Fórum - Téma


Seřízení dálkových světel


Fórum Omega B Seřízení dálkových světel

Informace o modelu: Opel Omega B



2016-01-21 00:27:01

Zdravím, chci se zeptat jestli jdou nějak setřídit dálkové světla ? Protože oba světla když zapnu dálkové svítí do levé strany...

2016-01-21 00:31:18

Za mě teda dálkové určitě seřídit nejdou, neslyšel jsem o tom ani v praxi neviděl..

2016-01-21 06:16:38

Dělá ti to i s jinejma žárovkama ? Jestli jo , je pravděpodobně vyhřátá plastová parabola. A protože jou obě paraboly spojené ( tlumené+dálkové) samostatně to seřídit nejde. Jedině nějak podložit žárovku. Mě taky dálkový svítěj jinam , vpodstatě mi svítěj nad tlumený , takže tam kde bych potřeboval vidět , mam černej pruh a dálkový svítěj někam na cedule . :(

 Meloun
2016-01-21 10:01:27

drobek: A jak ti svítí tlumené, respektive, kterým směrem, je možné, že ti taky svítí špatným směrem. Já mám zkušenost, že nejlepší je za mírné mlhy (aby byl pěkně vidět světelný kužel) vždy jedno světlo zaclonit třeba tělem aby jsi viděl, kterým směrem jaké světlo svítí a seřídit na tlumené. Dálkové zvlášť seřídit nejdou.

2016-01-21 11:12:33

breathlless: "... Mě taky dálkový svítěj jinam , vpodstatě mi svítěj nad tlumený , takže tam kde bych potřeboval vidět , mam černej pruh a dálkový svítěj někam na cedule . :( "

Přesně - do korun švestek kolem silnice... Ale nějak jsem si zvykl a dálkové zas tak moc nepoužívám, tlumené xenony svítí slušně.

2016-01-21 12:15:22

Zkopírováno z paralelního vlákna (jež mažu!)

DaweTDS

1 146 příspěvkků

2016-01-21 10:22:50 (1 hodin, 50 minut) 1x edit

Jasně,že jde... z vrchu na světle jsou 2 štelovací "šrouby".. jedním se šteluje nahoru a dolů a druhým doprava a doleva. je to tuším na křížový šroubovák, jen si už nepamatuji,který je který jen mám pocit,že natáčením doleva a doprava rozhodíš i vrch a spodek... Ideální je seřídit to v servisu,aby jsi někoho neoslňoval.

Mc.Bůček

112 příspěvků

2016-01-21 10:39:57 (1 hodin, 33 minut)

drobek: Ale nezapomeň že si tím rozhodíš i tlumená světla!!

2016-01-21 13:47:47

colommbo: takze, jak to tak ctu, tak dalkovy samostatne seridit nejdou...kdyz pise, ze si tim rozhodi i tlumena. Zvlastne pojata odpoved Kazdopadne, kdyz pominu svetla s nataceci parabolou do zatacek, tak jsem se jeste nesetkal se zadnym svetlometem, u ktereho by samostatne dalkove slo seridit. U nekterych jsou obe paraboly vylisek jako celek, u jinych jsou napevno chycene k sobe. Takze kdyz mu zataci obe svetla, tak jedine dostelovat podle potkavacich, protoze ty pujdou sejdrem taky. Ideal je, postavit auto ke kraji silnice a seridit tak, aby lom svetla byl soubezny s krajnici a prikopem. Pak proti zdi dostelovat rovinu. Dobra je na to treba mlha, to je videt paprsek svetla...

2016-01-21 14:00:46

Jesli nebude v noci ukrutná zima , asi si pohraju s podložením žárovek. Aspoň vyzkouším jestli to pomůže nebo ne :)

2016-01-21 14:36:12

breathlless: Zima bude, prsty budou zkřehlý a plasty taky, dávej bacha...

2016-01-21 15:13:17

breathlless: Trochu do doladit jde, hrál jsem si tak u levého na céčku taky Ale moc od toho nečekej...

2016-01-21 22:25:58

Tohle se stane jen v případě:

jsou to světla od DEPO, tj. druhořadá výroba,

nebo jsou špatně zasazeny žárovky pro potkávačky (tlumená světla) a na to to bylo seřízeno,

nebo jsou žárovky do dálkoviny koupeny za levný peníz u číňanů,

nebo jsou paraboly staršího data a teplem okolí, a to i při svícení, mírně prohnutá.

S tímto se setkáte u všech takto řešených světel - jeden výlisek dálka - potkávačka -

To samé jsem nedávno řešil třeba na Cromě z roku 6, která neprošla TK. Přestože měla původní světla, musela se vyměnit za nová. A zase se projevilo i to, že druhovýroba není dobré řešení - bylo to skoro stejné a jen kvalitní (naštěstí ve slevě) to vyřešila.

2016-01-22 22:44:34

drobek: Věc se má takto..

Originál světlomety u Omegy jsou seřízované z výroby tak, aby dálkové měly nulový sklon, tudíž svítí rovnoběžně s vozovkou. Tlumené (klasická žárovka s parabolickým reflektorem, nebo xenonová výbojka s eliptickým reflektorem) se seřizují k ose reflektoru dálkového světla (k vodorovné rovině - rovina vozovky) se sklonem 1,5 % (tlumené osazené klasickou žárovkou s parabolickým reflektorem) a 1 % (tlumené osazené xenonovou výbojkou s eliptickým reflektorem).

Seřizování světla po osazení do karoserie ve výrobě se provádí podle tlumeného světla na předepsanou hodnotu, tady již s dálkovou parabolou nelze nic dělat. Tato poloha se stává výchozí – nulovou polohou pro ŘJ systému regulace sklonu světlometů.

Osobně se mi to nelíbí, protože kužel z dálkového světla zbytečně osvětluje plochu nad vozovkou, co působí nepříjemně hlavně na dálnici, kde jsou nad vozovkou velké informační tabule, od kterých se velké množství světla odráží zpět a způsobuje oslnění. Tím také vzniká prostor, na který si tady pár diskutérů také stěžuje, že mají neosvětlenou oblast vozovky v prostoru mezi kuželem xenonového světla a kuželem dálkového světla. Také mi to vadí, proto si u svých aut eliptický reflektor xenonové výbojky přenastavuji tak, aby osa reflektoru dálkového světla a osa reflektoru tlumeného světla byly v rovině. Dosáhnu tím toho, že po tomto úkonu jde dálková o 1% dolů, čím odstráním ty neosvětlené oblasti mezi kužely (1% dolů znamená 1 m na 100 m, nebo 2m na 200 m, nebo 3m na 300 m, atd.. ).

Na přiloženém obrázku, kde je rozebraný světlomet je vidět způsob uchycení reflektoru tlumeného světla – v tomto případě xenonu. V každém bodě uchycení je tlumící a pružící podložka, a přitažením matičky lze měnit směr reflektoru. Seřízení provádím vpodstatě amatérsky proti zdi na vzdálenost cca 5 metrů, které zaručuje poměrně dobrou přesnost (čím větší vzdálenost, tím lépe). Na seřízení pravého a levého světlometu používám jednu a tu samou žárovku H7 a výbojku D2S, abych vyloučil chybu umístění vlákna a místa výboje u D2S.

Pokud někomu u Omegy svítí světla špatně, a má jistotu, že jsou světla originální a že s něma nikdo nic nedělal (to asi u většiny diskutérů tady neplatí), pak může být chyba v žárovkách (používám radši zn. Philips, kde je poměrně vysoká jistota v dodržení technických parametrů – myslím tím rozměry a poloha vlákna, na rozdíl od noname nebo málo známých výrobců, kde jsou rozdíly až 5 mm v ose (můj reálny poznatek)). Pokuď je vlákno vybočené od osi symetrie žárovky o 1-1,5 mm do strany, pak světelný kužel vycházející z reflektoru míří také mimo osu reflektoru, tedy někam mimo směr jízdy. Tuto chybu detekovat je jednoduché – stačí vzít jinou žárovku a vyměnit. Dál to již rozvádět nemusím.

Samotné seřízení na vozidle osazeného světlometu se provádí dvěma seřízovacími prvky na horní části světlometu ve dvou rovinách – horizontální a vertikální pomocí šestihranu (na velikost si teď nevzpomínám). Osobně seřizuji v rovině horizontální podle dálkového světla, v rovině vertikální podle tlumeného světla. Na STK nebo v servisu pomocí regloskopu už jen kontroluji (dovolím korekci jen vertikálně, zpravidla není potřeba).

2016-01-22 23:23:20

Pravdou je, že přijel jeden zákazník s tím, že mu to nějak divně svítí i po výměně žárovek. Svítilo to jako - nenalézám slov, ale žárovky byly od číňanů a vlákna byla zcela mimo osu.

2016-01-22 23:31:07

sejba2: no právě.. Čajna.. Ti mají asi svoji vlastní normu (pokuď vůbec nějakou mají), jak má žárovka H7 vypadat. Stačí dát dvě vedle sebe a porovnat je pouhým pohledem Philips Čajna. Pak už jen šupleru abys věděl přesně kolik je rozdíl.

2016-01-23 11:06:14

marquis: Tož to je dobrýýý! Ale že by se mi chtělo rozebírat světlomety... Nechám to být, už jsem psal, že jsem si nějak zvykl a dálkové používám minimálně...

2016-01-25 22:03:11

Tak sem koukal u sebe , a fakt ty moje neznačkový žárovky nemájí vlákno přestě ve středu ale posunutý níže vzhledem k vodorovné ose. Takže sem přihnul plechové osazení , tím sem posunul vlákno do středu. Seřízení dle mapy světla na vratech. Výsledek zkusím zítra , dnes už se mi nikam jet nechtělo :)


Odpovědět