Fórum - Téma


Nastavení rozvodů u Opel Astra F


Fórum Astra F Nastavení rozvodů u Opel Astra F

Informace o modelu: Opel Astra F

Diskuze o vozidlu

1994 Astra F

9 diskuzí

Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka.



2015-01-06 02:53:56

Dobrý den, prosím o radu. Při jízdě po městě mi na každé křižovatce vyskočí teplota motoru a zapne se ventilátor u chladiče. Tak jsem jako první krok zkontroloval funkčnost termostatu. Je v pořádku. Jenže, když jsem dal vše zpátky, tak se motor rozeběhl jako by na dva válce. Hned jsem ho vypnul a šel zkontrolovat nasazení rozvodových řemenů, byť jsem si byl jistý, že jsem s ničím nepohnul. Nastal ale problém, že není žádná ryska na kole u klikové hřídele, jen na bloku motoru. Mám na mysli plastové zubaté kolo, u kterého je čidlo na počítání. Takže teď nevím co dál. Mohla také někam zatéct chladící kapalina při vypouštění, ale bojím se dál startovat, abych nepoškodil motor. Věděl by někdo poradit? Na onom plastovém kole je místo s vynechanými zuby, třeba by se od něj dala příslušná drážka, která má souhlasit s ryskou na bloku odpočítat? Budu vděčný za jakoukoli odpověď. (Astra F 1.6SE Caravan)

Venca49  
Václav
2015-01-06 21:04:38

trenic: Značky jsou pod řemenicí.Musíš ji sundat.Je to na obrázcích.Po nastavení alespoň dvakrát zkontroluj,po otočení motorem ručně.

2015-01-06 21:06:51

Otevři nádržku s vodou a zkontroluj stav kapaliny. Zkontroluj svíčky a jiskry, pokud možno i vstřikovače. Pokud se bude zdát vše ok, sedni do auta a natoč ho, chvilku poslouchej, když bude mít nepravidelný chod ale pojede, koukni do nádržky s vodou, jsou-li v ní bublinky. Pokud je rozvodový řemen dobře napnutý, jen minimální průhyb, tak nemá skoro šanci přeskočit. Tipuji to na fouknuté těsnění či prasklou hlavu. Proč ti vyskakuje teplota nevíš? Je to při stání na místě, či jízdě? Jak se chová ukazatel teploty na neutrál z kopce?

2015-01-06 21:46:33

venca49: Tisíceré díky za ochotu a poslání obrázků. Teď už je mi to jasné a jdu na to.

2015-01-06 21:54:00

hrdic: Při plynulé jízdě např. po dálnici je teplota v pořádku, zjevně je vliv proudícího vzduchu na chladič. Jen při zastávkách v městě teplota vyskakuje nahoru, po zapnutí sahary klesne a tak pořád dokola. Chladič se přitom zahřívá. Takže ohledně kapaliny bude mým dalším krokem, když je termostat v pořádku, propláchnutí chladící soustavy s použitím nějakého přípravku. Podle všeho totiž kapalina proudí, ale málo. Teprve potom by přišla na řadu pumpa.

Až propláchnu, tak sem dám informaci o výsledku.

2015-01-06 22:18:08

trenic: Úplně "nejjednodušší" bude zkusit propláchnout samotný chladič...

2015-01-08 17:31:40

Popíšu to nyní souhrně.

Při výměně nebo kontrole termostatu je třeba sundat rozvodový řemen s vačkové hřídele a odklonit plastový kryt od bloku motoru. Byť jsem si myslel, že s ničím nepohnu, byl to omyl. Takže před sundáním rozvodového řemene je dobré si ubělat značky na kolech a řemenech. Hliníkový kryt termostatu je držen dvěma šrouby. Když nejdou přiměřenou silou povolit, tak nahřát u nich blok motoru. Já jsem samozřejmě jeden utrhl a až po nahřátí jsem zbytek šroubu s velkými sikovkami vyšrouboval. Starý termostat se vydloubne a zkontroluje funkčnost ponořením do vařící vody. Když otvírá a zavírá a není koupený za pár korun nový, tak polít kuchyňským odstraňovačem vodního kamene a po chvíli opláchnout. Pro jistotu pak ještě prověřit otvírání v horké vodě. Následně těsnění na termostatu z obou stran namazat vazelínou, nasadit na místo a přišroubovat hliníkový nátrubek (kryt).

Nyní nastane ono úskalí s rozvodovým řemenem. Pokud se neudělaly značky nebo se smazaly, tak se musí správně nastavit ozubená kola vačkové hřídele a klikové hřídele. Mají být tak, že ryska ozubeného kola klikovky má být dole a vačkové hřídele nahoře, a navíc jsou na vnitřím krytu řemene rysky pro přesné nastavení. Takto je to na obrázku, který sem dal Venca47. Jenže, to by se musela sundat řemenice i s příslušným kolem na klikové hřídeli oříškem 18 mm. Naštěstí to není nutné, protože u onoho kola na klikovce je ještě ozubené kolo s čidlem počítadla a na něm je také nenápadná ryska, jakoby vyseknutá dlátkem. Je na osmém zubu směrem dopředu od krátkého vynechání zubů na kole. Má souhlasit se značkou na spodní části vnitřního plastového krytu rozvodového řemene. Tato značka je ve směru půl druhé hodiny. Příslušný obrázek (pro motor X16SRZ) je v článku "Výměna rozvodů u benzinových motorů O..." konkurečních stránek (nevím, jestli se sem obrázek dá umístit).

Správné nastavení se oproti špatnému pozná i tak, že motorem lze ručně snadněji otáčet a je slyšet, jak si "spokojeně odfukuje". Otáčí se při vyndaných svíčkách a směrem točení motoru, což je zárověň směr utahování šroubu u kola vačkové hřídele. Pokud tohle vše člověk ví, může si termostat zkontrolovat či vyměnit sám do půl hodiny. Tak snad tento popis ještě někdy někomu pomůže.

Ohledně přehřívání chladící kapaliny při zastavování na křižovatkách, jsem zatím učinil druhý krok, když je termostat v pořádku. Propláchl jsem chladič zahradní hadicí bez vymontování (před garáží!), jak radil Colommbo. Jen jsem sundal přívodní tlusté hadice. Voda tryskala ven bez odporu a nevšiml jsem si, že by se vyplavily nějaké nečistoty. Možná, že se situace přece jen zlepšila, protože při následné jízdě po městě teplota nikdy nevystoupala přes 92°. Jenže venkovní teplota byla jen 8°, tak se ještě uvidí, protože k přehřívání docházelo na podzim při 15°. Případně by byla asi dalším krokem kontrola a výměna vodní pumpy, pokud by někdo neměl ještě nějaký jiný nápad.

Venca49  
Václav
2015-01-08 20:52:24

trenic: Píšeš to hezky,možná si to někde vyčetl,ale pokud děláš rozvody,tak stejně bys měl řemenici sundat a vnější kryt také.Pak máš značky na očích a můžeš s klidem nastavit.Zároveň můžeš nastavit napínací kladku do správné polohy,pomocí natočení vodního čerpadla.Ty rysky na řemenici a krytu rozvodů,slouží pro měření předstihu.Jsou-li na sobě,jak píšeš,je to 10°předstih,jako základní,ne tedy horní úvrať.

2015-01-09 01:30:45

venca49: Šlo mi jen o to, aby případný další zoufalec jako já, věděl v podobné situaci, co ho čeká a nemine. Vycházím z toho, že když jsem nesundaval nic z klikovky, tak se to dalo nastavit i podle té rysky pro předstih. Nebo se mýlím?


Odpovědět