Fórum - Téma


Motor 1,4T 103kW - Tempomat a kopec na šestku


Fórum Meriva Motor 1,4T 103kW - Tempomat a kopec na šestku

Informace o modelu: Opel Meriva

Diskuze o vozidlu

2014 Meriva B 1.4

5 fotek  |  32 diskuzí

Výkon motoru 103 kW (140 PS) . Točivý moment: 200 Nm (148 ft/lb) . Palivo benzín. 6-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 364 ccm (83 cui), 4-válec.


1  2

2015-03-08 23:17:02

Laický dotaz pro zdejší meriváky - je lepší na dálnici při 130km/hod nechat zařazenou šestku a se zapnutým tempomatem zdolávat i táhlá stoupání,nebo motoru pomoci podřazením aspoň na pětku? Je to můj první oturbený motor a nerad bych ho poslal do věčných lovišť

Pocitově mi to připadá,že s tou šestkou nemá vůbec problém při zapnutém tempomatu.V opačném případě bez tempomatu už klesají otáčky a motoru se na tu šestku moc nechce i když pedál přišlápnu.. A zase naopak,při zaplém tempomatu a podržením páčky nahoru má dokonce chuť na tu šestku i zrychlovat.. A teď babo raď

2015-03-09 09:52:47

Nemyslím že je rozdiel v správani motora s tempomatom, alebo bez.

Tento motor s tempomatom zvláda väčšinu kopcov v pohode (benzín krúťak 200 Nm). Treba sledovať otáčky motora, pokiaľ nastane pokles, je to signál k podradeniu, ale to nastane málokedy. To že drží otáčky vo väčšine kopcov, ešte neznamená, že motor netrpí. Otázka je, akou mierou sa to u tohoto menšieho motora prejaví na životnosti (menší motor, vyššie tlaky v namáhaných súčiastkach). Downsizing je u benzínov vcelku nová vec a ešte nie je dostatok skúsenosti s vplyvom na životnosť.

Ja sa poisťujem tak, že sledujem okamžitú spotrebu a tá keď v kopcoch na šestke vyskočí nad cca 15-17l/100km a má tendenciu naďalej stúpať je to už pre mňa signál k podradeniu! Platí pravidlo: benzínu pri zaťažení svedčia vyššie otáčky.

2015-03-09 09:54:09

Podle mě bys ten motor měl využívat v nejlepším výkonostním poli otáček a vyhnout se podtáčení.

Nevím neznám ten motor a nevím kolik ot. ti to točí při 6q a 130km/h. Jinak obecně by se dalo říct, že k ničení nedochází, když jej budeš trochu více držet pod krkem, důležité je zda se stačí motor uchlazovat (olej) a hlavně zda po takové zátěži necháš při náhlem zastavení na např. na odpočívadle, řádně nechat turbínu domazat ( nechat běžet motor ).

2015-03-09 10:08:41

breathlless: a hlavně zda po takové zátěži necháš při náhlem zastavení na např. na odpočívadle, řádně nechat turbínu domazat ( nechat běžet motor ).

jj, je to dôležité (na to ja nekedy zabudnem ). Ja si myslím, že ani nejde o domazanie turbíny (tá sa myslím už ani nemaže olejom) ale o riziko nevratných deformácii hriadeľky turbíny pri nadkritickej rýchlosti schladzovania z vysokej teploty po záťaži.

2015-03-09 10:14:41

Ale kdepak, všechny turba jsou mazaný/chlazený olejem ! Jen některý byly ještě dochlazovány vodou.

Musíš si uvědomit, že tyhle malý turbínky jsou schopny se točit 100-160 tisíc ot/min A to už je kurde fofr.

Když při takovýhle situaci vypneš motor, ztratí se tlak oleje a ložiska turbíny jsou vystředěný právě tímto tlakem oleje.

Když olej není , osička si sedne a vydře ucpávku nebo se může i zaseknout a to sem pak rozletí na kusy.

2015-03-09 10:20:49

breathlless: niekde som čítal, pokiaľ ma pamäť neklame, že hriadeľka pláva v ložisku vo vodnom vankúši, myslím konkretne motor novej Merivy, ale môžem sa mýliť.

Kopejda  
Michal Kopecký
2015-03-09 11:57:07

Vodní polštář asi ne, všechny turba mají hřídel vymezenou tlakem oleje (něco jako šály na klice).... Vodou bývá chlazené tělo turba kvůli přepalování oleje......

Tady jsou hezké obrázky a použití turbíny na A14NET.... Made in France obal, turbo Garrett made in Romania

http://www.ebay.com/itm/O...eu-95516203-/351109098956

2015-03-09 12:42:26

kopejda: vďaka za info, (pamäť ma už nejako klame ), tak ale potom si musím viac dávať pozor na kvalitu oleja.

2015-03-09 13:05:41

milan_a: Po dobu záruky s tím těžko něco naděláš (což je škoda, ale servisy nechtějí do motorů lít přinesený olej a argumentují možností ztráty záruky), ale po záruce je dobré jednak hledět si kvality oleje a druhak dodržovat výměnné intervaly (ve smyslu raději dříve něž později.)

2015-03-09 13:35:18

colommbo: presne tak, ale je možné aspoň skrátiť interval výmeny oleja, ako to urobil môj syn. Má pol ročnú Merivu, najazdené cca 25000km a začala sa už prejavovať vyššia hlučnosť motora.. Po konzultácii so servisom (Nemecko) ohľadom výmeny oleja mu to odporučili spojiť aj s prehliadkou a tak sa aj stalo.

Ja osobne by som nejazdil na akýkoľvek LL olej viac ako 20000km

2015-03-09 14:43:45

milan_a: s tou spotřebou je to asi dobrej nápad,otestuju si "svoje" kopce a uvidím.Člověk jak je pořád ještě zvyklej na atm. Mazdu,tak má takovej divnej pocit do těch kopců,že se ten motor musí přece zákonitě dusit.

2015-03-09 14:49:30

breathlless: točí na tu (6) při 130 pořád kolem 3t kopec nekopec a právě že z toho do těch táhlých dlouhých stoupáních mám takovej divnej pocit,jestli už ten motor netrpí..No nicméně to nedává nijak najevo no,ale ten červíček pochybností tam je..

2015-10-18 20:06:18

Nakouknul jsem do tohoto vlákna a klidně by do něj mohl patřit můj všetečný dotaz.

V manuálu pro vozy Meriva (formát A5) jsou na zadních stránkách uváděné obecné parametry pro tento typ vozu (rozměry, oráfování + huštění, typy motorů, maziva, náplně a další údaje).

U mého typu motoru B14NEL 88 kW je uváděn kroutící moment 175 Nm, s poznámkou, že se 6-ti stupňovou převodovkou je kroutící moment 200 Nm. To mi nějak "trhlo" očima a musím se někoho zeptat, jak je to možné.

Krouticí moment jako významný parametr motoru (celého vozu?) se měří na motorové stolici nebo až na válcích, kam se postaví kompletní vůz ?

Poznámka: Kouknul jsem se ještě do elektronického manuálu (staženého ze stránek opel.cz) a tam takový zmatečný údaj pro motor B14NEL není. Zato u typu motoru A14NEL je uváděn krouťák 175/200 Nm s poznámkou "v závislosti na výbavě".

No někdo mi v tom snad udělá jasno.

2015-10-18 20:16:48

tomis271: Dle technicke dokumentace co mam doma je psano ze:

1,4 benzin ma kroutak 130.

1,4 benzin turbo 5.kvalt ma 175 (to se tyka i lpg verze)

1.4 benzin turbo 6.kvalt ma 200.

2015-10-18 22:39:02

petronel: Takto je to "psáno" na různých místech v dokumentaci pro vozy Meriva a motor 14NEL.

Chtěl bych vědět, proč tomu tak je, že u 6-ti kvaltu je krouťák o 25 Nm větší.

Buď motor "načipovali" tak, aby výkon byl stále 88 kW a krouticí moment pak naměřili 200 Nm.

Možná je převodovka na 1. stupeň (a třeba i na 2. stupeň) kratší (=ostřejší) a při měření na dynamometru

vykáže větší kroutící moment. Ale to se pouštím do úvah, pro které nemám podklady, může to být úplně jinak.

Hola, hola - kde je s vysvětlením colommbo nebo kopejda

Kopejda  
Michal Kopecký
2015-10-19 00:26:26

tomis271: JJ je to tak: http://www.opel.cz/vozidl.../configurator.html#engine

Jak to ale mají udělané, zatím netuším......

2015-10-19 09:00:48

kopejda: V konfigurátoru pro Merivu je od výbavy Enjoy v nabídce i motorizace B14NEL 103 kW (140 koní) a pro něj uvádí stejný krouťák jako pro motor 88 kW. Tvrdím, že tam opel má chybu a správné bude 175 Nm pro motor 88 kW (s jakoukoli převodovkou) a 200 Nm pro motor 103 kW (ten může mít 6st, nebo automat).

Podíval jsem se ještě do "http://www.gmpowertrain.c...rtrainProductsEurope.aspx"

a zjistil, že i tam mají v textu zřejmě chybu, pro oba motory mají uveden krouticí moment 200 Nm, ale směrodatné by mohly být graficky zobrazené výkonové parametry. Motor s křivkou výkonu na max. 88kW má krouťák 175 Nm a pro motor s maximem výkonu na 103 kW je to 200 Nm.

Já už mám jasno, v textu jsou chyby a typ použité převodovky na parametr "krouťáku" motoru nemůže mít vliv.

2015-10-19 11:08:59

chlapi, není čo riešiť, 88kW turbo motor môže mať max krúťak 175Nm i 200Nm , záleží len a len na úprave softu v RJ. Druhá vec už je priebeh krutáku Prevodovka na to nemá vplyv! Má vplyv, ale na niečo iné.

ja len ešte dodám, že je nesporné, čo sa dynamiky týka, je vo výhode 200Nm motor.

Môj názor: je to jeden a ten istý motor hardvérovo a softvérovo modifikovaný do troch verzii 88kW-175Nm, 88kW-200Nm a 103kW-200Nm

2015-10-19 12:54:25

milan_a: Tak nějak to bude... Kamarád si cca před rokem pořídil nové Mondeo 1.6T (benzín) a nějaké specifické drobné motorové potíže mu k jeho naprosté spokojenosti servis v záruce vyřešil (odstranil) přehráním softvéru na vyšší výkonovou verzi...

2015-10-19 13:01:41

milan_a: Môj názor: je to jeden a ten istý motor hardvérovo a softvérovo modifikovaný do troch verzii 88kW-175Nm, 88kW-200Nm a 103kW-200Nm ...

Je len dodávam, že som si to overoval ešte pri kúpe mojej "Merilly", potvrdené priamo o predajcu Opel.


Odpovědět

1  2