Fórum - Téma


Ukroucení šroubů na kole


Fórum Vectra C Ukroucení šroubů na kole

Informace o modelu: Opel Vectra C



2016-05-21 09:33:44

Zdravím vás...Chci se zeptat jestli se to už někomu zde stalo?Mam Vectru C 1,9 88kw.Při jízdě se mi rostřepal volant a bylo slyšet velké mlacení na předním kole,tak jsem to šel omrknout a zjistil jsem že mám jen 1šroub a ostatní 4byli ukroucené.Mam origo alu.4ím to mohlo být?

2016-05-21 09:37:59

Ahoj, stala se mi podobna věc na xantii a to proto ze jsem zapomel dotahnout šrouby, neměnil jsi kola na letní? Pokud ti tobdelal servis sel bych to reklamovat.

2016-05-21 09:39:04

dmoc: pravě že jsem neměnil...A skoro před každou jizdou si vše kontroluji....

Kopejda  
Michal Kopecký
2016-05-22 12:50:30

Tak toto se mi opravdu ještě nestalo a to započítávám i mraky kilometrů s kamionem....... A to šrouby při výměně kol ještě mažu....

Byli skutečně dostatečně utažené??

2016-05-22 13:01:50

kopejda: Taky udržuju šrouby jemně namazané (ač by se to zcela správně nemělo.) A špatné dotažení šroubů popř. špatné nasazení/dosednutí disku na náboj (a tedy dalším provozem volný disk na náboji) je jediné, co mě jako příčina napadá...

2016-05-22 16:04:03

Srouby kol utahuji jeste s pulmetrovou nasadou na vysouvaci fajfce...ac mi kazdy druhy rika ze jsem prase zatim jsem zadny origo sroub nijak nezlomil, ani "nenatahl". Ale jeste na becko jsem tenkrat kupoval k hlinikum sadu delsich sroubu, asi o centimetr a po utazeni prvnich peti, kdy jsem tri utrhl, jsem je honen rychle bezel vratit. Bylo to blato a ne ocel. Takze, jestli tam nebylo treba neco podobneho?

2016-05-22 18:21:23

ondra01: Utahovací moment kolových šroubů je, tuším, 110Nm, tedy 11kg na metrové páce (snad, fyzika mě nikdy moc nebavila.) Předchozí majitel (či servisák) mojí Omči byl asi něco podobného jako ty, Ondro, bo když jsem poprvé povoloval kola, byl to porod, na vysunutou fajfku jsem musel ještě nastupovat celou vahou svých cca 85kg - hrůůůza!

2016-05-22 21:18:54

colommbo: Njn,aspoň to drží Pak se bavím v pneuservisu, když slyším : kterej blbec to utahoval Ale ne, když si vemu, že vážím 65kg a tyč nemá ani metr dohromady s fajfkou, jen se na tom při utahování zhoupnu, zas o tolik víc to nebude...

Kopejda  
Michal Kopecký
2016-05-22 21:52:12

colommbo: No ono jde o to, jestli šrouby skutečně praskli nebo se vyšroubovali..... Když uvážím čelní vysokozdvižný vozík s protizávažím, tak u modelů které "umí" zvednout 4,5 nebo 5 tun maximum, mi praskají kolové šrouby na zadní nápravě. U tohoto je to tím, že vozík má velký rejd a disky jsou značně namáhány při "řezání zatáček", tato síla se přenáší jen na 5 šroubů v jednom kole. Prostě to nevydrží a tak do roka měním celkem cca 10 prasklých šroubů na cca 18 strojích.....A to nepíšu o zutých pneumatikách To je častější než prasklé šrouby......

2016-05-22 22:17:10

kopejda: Tomula píše o ukroucených šroubech, což pro mě znamená jen jedno...

Kopejda  
Michal Kopecký
2016-05-22 22:24:52

colommbo: Ukroucené by znamenalo, že půlka šroubu s hlavou uletěla a druhá zůstala v náboji. Toto jsem viděl, když je málo utažené kolo. Nebo když to někdo hodně ale hodně utáhne. Nedotažení kola mi přijde reálnější......

2016-05-22 22:28:01

kopejda: Ano, takhle si představuju ukroucený šrouby taky. A proto jsem už psal o nedotaženém nebo špatně na náboj dosazeném disku...

2016-05-23 06:16:15

colommbo: Kluci...Srouby jsem kontroloval pred jizdou nez jsem vyjel s Dvora Kralove a bylo to vse v klidu....

2016-05-23 07:21:10

Pro představu, mám tady tabulku vyvinuté síly v závislosti na utahovacím momentu při různém koeficientu tření.

Pro šroub M12x1,5 v pevnosti 10.9

Koeficient tření/síla v kN/utahovací moment v Nm

0,08/54,8/72

0,1/53,4/86

0,12/51,9/98

0,14/50,3/109

0,16/48,6/119

0,2/42/127

0,24/39/140

Nejhorší kombinace pro únosnost je tedy namazaný šroub dotáhnutý "na prase". Vyčerpá se na vlastní vyvinuté přítlačné síle a další sílu vzniklou jízdou (zatáčka, acelerace, decelerace) už nepřenese a utrhne se.

Osobně dotahuji šrouby nenamazané na předepsaných 110 Nm. Mají tak ještě hodně prostoru unést další sílu. A kolo mi nikdy neupadlo.

2016-05-23 07:23:49

Ukroucené šrouby, či "ustřižené" jsem viděl, i když byly dotažené v pořádku, ale vždy to byly koupené "ty hezké stříbrné" místo origo ocelových, které mají navíc vyraženo i pevnostní číslo (většinou 8.8). Jak již někdo psal, ocelový šroub bude po čase "hnusný, černý, rezlý), ale nikdy jsem neviděl originál "ukroucený" ani "ustřižený" z JÍZDY Bohužel u těch hezkých-tuningových je to celkem běžná věc Ještě k tomu dovětek: Dokonce jsem viděl na kolegové oktávce, jak to vypadá, když nedotáhnou v servisu kolo, a lítá kolo na ose na uvolněných šroubech, šrouby byly úplně "ožvejkané" na závitech, ale i tak tam byla hlava

Kopejda  
Michal Kopecký
2016-05-23 15:10:54

milan99: Kolový šroub nemůže být v pevnosti 8.8 to je obyčejné bláto.... Min. 10.9 a výš. Moje namazané šrouby také nepraskly a je to tím, že je utahuji s citem a ne na bejka.... Povolím je také dobře bez nijakých problémů......

2016-05-23 17:14:22

kopejda: Šel jsem se mrknout, Kopejda má recht. Na origo ocelákám mám na čelní straně 10.9 tímto se omlouvám za nepřesnou předešlou informaci, musí být 10.9 a výš. Číslo je na čelní straně šroubu ... a v příloze origo šroub GM včetně pevnostního čísla ...

2016-05-23 17:29:18

milan99: Ty ale dokážeš člověka zblbnout, chlape... Taky jsem sundal pár plastových krytek z kolových šroubů na Omče a ecce - nemlich ty samé šrouby jako máš ty!

2016-05-23 18:11:24

colommbo: Jo co dokáže jeden nevinnej (původní) dotaz na ustřihnutý šrouby ... mám dojem že kdokoliv si přečte toto vlákno, tak vybehne omrknout svoje šrouby Na druhou stranu, jde o bezpečnost, tak proč se raději nemrknout. VeCe je velký, těžký, pěkný auto, a málokdo aspoň občas neprotáhne pořádně ventily. A upadený přední kolo při vyšší rychlosti ... raději nedomýšlet. To určitě stojí i za tu procházku k autu a pak drhnutí černých prstů ...


Odpovědět