Fórum - Téma


vaří baterie


Fórum Technický koutek vaří baterie



1  2

2012-06-05 21:42:11

ahojky pánové mám problém za jízdy se mi rozsvítila kontroka ABS a kontrolka motoru potom přestaly jít budíky ale auto jelo furt normal ,tak sem zastavil a znovu nastartoval a po nějaké době znova.přijel sem domů a baterie vařila altík ale dobíjí 14.7 čím to může být díky

2012-06-05 21:45:32

Velkej průser, tz. za jízdy nedochází k regulaci napětí a alternátor dává co chce, asi bys neměl už jezdit nebo ti může odejít řídící jednotka apod. Alternátor musí na výměnu regulátoru minimálně. Závada na 90% jistá.

2012-06-05 23:00:36

tak podrž plyn okolo 2500otáček a změř napětí pokud bude o.k. je baterie na výměnu

2012-06-06 09:14:27

"Baterie na výměnu" většina baterií pokud není 4roky stará odejde na základě nějaké poruchy, nejčastěji je problém v alternátoru (dle statis. 80%), jestliže se mu rozsvítí ABS apod. tak byl agregát, buď pod 12V nebo nad 15V to je jasné. Baterie může mít pouze jeden problém a to že odejde článek-ky, to ale za jízdy nelze poznat, bezdůvodně se nezačne vařit.

2012-06-06 09:32:51

Já o elektrice vím akorát že dokáže posvítit na cestu a uvařit kafe, ale taky bych se přikláněl k vadnýmu regulátoru u altíku... Baterka byla vystavená déledobějšímu "přebíjení", proto začala masivně plynovat. Micke20 na chatu taky psal, že jí naměřil 13,1V a záleží na tom, kdy to bylo, plně nabitá baterka při měření bez zatížení a tak hodinu po nabíjení by měla mít 12,6V a možná ještě kousek, 13,1V za normálních podmínek je, soudím, docela dost...

2012-06-06 15:50:40

Tak to napeti neni tak hrozny. Berte ohled na to, ze pokud auto neni nastartovany, jedna se o napeti naprazdno, tzn nejakech 13-13,5 V je naprosto v pohode. Po zatizeni se s odebiranym proudem napeti snizi. (neni to idealni zdroj napeti). Takze bych nastartoval, zmeril napeti na baterce s nastartovanym motorem a potom napeti na odpojene baterce. Z toho se pak da vyvozovat, zda je na vine baterka, pripadne neco jinyho (nevim co, od toho jsou tu jini borci - nejsem mechanik, jsem pres elektriku )

2012-06-06 21:04:18

Jen pro upřesnění, správné teoretické napětí které vstupuje z alternátoru do "nabité baterie" tz. regulátor napětí na alternátoru je 13,8-14,2V. Pokud je to o chlup větší např. o 0,3V a baterie je třeba nenabitá tak ještě budíž, ale cokoli nad toto napětí signalizuje problém a navíc pokud se hodnota trvale mění při přidání otáček tak je to také špatně. Pokud se vypne motor, tak na baterii se opravdu krátkodobě může naměřit cca 13V, ale rozhodně ne po 1h. Autobaterie 12V je 12ti voltová nejenom pro svůj název ale i pro svou funkci, nová nabitá autobaterie si drží cca 12,7V bez odběru.

2012-06-06 22:20:17

normální hodnota dobíjení je 13,2 až 14,8V ale tyto hodnoty se nesmí za žádných okolností překročit

2012-06-06 23:14:22

Nechci se rozhodně přít, ale myslím že rozsah 13,2-14,8 je opravdu velký, běžně pokud je vše v pořádku a alternátor dává a reguluje, tak je nastaven na oněch 13,8-14,2V a pokud ti ukazuje třeba 13,8 a zapneš vše co jde, tak jako správný generátor zatíží motor a regulátor dorovná napětí do potřebné hladiny. Žádný rozdíl mezi 1000ot a 3000ot nemůže být. Pokud tomu tak není, je něco špatně, více či méně, dříve nebo později "to praskne". Samozřejmě drobný rozdíl je jasný protože regulátor není superman a musí dorovnávat nebo regulovat, ale v průměru to je celkem konstantní napětí. Pokud ráno dobíjí 14,5 tak to znamená jen jedno, články v baterce už nejsou nejmladší, ale každopádně během krátké doby se vrátí na "regulovatelnou hodnotu". Dobrý pomocník je Ohmuv zákon, kde lze jednoznačně určit vliv všech veličin. Ale jak říkám, hádat nebo přít se nechci

2012-06-06 23:35:31

Tak regulator je nastaven na nejakou hodnotu. Vetsinou je tvoren tranzistorem v zapojeni spolecne baze a tim je nastaveno nabijeci napetí. Neco jako ted nabijim tak a ted jinak dle stavu baterky ci teploty tam neni. Proste je urceno nabijeci napeti a tim to hasne. U regulatoru byva jeste omezovac proudu pro ochranu pred zkratem a ten je taky nastaven na nejaky maximalni proud, ktery muze do baterie tect. To, ze napetí naprazdno je vetsí, nez v zatizeni je snad jasne, o tom se prit nebudeme. Jestli je to o 0.2 nebo o 1V je nepodstatne. Toto zvyseni nemuze vest k tomu, ze baterie vari - to muze nastat, je-li napeti nabaterii mnohem vetsi, nez je dovolene. Tudiz reseni je promerit baterii naprazdno, a dobijeci napeti. Pak se zjisti, kde je chyba. Jak uz bylo receno, vypada to na altik a jeho regulator. Na to, aby baterka varila je treba vic, nez jeji vnitrni energie (pokud neni baterka zkratovana )

2012-06-07 13:15:30

tak už neví koupil jsem novou baterii,nechal přeměřit altík jak v zátěži i no volno a ok,nechal sem udělat diagnostiku a taky ok ale to vypínání budíků to dělá stále dál už mi to moje hlavička nebere není v okolí jablonce nějaký slušný automechanik???

2012-06-07 13:39:20

Toto téma mě začíná bavit, takže přidám pro upřesnění ještě trochu teorie: Alternátor je vlastně elektromotor který přeměňuje kinetickou energii v elektrickou (opačně je elektromotor), na každém auto/moto alternátoru je tz. regulátor. Regulátor je v první řadě součástka která rozděluje napájení na primární a sekundární okruh, primární je celá elektroinstalace vozidla, výjma baterie a sekundární okruh je autobaterie. V praxi to znamená, že po zapnutí zapalování, potažmo nastartování se primárně vyrobená energie dostává do sítě automobilu a co "zbyde" jde do autobaterie (samozřejmě je na sekudární okruh vyčleněna jistá část energie). Za druhé je funce regulátoru. Regulace napětí alternátoru, buzeného stejnosměrným proudem, pracuje na principu, že regulační relé mění proud do budicího vinutí alternátoru tak, že při různých otáčkách motoru i při různém odběru proudu zůstává napětí na stejné velikosti. Dnes je tento pricip dotažen k "dokonalosti" pomocí monolitického regulátoru (složení psát nebudu, to možná nikoho nezjímá, ale je tam ten rezistor mimo jiné). Další část je usměrňovač (blok diod) který přeměnuje střídavé napětí alternátoru na stejnosměrné a usměrněné napěté pro 14V je 25-30V!

2012-06-07 13:56:32

A ještě zpět k tématu "vaření baterie". Pokud začne autobaterie "vařit" je to způsobeno pouze jednou variantou pokud tedy není 120° teplota v motorovém prostoru a otevřená baterie. Pokud poklesne elektrolit a následně se začne vařit tak to vzniká za soustavného přebíjení což v praxi znamená zvýšení elektrolýzy vody na kyslík a vodík, toto následně urychluje pokles hladiny elektrolytu, prostě se odpaří voda a nejspíše i rozpadnou kladné desky (ty vždy první).

2012-06-07 19:32:13

pokud je baterka a dobíjení o.k. může to vypadávání budíků spůsobovat špatnej kontakt konektoru budíků mrkni za palubku skus opucovat a mírně naohejbat kontakty a taky jukni zda na tý desce nebude náhodou náký studený spoj

z.2
Tomáš
2012-06-10 15:30:03

Pokud se můžu přidat tak v zimě jsem řešil stejný problém a dával jsem tu i příspěvek s tím jak se to vyřešilo.

Závada byla v alternátoru,kdy byl odpalený regulátor napětí a diodový můstek, tím pádem začal altérnátor přebíjet,nastal výpadek budíku...pak i došlo na bouchání skoro všech žárovek....nafukování a silné přehřívání baterie...oprava altíku vyšla cca do 1000,- s novými díly.

2012-06-11 20:07:49

Jen ještě dodám, aby nedošlo k omylu "vaření baterie" je pouze slovní obrat, skutečnost je taková, že baterie má svojí konstantní teplotu tj. u ohřátého motoru je teplá třeba až 70st. dle chlazení prostoru (autobaterie je akumulátor nejen elektrický, ale i teplotní ) a u studeného motoru studená. Efekt jakoby vaření vzniká při přebíjení a samozřejmě v menší míře při nabíjení, ale baterii ohřeje jen opravdu minimálně. Nafouknutí se může objevit pouze u hermeticky uzavřené baterie, ale to je také špatně. Každá má "výdech" i bezúdržbová, právě z důvodu bezpečného úniku plynů.

2012-06-13 15:34:40

tak problém vyřešen,byl to doopravdy altík,za studena fungoval normálně ale jakmile se ohřál tak nešel regulátor a ještě mám na Vás jednu technickou otázku kdepak najdu snímač otáček???astra 1.7Dti 16V 55KW????děkuju

2012-06-13 16:06:28

Děkujeme za zprávu a zároveň i kolegům klubákům, jejichž rady vedly k vyřešení problému! admin

2012-08-31 19:13:14

Zdravím vás, chtěl bych se zeptat jak jste dopadl s touto závadou protože já mám to samé děkuji

bad64  
2012-08-31 19:25:40

A s jakou závadou?Pokud jde o vařící se baterii je to zde popsáno.Super-Admin


Odpovědět

1  2