Fórum - Téma


Rozměr a OEM kód ložiska zadní nápravy


Fórum Omega B Rozměr a OEM kód ložiska zadní nápravy

Informace o modelu: Opel Omega B



2013-10-10 11:27:25

Ahoj oplisti,

narazil jsem na menší problém - budu potřebovat vyměnit ložisko zadního kola na své Omče X25XE sedan rok výroby 1995 a nějak zaboha nemůžu nikde zjistit, jaký rozměr to ložisko má mít.

Na eshopech dycky najdu smíchaný třeba tři druhy ložisek, který maji 3 různý rozměry.

Podle všeho si myslím, že OEM kód by měl být 90510542 a rozměry 39x74x39 (vnitřní průměr X vnější průměr X šířka). Ale pak jsou ještě některá, která mají tu šířku jen 37mm, a nebo pak ještě třetí druh se šířkou 45mm.

Pak taky motaji zadní a přední ložiska, přitom přední ložisko na omču podle mě ani samostatně neexistuje (jen rovnou s nábojem).

Tak jsem se chtěl zeptat někoho, kdo to už měnil a ví co tam teda fakt patří..

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-10-10 15:24:18

evilzone: Správné ložisko je vnitřní průměr 37mm vnější průměr 74mm a šířka 45 mm - prodává se v sadě se segrovkou a pojistkou matice unašeče - plechový kroužek se šestihrannou dírou. Mám dojem, že toto uložení mají všechny omegy A i B stejné.

číslo: GM 90235281

Já jsem dával obě zadní nová na 2.2 Omču co jsem měl:

http://katalog.haspa.cz/i...1022661&products_id=71687

2013-10-10 15:27:12

kopejda: No prave ja si myslim, ze po faceliftu maji podle vseho krapet jiny rozmery.. Abych se pak nedivil az to rozeberu a nebudu mit cim dojet do kramu pro spravny :D

A u tohodle je v popisku navic ,,pro obrněná vozidla" :) Tak jestli teda ne zároveň třeba pro combiky?

Jako shodneme se na tom, že vnitřní díra 37, vnější 74. Ale furt mi přijde divný k čemu by tam teda byly ty užší 39mm ložiska místo těch 45.. Asi že když neni tak široký, tak bude pro menší nosnosti, tzn pro sedany.. No kdyby tam šlo dát jedno i druhý, tak je jasný že dám širší, páč dýl vydrží.. ale co když bude to širší přečnívat..

2013-10-10 17:17:36

evilzone: Tak ho obruš, milý Lojzo, milý Lojzo, tak ho obruš, milý Lojzo, milý Lojzo, obruš ho...

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-10-10 17:31:24

evilzone: Ty užší neznám, každopádně není kam strčit klasická závlačka. Nejspíš jde o opravnou sadu, když se poškodí rameno, zezadu ve směru k poloose je dosedací plocha pro ložisko. Ta když se poškodí, tak potom nejde nové ložisko až na doraz a nejde zajistit segrovkou. Jak má ložiska popsaný prodejce - obrněné vozidlo - je asi jedno. Já to dával na omu rok 2000 caravan a vlastně i na tu starší 2,5 td taky caravan. Je to pořád stejná sada. Obě omy mám v profilu. Tady odkaz na katalog:

http://www.partsbase.org/...oon-25-26-27-f69-m69-p69/

To užší ložisko tam je také ale odděleně a nic dalšího k němu nepíšou. A tady odkaz na jiného prodejce:

http://www.elitecat.cz/Lo...XRhaWxJRD03MTMgNjQ0NiA1MA==

Ty užší s větší dírou jsou použity takto:

http://www.partsbase.org/parts/ope-328105/

Ale o omy na zadku jsem to fakt ještě neviděl, musel by mít unašeč větší průměr hřídele 39 mm a matku zvenku pod krytkou tak jako to je na předku u ostatních.

Fakt nevím, ještě jsem se stím na Omče nepotkal. Vždy to bylo to širší 45 mm s dírou 37 mm.

Nebo to rozdělej a pak kup ložisko, mmj už jsi to někdy rozdělával?? Bez přípravků se nadřeš. Nejhorší je dostat tu část k poloose z drážkování a pak osu ven z ložiska. Ložisko z ramene jde taky blbě a když je zarezlé tak to stojí za to. Ale mám na to fintu a jde to udělat na autě na rovině jen na panence.

2013-10-10 19:01:01

kopejda: Tak jo. Seženu si to širší. Ještě uvidim, jestli to bude Meyle, FAG, SKF, nebo SNR

Co se týče demontáže, tak to sem se nechal inspirovat fotkama tadyhle: http://oldsite.omegaowner.../YaBB.pl?num=1186653928/0

A pak dvě videa o sundání a namontování. Jsou sice pro BMW, kde je to celý uplně obráceně (matka je zvenku) ale jinak by to snad mělo bejt dost podobný ne?

Demontáž: http://www.youtube.com/watch?v=wKYL9_4mXRI

Montáž: http://www.youtube.com/watch?v=DX9iCZIVgFY.

Čistě teoreticky mám v plánu sehnat závitovou tyč a sadu různě velkejch podložek. 80mm a 73mm pro zalisování dovnitř a třetí nějakou trochu míň než 73 pro vytáhnutí zbytku starýho ložiska ven (nevim jak velkej je ten rantlík jako zarážka pro ložisko, tak podložku o maličko menčí než ten jeho průměr, že :) Pak taky trubku o vnitřnim průměru maličko větší než 74mm jako pomocníka při vyndávání zbytku ložiska.

Jediný co tak nějak nevim, jak pak sundám zbytek ložiska - ten vnitřní, co zustane na ose.. A taky jestli mi pudou povolit ty dva velký šrouby co držej brzdu:D

Každopádně kdybych to dělal doma, tak jedině na heveru.. nic jinýho k dispozici nemám.. proto dost přemejšlim, jestli to nedat do servisu, kde pracuje kámoš (že bych mu jen předal to ložisko co koupim, ať to nemusej shánět a čekat na dovezení) a snad by to nevodflák, ale znáte to, co si člověk neudělá sám...

vlastta  
vlastimil
2013-10-10 20:33:55

evilzone: raci bych to strcil tomu mekaanikovy - vim o cem mluvim.je to prace na..........ja sem to sproste vymlatil

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-10-10 20:52:20

evilzone: Na závitovou tyč zapomeň, tu hned strhneš a podložky ?? Budeš potřebovat stahovák dvouramenný a nebo si vyrobit inverzní kladivo tak jako na prvním obrázku - mimochodem je to super řešení (stažení unašeče z drážkování). Kus měděné nebo hliníkové kulatiny na vyražení osy ven (bez inverzního stahováku) zbytek ložiska odřízneš flexou a klepneš, v místě řezu praskne, pak ho sundáš i rukou, oříšek je jak dostat ven obal ložiska z ramene. Segrovka jde vyndat dobře, a teď si lámejte hlavu jak to vyndat bez nářadí a přípravků??? Po zásahu to jde ven rukou Vyndávám tak všechny ložiska.

2013-10-10 21:32:17

Tyjo ze bych strhnul závitovou tyč? Díra je tam dost velká, tak tam můžu klidně použít nějakou klidně až do toho průměru 37mm. To musí přežít. A podložky těch větších průměrů jsou 6mm tlustý. Ty taky musej vydržet. Nebo je dám dvě na sebe..

2013-10-10 22:07:42

evilzone: Ted sem se jen tak pro zajimavost snazil zjistit, kolik v tahu udrží závitová tyč. Podařilo se mi vypočítat, že kupříkladu tyč s průměrem 20mm z obyčejný oceli vydrží v tahu cca 10-15 tun Nevim teda kolik závitů musí mít matka aby to nebylo slabší místo, to se mi nepodařilo přesně najít, ale viděl sem něco jako že by mělo stačit 7mm..

A neřikej mi, že nějakym lisem na ložiska v dílně dokážeš vyvinout tlak 15 tun.. Nebo jo?

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-10-11 15:42:21

evilzone: Na dílně v práci máme lis, který umí vyvinout tlak 200 tun Na ložiska a podobnou chamraď máme ještě ruční lis a ten dá 10 tun ale ne všechno zmákne. Oba lisy jsou hydraulické. To ložisko jde ven krásně stačí použít svářečku.......

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-10-23 08:12:10

evilzone: Ahoj, nějaký postup s ložiskem, je hotovo??

2013-10-23 11:54:58

kopejda: Ahoj, no je a není..

Teď o víkendu sem měnil kola na zimáky a při tý příležitosti jsem se rozhod, že to částečně rozeberu abych to rozhejbal a zjistil, jestli to vubec pujde rozložit, aby mi to pak případně v tom servisu nezničili nebo neutrhli - hlavně těch 6 šroubů na poloose.. než sem vyčistil vnitřky hlaviček, tak mi to zabralo asi hodinu.. za těch 20 let tam ten bordel ze silnice udělal pořádnej nános. Když sem sundal kotouč a odpojil poloosu, tak se ložisko točí celkem v pohodě a vůle prostě nikdě, nepatrně v něm sice šumí nebo chroupe nebo co, ale chod je plynulej. Zřejmě je tam někde napadanej sajrajt od paken ruční brzdy.. tam ten prostor je fakt humáč (vyrezlý, prach atd..)

No ale když sem nandal zimák tak už to žádný šmajdání a hučení nedělalo, tak sem z toho zmatenej, Asi bylo jen křivý kolo nebo co.. Ještě to budu chvíli pozorovat

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-10-23 16:35:58

evilzone: Hučení v zatáčkách a tak mohli dělat kola, když už nemakají tlumiče, tak se kola pěkně oskáčou a hučí.

2013-10-23 16:42:13

kopejda: Jj. No možný je u omči asi všecko.. Zatim sem s tim moc nenajel tak uvidim co to bude dělat dál. Přeci jen hučet při většim zatížení v levotočivý zatáčce to asi stejně bude, protože určitě po těch 280 tisících nebude to ložisko uplně v pohodě, když to v něm navíc tak zvláštně chroupe (jen podle sluchu).. Ale třeba eště vydrží..

Při opačný zatáčce to tolik nehučí, tak bych to na hlučný pneu moc netipoval.. ale možný je všecko. Každopádně na výměnu ložiska je to přinejhorším nachystaný :)

2016-01-14 11:52:05

ahoj, chystám se vyměnit obě zadní ložiska na 2.2 combi, prakticky stejným postupem, co popsal tazatel. Ložiska mám koupené 74x37x45 (D x d x š). Unašeč z drážkování náboje po demontáži matice chci sundat dvouramenným stahovákem, náboj z ložiska odtlačovacími šrouby (pokud půjdou kam opřít), nebo vymlátit (inverzní kladivo nemám). Ložisko chci stáhnout z ramene přes závitovou tyč a sad vyrobených podložek (vnější průměr o málo menší než vnitřní průměr osazení v ramenu - Kopejda: ta finta se svářečkou je dobrá, ale svářečkou nedisponuji) a trubky opřené o rameno, stejně tak montáž nového ložiska. Vnitřní kroužek starého ložiska chci z náboje stáhnout dvouramenným stahovákem, nebo naříznout flexou.

Jediný dotaz mám ke zpětné montáži náboje do nového ložiska - jde to opřením vhodné podložky zevnitř a dotahováním matice, nebo je závit před montáží utopený v ložisku?

2016-04-25 07:20:40

po třech měsících si odpovím sám. Závit na náboji před montáží není utopený a dá se použít k nalisování. Demontáž poloosy ok, povolení centrální matice taky ok. Stažení přírubového unašeče poloosy pomocí třmenového stahováku. Vylisování náboje pomocí dvou šroubů M10 a matic. Odstranění ložiskového kroužku z náboje naříznutím flexou a klepnutím. Vylisování ložiska z ramene pomocí přípravku, totéž montáž nového. Nalisování náboje centrální maticí, nejde to však najednou, matici pak podložit vhodným kroužkem (mně posloužila dobře origo opel hadicová spona o průměru vnitřního kroužku ložiska) a pak další podložka ve formě vnitřního kroužku ložiska stáhnutým z původního ložiska.

Dělal jsem to na zemi na heveru. Kdyby někoho zajímalo foto, tak mám v profilu.

Ložiska mi nehučely, ale při chytnutí kola a za obvod mělo na vnějším průměru asi 1mm vůle a typický suchý chroustavý zvuk při roztočení. Teď ok.

bad64  
2016-04-25 09:17:25

mirpie: Děkujeme za info snad se bude někomu hodit,kdo bude mít ten samý problém s vozem.

2016-04-25 09:29:54

bad64: jo, nepředpokládám, že na tak starém autě to ještě někoho bude zajímat, ale obdobný postup se dá použít u vozů s koncepcí přední pohonu nebo podobné konstrukce.

Kopejda: na vylisování a nalisování ložiska jsem použil právě závitovou tyč (dlouhý šroub M16 s normálním stoupáním + spojovací matice) a vysoustružené podložky o síle 5mm. Ale začaly se prohýbat (dal jsem jich více do pyramidy na sebe a ok, síla 10mm by stačila).

bad64  
2016-04-25 10:01:06

mirpie: Každá rada dobrá je zde hodně členů co mají stará auta já také mam 1996 a je to srdcovka.


Odpovědět