Fórum - Téma


Opel Zafira, motor Z22SE


Fórum Zafira A Opel Zafira, motor Z22SE

Informace o modelu: Opel Zafira A



2013-01-06 19:19:11

Ahoj všichni OPLÁCI,

Všechny vás zdravím a mám na zdejší odborníky jeden dotaz. Zkusím nejdříve radu zde u vás, než to půjdu řešit do servisu

Vlastním Zafiru 2.2i 108KW (rok 2001- kod Z22SE - řetěz) a jsem s tímhle autem velmi spokojen po všech stránkách. Jen poslední dobou má motor za studena (cca 5 minut od startu) takový zvláštní kovový zkuk. Po zahřátí už je vše zase v pořádku a motor běží hezky potichu. Zvuk mi připomíná rachot od řetězu (jakoby volný), ale nejak jsem od této myšlenky upustil - po zahřátí je vše v pořádku. Přijde mi, že i při tomto problému padají otáčky při přeřazení rychleji.

Budu rád za každou dobrou (i špatnou radu) radu

Mějte se všichni moc hezky a přeji všem hodně kilometrů bez problémů

Děkuji za odpovědi.

2013-01-06 20:23:57

Motor podrobně neznám, tož jen tak uvažuju - rozvodový řetěz bude mít asi nějaký napínák a ten napínák by mohl být třeba hydraulický, tzn. ovládaný motorovým olejem a je-li olej studený, může být problém s (na)plněním ovládání napínáku... Ale jak už jsem napsal, jen tak plácám a budu asi zcela mimo mísu, tož se omlouvám. Nicméně jaký používáš olej, v jakých intervalech jej měníš a kolik má motor cca najeto...?

2013-01-06 20:43:47

Ahoj,

Taky jsem nad tím takto uvažoval, někde jsem to totiž zaslech, ci přečetl. Zafira má najeto cca 215tkm (snad real ) a olej jsem nechával měnit zatím jen při koupi, cca 3mesíce dozadu - 3tis km (statečne už jsem cca 0.7l dolil )

Olej tam byl 5W 40, ale dolil jsem 10W 40 stejné značky - dle servisu prý ok. No uvidíme, co se z toho vyklube.

Každopádně díky :)

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-01-06 22:19:44

Tak to dozajista nikdo neví, kolik má najeto. Rozhodně bych to nepodceňoval a připrav si tak 20 tisíc na výměnu komplet rozvodů....Řetězy už budou dost vytahaný a tlak studeného oleje v napínáku je již dost přepíná, špatně nabíhají na ozubená kola a slyšitelně vrčí, po prohřátí oleje, řetězů a kol se to ještě sklidní - to je dobře, ještě zbývá relativně čas na výměnu, ALE.

Tady nástřel cen dílů v elitu:

http://www.ecat.elit.cz/A...ehicleTypeID=1&TTab=False

2013-01-06 22:40:29

No tak musím doufat, že to nebude tak horké (resp drahé ) Vzhledem k tomu, za kolik jsem ji koupil (tam kde jsem ji koupil, neměli vúbec potuchu co tam mají za unikát a měli to zahrabané hluboko ve skladu - ukecal jsem je na směšnou částku - 2,2i s 210tkm přeci v dnešní době jen tak neprodají ) tak bych to spíš hodil ze skály, nebo prodal na díly, než do toho sypal 20tis. Aspoň bych si mohjl pořídit Zafiru OPC konečne No uvidíme, v týdnu zajedu do servisu a dám pak samozřejmě vedět :)

2013-01-06 22:43:36

Jo a děkuju

Kopejda  
Michal Kopecký
2013-01-06 22:44:19

OK, ale v zafce OPC bude to samý jen foukaný turbem.... Já mám v omě Y22XE - ale to je úplně jinej motor, klasika s řemenem - dost se to plete...

Pak dej vědět, jak jsi dopadl, jsem zvědav, co si řekonu......

2013-01-07 22:28:53

Ahoj všichni, tak přináším nějaké novinky resp. vyřešení mého problému (musím se omluvit - ze začátku jsem napsal špatný kód motoru - vlastním Z22SE)

Po celonočním zkoumání zdejších i zahraničních webů, dopolední poradě s mojím kamarádem (zkušeným mechanikem) jsme nakonec došli k závěru:

rachot bude na 99% způsoben špatným napínákem motoru, dokonce jsem se někde dočetl, že u tohoto motoru to byla jakás konstrukční chyba a až v roce 2005/2006 se s tím Opel ráčil něco podniknou a nasadil nový napínák. U nových rozvodových sad už je tento napínák zahrnut (originál sady Opel)

Vzhledem k tomu, že naše Zafirka byla kupována na přechodnou dobu a vyšla na směšné peníze, dohodli jsme se, že nové rozvody se dělat nebudou (otázka 10-12tis), ale zkusíme vyměnit jen napínák (cca 1500kč + nějaká práce). Mělo by se to zklidnit a do jara vydržet Pak se zřejmě v Německu podívám po Zafiře B (mám v oku OPC 177KW ale finančně to tuším spíš na Zafiru B Sport 2.0Turbo 147kw

No a to je celej můj příběh, budu pak informovat, jestli se vše podařilo, nebo jestli to skončilo krachem

Mějte se

2013-01-08 00:52:28

Mno, skoro bych se vsadil, že ti při studených startech nerachotí řetěz, ale hydrostavy. Tyhle motory to dělají a hlavně, když mají nalítáno 200tis a víc, tak je to skoro klasika a 0,7l oleje na 3tis.km je skoro luxusní nízká spotřeba. Co se rozvodů a jejich "konstrukční" chyby tohohle motoru týče, tak to bylo jen u pár kusů nějaké série a tam praskaly po pár tisícovkách km u ještě nových aut, takže to se nás nikoho netýká.

Kdyby byl špatný napínák řetězu, tak to na 99% bez rozebrání stejně nepoznáš a nemysli si, že ten řetěz uslyšíš rachotit, jako třeba u stodvacítky. Nikdo, komu řetěz praskl, nebo přeskočil, co já vím, nepozoroval a ani neslyšel žádné rachlání, cinkání...prostě nic a nebo jen tak decentní cvrčení, že tomu stejně nepřikládal žádnou váhu. Když už by ti ale měl napínák špatně fungovat, tak to nebude jen za studena, ale při každém nastartování i teplého motoru, protože nedokáže udržet tlak řídkého oleje. No a tím, že vyměníš napínák a necháš tam starý řetěz a vše ostatní, tomu tak akorát nasadíš korunu. Celá tahle "vrchní" sada přes vačky, stojí kolem 6tis,- což není zas až tak moc.

Jediné, čím to Opel vyřešil, tak že kolem roku 2005 začal i do těhlech motorů Z22SE a Z22YH používat napínák z motoru Z20NET původem Saab. Je to defakto konstrukčně totožný rozvodový mechanismus a vlastně i motor. Ale ani to neznamená, že vydrží věčně, protože to kouzelné slůvko "doživotní" neznamená navěky ale po celou životnost auta a ta je omezená na počet km a stáří.

Životnost řetězu hodně ovlivňuje styl a způsob jízdy, terén a prostředí, kde se auto nejvíc používá a kvalita oleje. Auta z městského ježdění jsou na tom nejhůře. Samozřejmě dálniční auta, plus třeba s automatem, vydrží i víc, než udává výrobce.

Bohužel Opel v tomhle není jako BMW....

2013-01-08 14:00:00

Ahoj,

Díky za názor, mechanik si s touhle myšlenkou taky pohrával. Uvidíme až to uslyší za studena, pak by to si myslím měl poznat

Je pravda, že by to teoreticky mělo rachotit při každém startu, no uvidíme

Ja jako laik se zeptám , co když to budou hydrostavy? Co s tím?

Jsem zvědavej jak tohle skončí.

Hezký den

2013-01-08 14:18:07

Hydroštelům někdy pomůže jiný olej, prodávají se různě (ale spíš méně) účinné přísady na jejich ztišení či "vyčištění", jinak se taky mění, cca 500Kč/kus + práce...

2013-01-08 15:31:44

Jo, v nahrade stoji cca 450,- jeden. Original pres 1200,- a asi bych je neresil. Dokud to nebude rachotit i za jizdy tak, ze se to nebude dat vydrzet.

2013-01-08 20:11:18

S tím BMW bych si nebyl tak jistý na X5 nám taky praskl řetěž a potkalo se to...auto servisováno pouze u bmw a výsledek? Konstrukční chyba stáva se to jednomu s miliónu, takže smůla...opravíme vám to 15 000 Eček.... nakonec to někdo v čr zvládl za 70 000..takže bych opel zas tolik nehanil, jen je to asi častější :D

2013-01-08 21:08:01

Ahoj,

Tak mechanik bude mít čas až příští týden, tak jsem dneska jen ze zvědavosti sundal plastovej kryt motoru, nastartoval a poslouchal. Ten zvuk je podobný klepaní starého dieslu a vychází jakoby ze shora motoru. Po cca 10minutach na volnoběh to přestalo, po opětovném nastartování ticho a po dalším nastartovaní po cca 30minutách taky ticho. Videl bych to spíš teda asi na ty hydroštely jak piše ondra01. Co myslíte?

Prý existují nějaké čistící aditiva či tak něco, máte s tím někdo nějakou zkušenost?

Díky moc všem

2013-01-08 21:59:52

Hezký den a pevné nervy s OPLEM. Mám také Zafču 2,2 s motorem Z22SE a přede dvěma roky mi praskl vámi zmiňovaný řetěz. Ráno jsem normálně nastartoval a vyjel a dojel na kraj sídliště cca 200 m a uprostřed křižovatky konečná. A důvod? Byly mrazy a ja blbec včas nevyměnil olej v motoru. Po ukončení jízdy den předtím a v mrazech se na vnitřku bloku vytváří jinovatka a při dalším nastartování se ta vodička začne pohybovat vni motoru- pokud rozmrzne. A mě zamrzl právě ten napínák a jelikož jsem motor nenechal prohřát v klidu a hned vyrazil, bylo dílo dokončeno. Oprava mě stála u "garážisty" 17 tis. kolik by to stálo v OPLU se ani nezajímám. Od té doby pravidelné výměny dobrých olejů (10W40) , včasné doplňování a doporučuji na zimu nějaké to " čistidlo" jak se zmiňuje COLOMBO.

2013-01-08 22:19:40

Zdravím kolegu

Dobrá rada, dobře vědět

Píšeš, že to bylo před dvěma roky, za tu dobu nějaké jiné problémy, nebo jen standart věci?

Měj se.

2013-01-14 16:36:39

Zdravím kolego. Zafču mám již osmý rok. Poruchy dělím na před "opravou motoru" a na "po opravě motoru". Které by tě zajímali? Hned první byla velmi kuriózní. Dva měsíce po té co jsem ji koupil mi nešla zhasnout, jako vůbec. Stál jsem mimo auto s klíčky v ruce, auto zamkl dálkou a přitom mi běžel motor. I v OPLU čuměli, co že to mám za raritu. A přitom to byla vadná hlavní řídící jednotka, opraveno do druhého dne za pouhých 11 tis. Mě tvrdil prodejce, že není bouchlá a byla a hned bylo 50 tis dole z kupní ceny. A běžné opravy jako EGR ventil, ABS čidla - to jen překvapí a " potěší".

Doporučuji , pokud si ji chcete nechat, koupit si Údržbářskou knížku. Je tam spousta zajímavého a poučného.A na internetu se dá také spousta sehnat, Ale pokud ji máte jen na "dočasnou" chvíli, pak doporučuji sehnat levného garážistu, a netrápit se s ní.

A pokud jde o konkrétní zkušenosti - tak čidlo ABS se nedá koupit samostatně u tohoto modelu, ale komplet s nábojem ( 8-9 tic) , v žádném případě nedoporučuji vrakáče na ABS, vyhozený prachy. EGR ventil (7 tis) a výměněno za 10 min sám. A dá se do určité míry i vyčistit. Což u jiných vozů nelze ( není do něj vidět).

Když to shrnu, tak v průměru na opravách ročně 15 tis.plus provoz. Je to starý auto, s tím jsem počítal.

Pokud ¨máte nějaké další byť i konkrétní dotazy, rád se podělím o zkušenosti.

Zdar úspěšné jízdě.

2013-01-14 19:27:57

Ahoj, díky za informace

To s tím stále běžícím motorem je slušné, to jsem ještě neslyšel Auto mám na přechodnou dobu (mám řidičák 12let a auto většinou měním po cca 2 letech, u Zafiry to byla koupě na ještě kratší dobu. Zatím teda jen problém s tím řetězem - či spíše hydrostavy a občas mi svítí kontrolka výfukových plynů (či tak nějak) a na diagnostice to ukázalo náhodnou chybu EGR. Ale zatím to neřeším, občas svítí, občas ne a auto jezdí normal. Až to budu prodávat, nechám to u známého zaslepit a vymazat z hlavní jednotky - prý to jde a už to svítít nebude - nikdy

To ABS mě doufám nepotká, to by se moc nehodilo

Ten tip na údržbářskouo knížku je dobrej, zkusím ji někde splašit.

Ještě jednou díky za informace od zkušeného majitele a přeji hodně km bez nehod a bez poruch

2013-01-14 21:16:01

sorry za OT: ale běžící motor u opela je nejčastěji proseklá dioda osvětlení vypínače světel :-D


Odpovědět