Fórum - Téma


Klima pomocí peltiera


Fórum Vectra B Klima pomocí peltiera

Informace o modelu: Opel Vectra B



2011-08-20 14:52:48

Zdarek , napadla mě taková záležitost. Jelikož mam Vectru 1.7 s motorem isuzu kde je dost problem sehnat některý součásti pro klimušku a druhá věc je taky že to sebere autu všechnu chuť do života. No prostě napadlo mě toto: Chladič klimatizace i výměník v autě mam , použil bych jej původním účelem , ale místo kompresoru bych použil 300W peltierův článek (15V, 30A). tzn. médium ( fridex ) by byl čerpán el.čerpadýlkem ( čerpadlo z baypasu chladiče ) do chladiče klimy , který by byl ofukován ventilátorem tak jak je to normální, zde by alespoň mírně chladnější voda směřovala přez vodní blok (např. bloky z PC ) kde by peltier ještě odebral nějaké to teplo z vody , ta by pak normálně protékala klimavýměníkem kde by alespoň lehce chladila vzduch. Míním toto používat zásadně se zaplou vnitřní recirkulací , protože mám vyzkoušeno že uvnitř je vzduch chladnější než venkovní.

Upozorňuju , že mi nejde o nějaké vychlazení auta , ale řekněme snížení o nějakých 5°C by bylo pěkných.

CHlazení peltiera by nejspíše realizoval sekundárním okruchem vodního chlazení , nebo použití okruhu z auta spolu ještě s jedním mezichladičem.

co vy na to ?

2011-08-21 09:29:47

ty vado ty jsi borec. nikdy jsem o tom neslyšel že by to takhle někdo používal Jinak sice s ubytkem výkonu souhlasím ale pokud klima komprasor je v dobrém stavu medim je čisté a ne starší 3 let je použit kvalitní olej do klimky (ne plněno kdejakým ledničkářem) tak ubytek výkonu není větší než ten co zebere alternátor na trochu lepší hudbu takže myslím že nemá ani cenu něco takovéhoto vymýšlet spíše udělat generálku toho co tam mám.

2011-08-21 20:19:41

Hanzi já ti nevym , klikmakopresor má vpodstatě výkon od1,5-2,5 kW , takže podle mě to bude mít daleko vědší vliv než řekněme zatížení alternátoru na 90%. Otázka je jestli to jebude extrémě ždímat baterku. Nejdřív si udlělám v práci pokus z 50W peltierem na vodnim okruhu kolik dokáže vychladit směs. pak mam ješte další 2 pelti , takže je můžu skusit spojit a dostat se někam k 120-150W (při cca 15A).

Teochu sem ale přehodnotil konstrukci a klimachladič vepředu na autě použiju jako sekundární okruch pro chlazení horké strany peltiera , protože čím více ochladim jeho horkou stranu tím více dokáže pelt pracovat s vědší účiností.

Jeho maximální výkon odčerpání teploty ze studené strany na horkou je 69°C. To je ovšem teoretická , za ideal podmínek. No uvidim jaký budou ztráty v přenosu tepla (pelt-voda , voda- vzduch)

Jako čerpadla sem myslel použít benzínová čerpadla ( aby byla imuní vůči vlastnostem fridexu) ???

Možná vy se dalo jít i cestou elektrokompresoru ... ale kde ho vzít ?

2011-08-21 23:31:17

http://cs.wikipedia.org/wiki/Peltierův_článek

2011-08-21 23:33:56

jinak můj názor je spíše že klimachladič bude mít nízký průtok (asi použít ještě jeden vodní + saharu) čerpadlo z nádrže se zadře či zarezne takže volit raději vodní (třeba z webasta) mno furt nevím zda je to zajímavé jinak přeji uspěchy a zajímá mě výsledek miluju pokusy

2011-08-22 06:18:07

No co si těť řekl je trochu nesmysl.

1, průtok je 100% dostačující , ono chci chladit cca 500W odpadního tepla a to podlemě klimachladič zvládle levou zadní. ( nějaký zkušenosti ohledně chladícího výkonu už mam z PC chlazeného vodou , dokonce i olejem )

2, trochu nechápu proč by se mělo benz. čerpadlo zadřít , když směs vody a fridexu je vpodstatě mastná kapalina oproti benzínu... ???

3. Odkaz na wiki dobrý pro ostatní

2011-08-22 08:56:57

Ten odkaz z wiki je pro ostatní aby věděli o čem se tu bavíme. Čerpadlo na benzín se 100% zadře proč nevím ale odskoušenou už asi na pěti které jsem používám jako odsávačky :-D tak je kuchám z každého vraku a měním. (je to asi tím že tekutina protéká přes uhlíky a oni se normálně rozdrolí a když to pak rozeberu je celá kotva porezlá) No zkoušel jsis do klimachladiče fouknout?? má poměrně odpor oprati hustotě vody tak jen typuju že tím bude snížen průtok a zvýšen odpor pro čerpadlo to je jen odhad já nikdy nic takového nevymíšlel a tak píšu poznatky co mě napadají. .

2011-08-22 09:58:09

Tvle to je ale blbost

Pokud vim, pletiery se vetsinou delaj 'plochy', tzn bez jakyhokoliv chladice ... takze aby si tech 500W nejak odved, tak by si na nej musel ten cladic nalepit, to bude prvni problem, prvni tepelnej most. Druhej problem bude tech 500W nejak vyuzit, takze zase lepit chadic, zase teplnej most ... takze ve vysledku budes mit efektivnich cca 350W ke chlazeni, ale budes muset efektivne chladit okolo 700W.

No a pokud budes chtit 'jen' ochladit vzduch v aute o 5°C, tak si jen tak odhadem spocitej objem vzduchu v aute, prutok vetraku a kolik bude schopnej tenhle system toho tepla odebrat. Aby to melo efekt, musel by si mit peltiera naprimo misto vymeniku klimy v kabine a ten peltier by musel mit tak -20°C. Protoze vymenik klimy ma totiz neco jako 'ucinnou plochu' a tu peltier nikdy mit nebude. Proto ma chladic asi kvadrilion takovejch tech tenkejch hlinikovej lamelek co se tak snadno ohnou a aspon dalsi hafo malejch trubicek kterejma prochazi voda nebo olej nebo chladivo anebo dokonce vzduch.

2011-08-22 11:45:12

To. Hanz: 1, klimachladič sem zkoušel , kapalina prochází vpohodě bez nějaké velké tlakové ztráty. Tak nevim možná si měj nějakej ucpanej .

2, Pokud má čerpadlo tahovouhle konstrukci , tak pak je skutečně naprd , díky aspoň ho nemusim zkoušet.

Budu si muset sehnat ještě jedno vodní baypasový čerpadýlko ...

To Beawer: přečti si ještě jednoou pořádně můj koncept. Pro převod tepla/chladu z peltera bude použit vodní blok z PC (http://www.liquidtech.cz/...?id=10&format=jpg&thumb=0 , http://www.liquidtech.cz/...?id=12&format=jpg&thumb=0 ) a věž že tyhle boky dokážou mít slušnej teplotní přenos.

Jinak o schonosti ochladit vzduch se přesvědčim až u pokusu s jednoduší a slabší verzí.

2011-08-22 13:17:48

Mno, mas to pekny, coz o to, ale chladic CPU a klima v aute ... hele, to nebude fungovat. Pokud chces pouzit jako chladivo vodu (kterou by mel ochladit peltier), tak ver mi, fungovat to nebude.

Jestli vis jak funguje klima (na jakem principu), tak by si vedel uz daaavno, ze voda ve vymeniku prochazejici vzduch neochladi, neboli z neho neprijme skoro zadny teplo. Protoze chladivo v klime (R134A - tetrafluoroetanbuhvico) ma jistou vlastnost kterou voda ma sice taky, ale pri trosku jiny teplote. A sice tu, ze kdyz vyparnikem naplnenym 'zkondenzovanym' R134A prozenes vzduch o teplote treba 35°C, tak se v tom vyparniku vypari - proto se tomu rika vyparnik - a tudiz odebere teplo z toho vzduchu, ktery jim prochazi. A to jenom pro to, ze ma bod varu nekde pod nulou, coz voda nema, takze uz z principu to nemuze fungovat ... protoze ta voda v tom vyparniku si proste zadny teplo z toho vzduchu neveme a kdyz, tak to bude nemeritelnej rozdil.

Takze, topit horkou vodou v zime - ano.

Chladit interier vodou v lete - ano, ale pouze ostrikem.


Odpovědět