Fórum - Téma


Pneu a Ráfky


Fórum Technický koutek Pneu a Ráfky




2007-08-09 08:16:11

Pro ty co si chtějí doplnit znalosti nebo uvažují o koupi kol a nevědí si rady jsem dávám základní údaje o ráfcích.

POPIS RÁFKU - definice hlavních parametrů ráfku

(např.8Jx17 ET35 5/110/65,1)

8

šířka disku v palcích 8"

J

typ patice (pro téměř všechny alu "J")

17

nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)

ET

ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola

od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo

do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu),

hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm

5

počet šroubů (děr v ráfku)

110

průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

65,1

průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a

prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola

sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a

auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky

viz obr.

Záměna malého disku za větší.

Neméně důležitou roli při výběru či záměně kol je rozměr pneumatik. Každé vozidlo

má přesně dán vnější průměr kola (pneumatiky). Znamená to, že při výměně pneumatiky

za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disku

o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší

disk bude použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například vyměníme-li

sériový disk 6Jx14 s pneumatikou 185/60 R14 za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší

pneumatiku např. 195/50R15, aby zůstal vnější obvod stejný.

2007-08-09 09:06:57

POPIS PNEUMATIKY - co znamenají čísla na Vaší pneumatice

195

nominální šířka pneumatiky v milimetrech (195 mm)

65

poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech=profil pneumatiky v % šířky (65%)

R

typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)

15

nominální průměr příslušného disku v palcích-vnitřní průměr pneu 15"

91

index nosnosti (numerický kód "91"=615kg) dle tabulky (viz.níže)

V

index rychlosti (kód abecedy "V"=240km/h) dle tabulky (viz.níže), používané pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP), čím vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí (aby pneu měla lepší přilnavost při vyšších rychlostech) a je většinou použito tužší kostry bočnice pro lepší vedení

TUBELESS

TUBELESS = bezdušová / TUBETYPE = s duší

M+S

MUD+SNOW (=bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz

RF

REINFORCED = zesílená kostra

ostatní

  • šipka symbolizující směr otáčení
  • upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall) - DOT kód
  • označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední tři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 529 značí, že pneumatika byla vyrobena v 52.týdnu roku 1999)
  • označení TWI (Tread Wear Indicator) připomíná umístění značky signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý
  • označení FR (=flange rib) ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku

indexi nosnosti a rychlosti viz.obr.

Opotřebení pneu

Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou. Hloubka vzorku by neměla být menší, než 1,6mm. Zimní pneu ztrácí své vlastnosti při hloubce vzorku menší než 4mm.

Stárnutí pneu

Pneumatiky starší než 10 let mohou být používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem.

V žádném případě by neměly být používány nejeté pláště po tuto dobu skladované. Náhradní pneumatiky speciální konstrukce starší 6 let nelze používat v běžném silničním provozu, ale jen v případě nutnosti na dojetí. Za nové pneu se obecně považují pneumatiky ne starší, než 2 roky od data výroby.

Skladování pneu

Samotné pneumatiky skladujte pouze ve svislé poloze (postavené vedle sebe). Pneumatiky nazuté na discích skladujte pouze naskládané na sobě (do tvaru komínu). Pro skladování doporučujeme tmavé prostory bez přímého slunečního záření.

Montáž pneumatik

Montáž pneumatik by měl provádět jen řádně zaškolený pracovník. V případě montáže nových pneumatik použijte současně i nový bezdušový ventilek nebo novou duši.

Tlak vzduchu při montáži (tzv. 'dosedací tlak') může dosáhnout až 150 % nejvyšší tabulkové hodnoty, nesmí však přesáhnout 350 kPa.

Namontovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba dynamicky vyvážit.

Před montáží nových pneumatik na vozidlo doporučujeme dále zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné do vyvážit kola přímo na nápravě. Doporučujeme rovněž důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti vnikání nečistot a následné netěsnosti. Nové pneumatiky doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví vyšší životností pláště.

U silných a těžkých osobních aut doporučujeme používat kola na autě nejdříve 24 až 48 hodin po nazutí pneu na ráfek. Po tuto dobu zasychá speciální lepidlo, které spojuje pneu a ráfek. Při prudší akceleraci nebo brždění jinak snadno dojde povolení lepidla a posunutí pneu na ráfku a tím k "rozvážení" kola. Následné opravy vyvážení pak vydrží většinou jen několik desítek kilometrů.

(Tato informace je všeobecně málo známá).

Záměna malého disku za větší

Neméně důležitou roli při výběru či záměně kol je rozměr pneumatik.Každé

vozidlo má přesně dán vnější průměr kola (pneumatiky). Znamená to, že

při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího

rozměru - z původních plechových disku o průměru 14" na hliníkové 15"),

je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk bude

použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například

vyměníme-li sériový disk 6Jx14 s pneumatikou 185/60 R14

za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15,

aby zůstal vnější obvod stejný.

Silika

Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, který

nahrazuje saze. Výhodou siliky proti sazím je, že silika způsobuje v

gumárenské směsi menší vnitřní tření, resp. ztrátovou energii a tím snižuje

valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od

sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (až -30 stupňů), čímž

zabezpečují dosáhnutí požadovaných vlastností především v zimních

2007-11-12 23:13:58

Pneumatiky, jejich hodnoty a rozměry nejen pro Opel (převzato s calibra.clubu)

2007-11-12 23:16:14

Každá pneumatika je popsána řadou údajů. Za nejdůležitější můžeme považovat velikost ale i jiné hodnoty. Ukažme si to na příkladu:

Označení rozměrů pneumatiky:

např. 195/65 R15. Kde 195 je šíře běhounu pneumatiky v mm. Hodnota 65 je výška bočnice pneumatiky v procentech vztažená k její šířce. a 15 je údaj který říká že pneumatika patří na ráfek o růměru 15 palců.

  • ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Další značení pneumatiky:

tl, ___________ tubeless___bezdušová pneumatika

tt, ___________ dušová pneumatika (dnes zcela výjimečně)

fr, ___________ ochrana ráfku před poškozením. např. při najetí na obrubník

rf, ___________ zesílená kostra pneumatiky, hlavně u nízkoprofilových pneumatim

m+s, _________mud + snow, tedy zimní pneumatika do bláta a sněhu

_________________________________________________________________________________________

Rychlostní index:

__L___ M____N____ P____Q_____R____S_____T_____U_____H____V_____W____Y_____ZR

_120_ 130__140___150__160___ 170__180____190__200____210__240____270__300___240

2008-01-02 21:06:59

Dobrý článek o discich. Já bych ovšem potřeboval vědět kde zjistím informace o rozměrech (aludisků) na konkrétní auto, u mně je to Zafira - r.v.2004.Kdyby jsi znal tuto infirmaci nebo odkaz kde je to rozepsané, bylo by to fajn. JuDr

2008-01-03 09:47:58

Ahoj , koukal jsem po tom a snažil se něco najít , ale bez úspěchu. Co jsem zjistil je , že u originál kol na Zafiru ET nepřekračuje 43 u "15" palc. kol a 39 u "16" palc. kol, takže toho bych se držel. Můžeš nasadit kola s nižším ET , ale pokud bys dal vyšší, je možné že už se ti nepovede je nasadit protože tomu bude něco překážet (např. Kotouče brzd). Ale nemusí to být směrodatné protože také záleží na tvaru těch kol.

Co se týká šířky , respektive rozchodu kol, tak ten najdeš v manuálu, ale pokud ti nepolezou kola přes blatníky , tak bych to asi neřešil. Řešil bych to pouze v opačném případě, že bys měl rozchod kol užší než udává výrobce , protože pak samozřejmě může nastat problém se stabilitou vozu např. při zatáčení a pod.

2008-06-02 15:36:36

Povolené a homologované rozměry pneumatik a disků na konkrétní auto jsou vždy napsány ve velkém TP.

Michal


Odpovědět