Fórum - Téma


Správná metoda startování při provozu na CNG ?


Fórum Zafira A Správná metoda startování při provozu na CNG ?

Informace o modelu: Opel Zafira A

Diskuze o vozidlu

2002 Zafira A 1.6

18 servisních knížek  |  16 diskuzí  |  4.74 l/100 km

Výkon motoru 71 kW (97 PS) při 6000 ot./min. Točivý moment: 140 Nm (103 ft/lb) při 3800 ot./min. Maximální rychlost 170 km/h. Zrychlení 100.0 s ~ 0-100 km/h. Hmotnost 1 610 kg. Palivo benzín + CNG. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 600 ccm (98 cui), 4-válec, Řadový, Z16YNG.



2014-12-18 15:41:31

Zdravím paní i pány Oplaťe.

Koupil jsme starou Zafiru A r.v.2002, na CNG i na benzín. Bylo mi doporučeno, že zvláště teď v zimě při studených startech mám vždy nastartovat na benzín a následně přepnout na plyn. Chci se zeptat znalců jak by měl být nejvhodnější postup.

Druhá otázka přímo navazuje. Dokud jsem staroval jen na plyn vše bylo bez problému, pak jsem začal aplikovat starty na benzín, kdy jsem ihned po nastartování přepl na plyn. Zhruba po cca 500m se mi rožla kontrolka "auto s klíčem" popsaná jako Chyba elektroniky motoru. Už nezhasla. Po vypnutí motoru a dalším startu se to opakuje. Když jsem startoval znovu jen na plyn nic se nestalo, až dnes (po 2 dnech bez kontrolky) se to znovu rožlo. Jsem teď mimo republiku, tak to chci řešit doma diagnostikou. Jen se ptám jestli to může souviset nějak s těmi studenými starty.

Každýmu děkuji za konstruktívní odpovědi.¨

Kamil

2014-12-18 17:50:25

@ Kamilhr:

a) - Origo Opel CNG nebo dodrbavka nekde v 'profi' garazi?

b) - Na plyn se neprepina hned, ale az se aspon trosku hne rucicka teplomeru. V prave zimni zime obvzlast. Nekteri setrilkove na to zapomenou a pak se divi ... ze jim to fouklo zpatky do sani.

c) - Na benzin startovat az kdyz klesne prumerna denni teplota trvale pod +3°C. Jinak je to zbytecny. Teda, u spravne nastaveneho systemu davkovani plynu.

d) - Proboha proc CNG ...?

2014-12-18 18:23:08

beawer: Podle parametrů motoru uvedených v profilu tazatele se jedná o origo montáž Z16YNG, Jene. Plynu (LPG, CNG) v autě rozumím jak koza petrželi, ale již několikrát jsem se setkal s doporučením jezdit v jakémsi poměru (možná 1ku 4-5) taky jen na samotný benzín (prostě jednou za čas propálit nádrž normálního benzínu a pak zase na plyn). Neumím to odborně vysvětlit a zdůvodnit, ale jestli se nepletu, hovořilo se nějaké kalibraci hodnot kolem vstřiků řídící jednotkou...

2014-12-18 18:48:53

@ Colommbo:

Priznavam dobrovolne - profil tazatele jsem nijako hluboce nestudoval.

Jinak, s tim vyjetim nadrze benzinu na X nadrzi plynu - s tim se da pouze souhlasit, nejenom kvuli znovuzprovozneni cidel a vstriku benzinu, ale spis kvuli sedlum ventilu a ventilum samotnym ... i kdyz, je-li motor uz z tovarny na to pripraven (jiny materialy sedel a ventilu), melo by to byt jedno. Teoreticky.

2014-12-18 19:36:41

Pánové Beawer i Colombo, oběma děkuji za informace a rady. Domnívám se že v odpovědi Beawera myslím b) mně zazlobil ten nešvar šetřílků je to tak. Takže nechat ho déle zahřívat.

Chlapi díky

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-12-19 08:22:19

colommbo: JJ vzpomínáš si dobře, jde o naučené hodnoty z lambdy. ECU motoru je hybridní "učící-se" tj. při soustavném ježdění na plyn si ECU pamatuje a průměruje nastavování smesi ve vztahu k emisím. Po přepnutí na benzín se zcela změní stav emisí (je mimo naučený rozsah) a vůz špatně jede a rozsvěcí se kontrolka ......

Diagnostikou lze resetovat naučené hodnoty na základní - tedy zbavit jednotku naučeného režimu CNG a vrátit do základního nastavení.

Tomuto se dá právě předejít častějším ježděním na benzín......

2014-12-19 08:28:29

kopejda: To je ono, Michale, děkuju!

2015-04-29 20:13:07

Na tom ježdění na benzín asi něco bude. Měl jsem doblo předělané na cng a je pravda že se kontrolka emisí rosvěcela častěji než je zdrávo. Jezdil jsem více méně na plyn, Na benzín jen do 30Ti stupňů ohřátí motoru, pak se to přeplo na plyn. Ale volnoběh bl také benzín a tam vznikal onen problém. Po stání na volnoběh se rozsvítila kontrolka. Nastavil jsem volnoběh na plyn a byl klid.

2015-04-29 20:52:44

Problém u dodělávaných vozidel je ten, že řídící jednotka si místo hodnot benzínu, které pak přepočítá na lpg načte hodnoty plynu a pak to cuká a různé další problémy. Auta předělané z fabriky byuž snad měly mít jednotky na toto upravené. Kolega má Zafiru B na cng, a ten motor by měl být určen primárně na cng, jen dojezd je v benzínu

2015-05-07 21:20:22

Přidám se s otázkou, dá se nějak nastavit jednotka plynu? rochu si s tím pohrát - mapy a pod. Děkuji.

2015-05-07 21:54:14

xell: Myslím, že ano a je-li to, jak předpokládám, origo tovární vrze, měli by si s tím hravě poradit v autorizovaném servisu...

2015-05-07 22:06:32

colommbo: No tajně jsem doufal že to půjde i doma.

Na Elpigaz jsem měl jednotku a program kde jsem si mohl upravit téměř vše co se v nastavení plynu dalo nastavit.


Odpovědět