Fórum - Téma


Rozvody a podobně Y26SE


Fórum Omega B Rozvody a podobně Y26SE

Informace o modelu: Opel Omega B

Diskuze o vozidlu

2001 Omega B 2.6 V6

74 diskuzí

Výkon motoru 132 kW (180 PS) . Točivý moment: 240 Nm (177 ft/lb) . Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 2 597 ccm (158 cui), 6-válec, Vidlicový, 24-ventil, Y26SE.


1  2  3

2015-09-15 18:48:30

Zdraví vás nováček, který si před pár dny koupil Omegu Caravan z roku 2001. Auto jako takové znám, před několika lety jsem jezdil s předfaceliftem s 2.5 V6 X25XE, nyní mám 2.6 V6 Y26SE. Auto bylo za pár korun, je v celkem dobrém stavu, ale nějaká práce se samozřejmě najde, a teď už k věci. Považuji se za poměrně manuálně zručného nadšence do aut s průměrným vybavením a zkušenostmi. Našel by se tady někdo, kdo by mi mohl dát cenné rady tipy a tak podobně pro následující úkony?

Prakticky všechno se týká motoru - chci měnit komplet rozvody, problematiku jsem si +- nastudoval, pouze nějak nevím, podle čeho nastavit spodní kladku a tu mezi vačkami? Ta třetí uplně vlevo má napínání na rysku, tam je to jasné, ale jak na tyto dvě. Celkově bych uvítal třeba jen v bodech pár rad, postup, co všechno potřebuju za vybavení. Dá se výměna zvládnout bez přípravků?

Dál - z motoru teče olej. Určitě klasicky víka (napadlo mě dát místo té tkaničky jen nějaký tmel nebo motorový silikon-je to reálné?), když už to ale budu mít rozhozené, rád bych vyměnil i gufera na vačkách (byl bych vděčný za rozměry a jiné detaily) a těsnění dříků ventilů. Lze to provést bez demontáže hlavy? Pokud ano, jak zajistit, aby mi ventily nenapadaly do válce? Nějaké tipy, případně stručný postup rovněž uvítám. Jak moc pracná by byla eventuální výměna gufera na klice? Proběhne výměna oleje-vyplatí se přetěsnit i vanu? Nechci z toho mít olejničku, ale slušný stroj (nemám auto jen jako dopravní prostředek, ale také jako koníčka), proto ta všechna práce, když už bude motor rozebraný. Omlouvám se za román, ale jinak mi to nešlo Předem každému, kdo poradí, moc děkuji za ochotu ztratit se mnou pár chvil a poskytnout cenné rady.

Venca49  
Václav
2015-09-15 20:18:53

marek1992: Jenom stručně.Pravděpodobně jsi schopný mekhánik,ale rozvody se nastavují pomocí přípravků.Jde to i bez,ale není to jednoduché,pokud neznáš kompletní postup výměny řemene.Řemen má na sobě bílé šipky,ty musí být po směru otáčení.Další bílé rysky jsou pro základní ustavení na značky na vačkových kolech a na kole klikovky.Pomocí přípravků se ustavují kola do správné polohy,pomocí vodících kladek a napínací.Začíná se spodní kladkou,potom mezi vačkami a nakonec napínací kladkou.Protočí se motorem ručně a znova se kontroluje postavení.

K výměně gufer jen toto: nechají se vyměnit bez sundání hlavy,zase pomocí přípravků.Ventily drží,aby nespadly do válce,tlak vzduchu,který se přivede otvorem po svíčce a natlakuje se válec.Já to nedělal,tak nevím,jak se to vede.

K utěsnění víkjen to,že se nedává tmel,ale jen nové gumové těsnění,které se potře jen v místech rohů černým tmelem.Lepící těsnící hmota černá č.15 03 295, 90 485 251

Těsnění pod vanou je stejný postup.Přední gufero se nechá vyměnit dobře,zadní na klikovce po vyndání převodovky a sundání setrvačníku.Rozměry nevím,nechají se zjistit v Oplu z katalogu,podle Winka.

2015-09-15 20:47:07

venca49: Šipky a značky na řemenu chápu. Jde mi o to,jak začít s tím napinanim řemenu, když nemám ty přípravky? Nastavit vše na značky, namontovat kladky,nasadit řemen ve správném směru a aby se bílé značky kryly s těmi na krytu a potom začít od spodní kladky?Jak/podle čeho napínat, když tam není žádná ryska,co mi ukáže správné napnutí (jako na té napínací na imbus)?

Ad gufera ventilů: lze ventily zajistit proti spadeni do válce natočením toho konkrétního válce do HU? Samozřejmě vše s citem,ale podle mého by to mohlo fungovat.

Ad gufero na řemenici:jak se sundava spodní ozubené kolo z kliky?Jde dolů po povolení šroubu, nebo je třeba nějakého stahováku?

Venca49  
Václav
2015-09-15 20:58:38

marek1992: Právě s přípravkem č,2 se ustavují polohy dvojice kol na značky.Jde to i bez přípravků,pomocí pravoúhlého úhelníku.Jde to i tak.Nejdříve se seřídí pravá dvojice kol(pohled na motor zepředu,od chladiče)pomocí dolní kladky.potom dvojice kol vlevo,pomocí středové(horní kladky) a nakonec se napne řemen napínací kladkou,aby byly šipka a výřez v úrovni.Pozor kladky se šponují proti pohybu hodinových ručiček.

Spodní ozubené kolečko se sklepne po povolení šroubu.Jen dodávám,že pomocné bílé značky jsou jen pro první nasazení řemene.Po protočení se již(až po mnoho otočeních)nesejdou.

Prosím,odškrtni si dole pod oknem "Odpovědět s citací",aby se ušetřilo místo.

2015-09-15 21:30:31

venca49: Mám kliku a všechny vačky na značkách, nasadim řemen a jdu na spodní kladku,bez přípravků...podle čeho mám tu kladku nastavit? Je tam taky nějaká značka, výřez tak jako na napínací kladce? Jinak si neumím představit, jak to správně nastavit,ať už zajištěné přípravky nebo bez nich ( a nebo jsem jen blbej a nedochází mi to, měj prosím trpělivost :))

Venca49  
Václav
2015-09-15 21:40:56

marek1992: Pravá spodní kladka a prostřední mezi hlavami(vačkami)jsou jen vodící,nemají žádné značení,jsou jen exentricky uložené.Pootáčením,proti směru hod.ručiček se napíná část řemene a natáčí dvojici vačkových kol.Psáno nahoře.Značky na dvojici kol musí být proti značkám na zadním krytu.Měřit úhelníkem ,nebo pravoúhlým pravítkem,kolmost na zadní kryt.Pozor na správné značky na kolech.Po ustavení pravých kol,se horní kladkou ustavují levá dvojice kol na značky.Pak se napne levá skoro dolní napínací kladka.Po otočení(dvakrát dokola)klikovou hřídelí se opět zkontrolují značky,případně opět seřídí.Několikrát překontrolovat,motor se musí točit volně.

Pozor,při seřizování musí být kliková hřídel zablokovaná proti otáčení.

2015-09-15 21:57:49

venca49: OK, takže nastavit vačky i kliku na značky, nasadit řemen, zablokovat kliku (jde to jinak, než tím přípravkem?) a začít šponovat tu spodní kladku? Nepohnou se ty vačky, když nejsou zajištěné?

Venca49  
Václav
2015-09-15 22:08:28

marek1992: Zablokovat klikovku jinak,no nevím,přípravek je OK.Právě se musí natočit vačky do správné polohy ke klikovce.K tomu slouží značky na kolech(ty jsou na klínkách) a pomocí napnutí kladkami se ustavují.Těžko se to takto popisuje,já to dělal prvně bez přípravků(ty ještě do servisu nedorazily)pomocí hlavy a úhelníku.Motor běhal jako ďas.Značky musí souhlasit přesně,chce to trpělivost.Právě ten přípravek č.2 kontroluje přesné nastavení na značky na kolech svojí polohou.Ty blokovací dva přípravky do zubů jen drží kola ve správné poloze,než nasadím řemen.Jen pro klid se zasouvají do zubů mezi kola,aby šly lehce zasunout při správném nastavení.

2015-09-15 22:42:43

marek1992: Vítám v klubu konečně zas člověka s pořádným autem... Jak už ti tu psal Václav, výměna rozvodů jde v klidu udělat i bez aretačních přípravků, ale musí na to být zkušenost. Co se vík ventilů týče, žádný tmel, ale nové těsnění jen v rozích podetřené tmelem (i červeným.) Stejně jsem ale přesvědčen, že to pomůže tak na rok, víc nee (vlastní zkušenost) a budeš uvažovat o komplet nových víkách. Těsnění vany ani gufero na klice jsem měnit nepotřeboval, gufera ventilů by výměnu určitě zasloužily (motoru chutná olej), ale zatím se mi do toho nechce, resp. jsem o to svého mekánika nepožádal...

2015-09-15 22:50:22

colommbo: Děkuji za přivítání právě chci mít auto v pořádku, tak do těch rozvodů jdu. Vypadá to, že to není složité, akorát je potřeba preciznost a trpělivost (což bych měl mít :D). Všechna těsnění kvůli tomu, aby z toho nebyla olejnička a aby ho to nepapalo. Jen k těm víkům-pokud nejsou zkroucená, tak nebylo by místo drahého těsnění lepší tu spáru dobře odmastit, natlačit do ní o něco silnější nudličku tmelu na motory, než je to těsnění, a potom to opatrně nasadit na hlavu a utáhnout? Podle mého by to mohlo fungovat.

Venca49  
Václav
2015-09-15 22:55:54

marek1992: Vyměň s řemenem i všechny kladky,jinak je to dvojí práce a hrozí potkání motoru.

2015-09-15 22:56:13

marek1992: Těsnění stojí +- 1800Kč a samosebou zkusit místo něj tmel můžeš, ale moc bych si od toho nesliboval. Osobně jsem nakonec před dvěma lety nechal namontovat zcela nová víka a je pokoj. Zatím, tohle pan Adam skutečně nevychytal...

Venca49, 2015-09-15 22:55:54 napsal:

marek1992: Vyměň s řemenem i všechny kladky,jinak je to dvojí práce a hrozí potkání motoru. ..

2015-09-15 22:59:56

To se rozumí samosebou, bez diskuse!

Venca49  
Václav
2015-09-15 23:00:14

marek1992: Pozor na ten tmel,není dobře ho dávat,dostane se do mazání a ucpává kanálky.Proto se dává jen v kritických místech a jen málo.Raději dej nová těsnění.

2015-09-15 23:05:27

OK, díky všem za postřehy. Kladky beru jako samozřejmost včetně vodní pumpy ještě mě napadlo...co takhle rovnou mrknout na alternátor? Uhlíky, ložiska-dá se to nějak vyměnit doma?

2015-09-15 23:17:17

marek1992: Jestli doma, to nevím, ale je pravdou, že u své Omči už jsem nechával opravovat altík dvakrát...

Venca49  
Václav
2015-09-15 23:41:11

marek1992: Alternátor bych doma nedělal,je potřeba proměřit elektroniku,ložiska se také nedají dát jakékoli.Je lepší dát ho do opravy se zárukou,kde se tím živí.

vlastta  
vlastimil
2015-09-16 00:11:08

marek1992: .....a mozna kdyz uz to budes met takto rozhozeny bych mrknul v jakem stavu je oil vymenik (ten mezi hlavama).u V6 je to taky docela "casta" zavada

Kopejda  
Michal Kopecký
2015-09-16 01:35:46

marek1992: Tady je jedno instruktážní video a najdeš tam vše co popisuje Venca49, dokonce i bílé čáry na řemenu, které po protočení motorem už nevyjdou na rysky.....

Saab Timing Belt Replacement (9-5 Arc 3.0T V6 Belts, Pulleys, Tensioner & Water Pump) FCP Euro

? We're back with Mike from M&M Motors in Clinton, CT to complete another timing belt/water pump job. This time it's on a 2002 Saab 9-5 Arc 3.0T V6 Turbo. As always leave a comment if you have any questions and don't forget to subscribe!

Saab Timing Belt Kit (9-5 900 9000) - Continental TB285K2

Saab Water Pump (9-5 900 9000) - Hepu P608

Saab Alternator Drive Belt (9-5) - Continental 4899555

2015-09-16 07:23:15

vlastta: co mu může být,teče z něho olej nebo voda? Co se s tím da když tak dělat?


Odpovědět

1  2  3