Fórum - Téma


Točivý moment


Fórum Tuning a úpravy Točivý moment


Diskuze o vozidlu



2013-05-18 15:59:02

Ahoj Opláci, dá se nějak snižit hranice maximálního točivého momentu? Například z 4000 na 3000 ot/min. Pořád mě nebaví v kopcích podřazovat, aby vůbec motor jel. Bodl by motor 3,2, ale já mám rád raději čtyřválce. Nejlepší by bylo zploštit křivku točivého momentu. Navíc zde není příliš vysoké otáčkové rozpětí 4000-5800 ot/min. Toto by možná kompenzoval kompresor, který by tlačil od nízkých otáček do středních a pak by se pomocí spojky na řemenici vypnul, ale cena je nehorázná(možná g-dmychadlo vw corada).

2013-05-18 17:35:58

muscletom: Obávám se, že nějakým jednoduchým mechanickým zásahem to nelze a jinak by to bylo mimo rámec finančních možnosti, jak naznačuješ v poslední větě... Točivý moment motoru a umístění jeho vrcholu v otáčkovém spektru jsou obecně závislé zejména na počtu válců a jejich uspořádání, vrtání a (hlavně) zdvihu a počtu ventilů na válec. S těmito pevnými veličinami nic nenaděláš, jedině by snad připadala v úvahu nějaká úprava softu ŘJ a v tom se nevyznám... Teď mám 240/3400 a v kopcích nemám problém, předchozí áčková řadová šestiválová 2.6i 12v měla 220/3600 a taky bez problémů. Párkrát jsem měl možnost s áčkovou 2.0i 8v 170/2600, tam už to bylo znát, ale nižší krouťák byl vynahrazen jeho maximem již v nízkých otáčkách. Koukám, že tvoje 2.2 má 205Nm, což není málo ani hodně, ale "až" ve čtyřech tisísích - nikdy jsem s ní nejel, ale je to prostě točivější motor a asi bude nejrozumnější se s jeho charakteristikou vyrovnat anebo se poohlížet po něčem "víceválcovějším"...

P.S. V profilu píšeš, že přechod na Denso Iridium Power byl znát - můžeš mi, prosím, připsat (třeba i do SZ) nějaké podrobnosti... ? Na radu a doporučení zkušených kamarádů je mám už koupené taky a jen čekají na namontování... Děkuju!

2013-05-18 18:01:24

muscletom: Jak psal Colommbo, výkonová křivka motoru je dána x faktory, z nichž většina změnit nejde, případně velmi obtížně a nákladně (příkl. časování ventilů, tvar vaček apod.) Ona ani ta 3.2-ka není nic moc. Pokud máš jinou představu o chování motoru, asi nejschůdnější bude výměna auta za jiné. A můj názor na čtyřválce? Ano, ale dva vedle sebe (V8). To mě asi baví nejvíc a možná by se Ti to také líbilo (jeden V8 je doma). Motor V6 je takový "neuhlazený" - dva válce prostě chybí... Colommbo promine...

2013-05-18 18:12:17

rob2: Colommbo nemá, co by promíjel, i on je názoru, že úplně nejvíc nejlepčí ze všeho je klasická atmosférická benzínová VÉ OSMIČKA ("dospělý motor") s objemem od čtyř litrů výše...

Hierarchie uspořádání a počtu válců motoru dle názoru starého Colommba:

3V .... 4V .... V6 .... 6R .... V8 .... 12V

2013-05-18 18:22:53

Colommbo: No, asi budeme trochu se svými názory osamoceni Já bych to trochu povýšil o kompresor (ne turbo). Takový XJR... O tom jsme se už ale myslím bavili. Downsizing PS: S tříválcem jsem se svezl, a nechápal jsem...

2013-05-18 18:24:30

rob2: Mechanický kompresor povolen, ale Colommbo radši bez něj...

2013-05-18 18:55:50

Měl bych možnost si nechat udělat chiptuning a točivý moment by stoupl z 205 na asi 230 Nm, což je více, než má zastaralý 2.5 V6. Ale pořád by byl vrchol mezi 3700-3900 ot/min, což je pořád hodně. Možná by pomohlo trochu zprůchodnit výfuk, protože tam mam tři tlumiče a jeden předkatalyzátor a jeden hlavní katalyzátor. Dále rezonanční sací potrubí, sportovní vzduchový filtr, vačky s úhlem otevření ventilů max 250/250 stupňů, kompresor, který by tlačil tak max 0.3 baru(více nemá cenu,kvůli poměrně velké kompresi 10,5:1). Ten by fungoval jenom v rozmezí 1000-3000 ot/min a pak by se vypnul jeho pohon. Toto vše by mělo pomoci k většímu točivému momentu a také by mohla být rovnoměrnější křivka a rozpětí toho točivého momentu.

Jinak samozdřejmě je nejlepší motor V8. Takové Camaro 1968 427 c.u.i 425 koní a 627 Nm je peklo na kolech. Nebo čtyřválec Lancia Delta S4. Podle mě nejlepší rally auto všech dob( z 0-100km/h za 2,3s).

Pro Colummba: Ty svíčky jsou dobrá volba. Motor mi s nimi startuje na první pokus(i v -15 stupních). Lépe se vytáčí a je pružnější. Taky na tom má podíl benzín. Žádná srágora naturál 95, ale 98 a více oktanů. Dále kvalitní filtr např. MANN. A na dálnici mi uhybají i Bmw, Superby....

2013-05-18 19:11:17

muscletom: Tebou uvažované úpravy jsou, samosebou, možné, Tome, jen nevím, byly-li by v tomto konkrétním případě smysluplné, či jak to nazvat... Pakliže by ses ale rozhodl pro úpravu průběhu krouťáku, bude nejrozumnější vydat se cestou nejmenšího odporu a sledovat a posuzovat výsledek, ale to jistě víš sám...

A za info o svíčkách děkuju, starty mám i se stávajícími čtyřelektrodovými GM-Opel v zimě i v létě na první cvrnk a jsem opravdu zvědav, nastane-li s novými Denso změna - každý mne utvrzuje, že to určitě poznám... Benzín s vyšším OČ jsem kdysi jen tak pro zajímavost taky zkoušel, ale žádnou změnu chování motoru jsem nepozoroval, možná u tvého čtyřválu to může být přecjen znatelnější. Podle mého soudu je pro dobrý chod motoru základem tankovat hlavně kvalitní palivo, i když benzínové motory jsou na kvalitu, naštěstí, míň háklivé než naftové.

2013-05-18 19:30:16

Ono vlastně rozhoduje i stálý převod v rozvodovce. Nevím jestli u Omegy dělali více rozvodovek, ale například u starého, poctivého Žigula bylo na výběr z více převodů(4,1/4,3/4,44:1). Záměna by mi vlastně taky mohla pomoci v kopcích.

2013-05-18 19:38:22

muscletom: Pokud to chápu správně, tož s delším stálým převodem bys musel v kopcích dřív řadit a při kratším by se při téže dosažené rychlosti motor točil ve vyšších otáčkách, takže nevím, nakolik by sis v tomto případě pomohl...

2013-05-18 19:49:18

muscletom: Nedá mi to, ale když jsi napsal, že "...nejlepší je motor V8...", tak proč chceš sypat hromadu peněz do 2.2-ky? Jenom když si spočítám ten čas s úpravou spojený... Skutečně to nemyslím zle či nějak provokativně, pouze tomu nerozumím.

2013-05-18 20:36:44

To já nechci vše dělat. To né. To jsem se jenom tak zasnil. Do tohoto auta to nemá cenu. Vždyť to má najeto 288500 km. Akorát udělat něco se sáním(filtr,vyčistit a vyleštit sací potrubí, zarovnat přesahy hlava- potrubí). Dále asi odstranit předkatalyzátor(nahradit ho trubkou). Možná další menší věci, ale nic velkého Jinak se motory V8 dnes vůbec nevyplatí. Dnes kralují motory typu TSI a podobné. Dnes V8 jedině doma na plakátu.

2013-05-18 21:59:44

muscletom: Sypat větší peníze do takového motoru, i když může být, a předpokládám, že i stále je, v dobré kondici, už nemusí být úplně rozumné, není-li člověk vyloženě fanda. Vyčistit, vyleštit, zarovnat ano, kónický filtr za mě osobně ne, to když už tak K+N vložku origo rozměrů do airboxu, a odstranit přední kat - nevím, nevím, pochybuju... A benzínový osmivály nejsou o tom, jestli se to vyplatí nebo ne, takový motory si pořizujou lidi, kteří finance řešit nemusí, anebo blázni v dobrém slova smyslu... Před pár roky jsem měl vyhlédnutou velice zachovalou a garážovanou 540i v manuálu, nakonec jsem se rozhodl zachovat kontinuitu a pořídil tuhle druhou Omču. Udělal-li jsem dobře nebo ne, nemůžu posoudit, s Omčou jsem navýsost spokojenej a kdybych koupil bávo, tak bychom si tady takhle nepovídali... A ty všelijaký rádoby nadupaný downsizeovaný téesíčka ať jdou do řiti...

2013-05-18 22:49:04

Colommbo: "...si pořizujou lidi, kteří finance řešit nemusí, anebo blázni v dobrém slova smyslu... " a proto máme V8 doma A ta poslední věta je fakt dobrá

PS: V8 je návyková záležitost Kdo chce šetřit, ten holt musí zvolit jinou motorizaci (TDI)

2013-05-18 23:00:52

rob2: Každé auto co do velikosti a svého určení má podle mého soudu mít nějaký "odpovídající" motor. Malá auta a "nákupní tašky" ať mají klidně nízkoobjemové a třeba i foukané motůrky, ale dávat kupř. do velkého a těžkého (a mimochodem pěkně hnusného) Superbu II jako základní motor 1.4 TSI, do nového Mondea nějaký přeplňovaný třiválec i když nejmodernější konstrukce anebo do Sklasse dvoulitrový naftový čtyřvál, to je prostě nějak nad moje chápání...

2013-05-18 23:11:34

Hm, BMW 540 a v manuálu? Záleží jaký je to model. E34, E39 či novější? Jinak BMW, Mercedes Benz jsou podle mě nejlepší auta, která skloubí výkon, pohodlí, bezpečnost, image značky....Hlavně AMG mercedes a M3, M5 bmw. To jsou strojovny na kolech. Omega neni špatná, ale technikou na ně nemá. Zato krásně vypadá.

2013-05-18 23:44:44

muscletom: Já o těch jejich éčkách nemám přehled a nevím, které to přesně bylo, ale ještě to klasické r. 99 nebo 00, nemělo ještě ty nový hrozný protažený světla a skutečně 540i V8 v manuálu, proto mě zaujalo, o automat zájem nemám. Tmavomodrá metla, garážované, první majitel odněkud z jižní Moravy, najeto kolem 180tis.km a bylo za asi 150tis.Kč, už si to tak přesně nepamatuju... Nakonec jsem si řekl, že radši zůstanu u Omegy a myslím, že jsem se nerozhodl špatně...

2013-05-19 10:25:03

Otcův známý měl Omegu 2,5 V6 benzín(jak jinak, nafta patří do náklaďáků a lokomotiv a ne do aut). Před časem to auto vyměnil a doplatil za 525(asi, nyní přesně nevím) z roku tuším 2002. Ze začátku paráda, ale potom se mu to auto začalo rozpadat. Zadní tlumič prý stojí skoro 5000kč/ks. Vsice je to prý lepší než Omega, ale nehorázně drahé díly a dále je tu také zájem zlodějů. Myslím, že Omega 2,6 V6 byla Colommbo dobrá volba. Bmw je krásné na svezení, ale 540 na provoz, díly, ochranu před zloději je velice náročné. Asi jsi holt nějaký movitější člověk, že jsi pomýšlel na takové auto, které není pro obyčejné smrtelníky, ale pro papaláše.


Odpovědět