: Já v tomhle ohledu nebudu moc směroplatnej, Tome, bo svoji Omču používám k ježdění a ne k závodění, asi i proto, že jsem pán už trošku v letech... Dá se říci, že nad cca 3500ot/min. v podstatě nejezdím, protože to prostě nepotřebuju, dálnice tu nemáme a motor mi při 100km/hod. na pětku točí rovné 2500/min, takže za běžného provozu od samotného rozjezdu přes řazení až po finální cestovní rychlost nepotřebuju motor točit víc jak 3000/min. V devíti případech z deseti se rozjíždím na dvojku a když chci nebo potřebuju, roztáhnu ji na 3000-4000/min. a při 50-70km/hod řadím rovnou čtyřku popř. pětku, na velmi rychlý odjezd z křižovatky to bohatě postačuje. Jen když se fakt chci trochu svézt nebo čas od času vyhnat pavouky z motoru, pošlapu jí maličko krk a na cca 6000/min. vytočená trojka pak jede kolem 160km/h. Na tvoji otázku mám ale jinou odpověď - mezi čtyřválem v Omeze (a to jakýmkoli, tedy i tvojí 2.2) a šestiválem je opravdu veliký rozdíl a to nejen ve výkonu, ale hlavně v zátahu (už prakticky od volnoběhu) a tahu motoru obecně, kdo si to sám nevyzkoušel, nebude tomu asi moc věřit (Kopejda by mohl možná vyprávět - měl v Omče taky 2.2 a v Mladkově si trošku vyzkoušel tu moji, ani jsme ji nehonili, jen zkoušel, jak motor táhne, a byl poměrně velmi překvapený... ) Myslete si o mně, co je vám libo, nikomu to taky nevnucuju a ani v nejmenším se nechci povyšovat, ale podle mého má-li být Omega opravdu Omegou, tož jedině se šestiválem...

P.S. Ještě jsem taky koukal, že záleží na tom, jakou 2.2 má kdo v autě - montovaly se Z22XE a Y22XE, přičemž Z22XE má oproti véšestkám i dvoulitru hodně dlouhý stálý převod 4,22, zatímco 2.5 a 2.6 mají 3,90 a MV6 3,70, Y22XE má taky 3,90 stejně jako 2.0 16v...

 rendys
René Čamek
2013-08-28 20:09:19

colommbo: jednou si to rozdáma ty V6tko

2013-08-28 20:13:55

rendys: Však já to nemyslím nijak ve zlém, Rendo... Notabéne tys benzínový šestihrnek taky měl, tož asi víš, o čem tady píšu...

 vlastta  
vlastimil
2013-08-28 20:15:43

no nevim nevim 4val na plyn vs 6tival

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-08-28 20:25:17

colommbo: JJ, namlsala mě ta Jirkova Omča, jen co je pravda - na volnoběh na 4ku do kopce od mostu přes Pastvinskou přehradu směrem na Mladkov. To mi takřka vyrazilo dech. Na to čtyřhrnek nemá koule ani náhodou.

 rendys
René Čamek
2013-08-28 20:27:22

vlastta: jen blbni vlastíku

 rendys
René Čamek
2013-08-28 20:28:07

kopejda: nech si to joooo

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-08-28 20:34:29

rendys: Však jsem tam jel s mojí bývalou Omčou na dvojáka třicítkou - je fakt, že jsem táhnul karavan

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-08-28 20:35:55

rendys: Však jsem si polepšil - ze čtyřech hérnečků jsem ještě jeden zahodil, to je teď to správný maso

2013-08-28 21:06:27

Existují samosebou mnohá velmi dobrá auta od mnohých výrobců a Opel je uměl udělat taky - Monza, Manta, Kadett s Astrou F v GSÍčku, Cali turbo 4x4, Omega A C30SE... Při vší úctě k nadupaným VeCe a Insigniím, Omega byla a pro mnohé zůstala vlajkovou lodí automobilky s bleskem ve znaku, i přes její mouchy je to pro většinu majitelů srdeční záležitost. Je smutné, že jich jezdí stále míň, proto zaplaťpánbu za každou na silnici a tady v klubu obzvlášť a je jedno, co má pod kapotou...

P.S. pro Rendyse: a může mít klidně i automat...

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-08-28 21:07:29

muscletom: Bohužel, žádný 2.2 tímto nebyl vybaven - pouze se dá špekulovat kolem rezonátorů a samotné délce sání od filtru ke klapce.Jeden rezonátor je na šnorchlu z pod masky do fitrboxu a druhý na trubě mezi váhou vzduchu a klapkou. Při určitých otáčkách je proudění vzduchu v sacím traktu o rychlosti, která vyvolá při průtoku kolem rezonančních "rohů" rozkmitání této nasávané masy (pulzaci) a tím dochází k lepšímu naplnění válců. Sám jsem charakteristický zvuk tohoto jevu uslyšel až, když jsem za Omčou táhl obytný přívěs, bylo znát, že se motoru opět trochu chce.

Pokusně zmenšit nebo zvětšit komoru rezonátoru, otočit pod jiným úhlem atp..

 vlastta  
vlastimil
2013-08-28 21:21:14

rendys: ja nic - ja muzikant......no neee neber si to tak.ja musel jen neco pripsat,aby rec nestala.nic ve zlem........a jak pise pan maestro colommbo - je jedno co je pod kapotou..........hlavne

 rendys
René Čamek
2013-08-28 21:32:41

vlastta: no budiž ti odpuštěno

 vlastta  
vlastimil
2013-08-28 21:36:06

rendys: prevelice dekuji za vasi slechetnost

2013-08-28 21:50:10

muscletom: cit. "...Tyto motory mají vysoko posazený max. točák a do. 2000 ot. prakticky mrtvé motory. Výhody vsp (variabilní sací potrubí) jsou takřka lineární průběh točivého momentu a auto zabírá už při 1500 ot. min. A při vysokých otáčkách zase zvyšuje výkon...."

Jen mě ještě tak napadlo - obávám se, že případnou (nějakou) úpravou docílíš možná toho, že motor bude líp táhnout odspodu anebo bude mít vyšší výkon ve vysokých otáčkách, ale nikdy ne obojí... Toho by docílil jedině kompresor...

2013-08-28 22:09:06

Tak jsem zjistil, že jakési VSP se dávalo do Z22YH neboli 2.2 direct ecotek. Takže přímý vstřik. Nepoužitelné pro mou Y22XE.

2013-08-28 22:31:29

Kopejda: Díky za tipy. Sání motoru 2.2 je celkově tak dementně řešený. Jó utlumí to hluk, ale i výkon. Tolik zakřivení(hlavně v sacím potrubí), celková délka sání, vyhřívání klapky...Přitom v každém zakřivení se vzduch jak naráží na stěny ohřívá a tím klesá plnící účinnost( tipuji u 2.2 plnící účinnost 75-80%). Také zakřivením vznikají ztráty prouděním, které mají také vliv na plnící účinnost. Ztráty na konci sání mohou dosáhnout i 10kpa, což není zanedbatelné číslo. Napadá mě plno úprav jak zvednout plnící účinnost náporové sání, vnitřek filtrboxu hladký, větší hadice vstupu vzduchu do filtrboxu, potrubí směrem k váze vzduchu zůžovat( sníží se tlak, ale zvýší se rychlost proudění vzduchu), možno větší filtrbox.......Tich nápadů by byl ranec.


Odpovědět

1  2