Fórum - Téma


Jakou máte nabíječku


Fórum Technický koutek Jakou máte nabíječku



1  2

Venca49  
Václav
2014-10-08 21:21:23

colommbo: Jirko,já mám tuto a jsem nadmíru spokojen.Mám ještě doma dělanou,kondenzátorovou,ale tu používám jen vyjímečně na staré akumulátory se špuntama.

2014-10-16 23:57:51

mám též bosche tu menší a též spokojenost velká

Venca49  
Václav
2016-11-22 20:01:18

Ještě jsem koupil tuto,je o něco lepší než Bosch

Venca49  
Václav
2016-11-22 20:08:06

Také to s nabíjením a akumulátory souvisí,zase jsem něco četl

22.11. 2016Jan Mička

Víte, jak se správně používají startovací kabely? Při špatném postupu může dojít k výbuchu!

Při mrazivých ranních startech akumulátory automobilů trpí. Pomoci mohou startovací kabely, je ale potřeba dodržet předepsaný postup.

Je to smutné, ale některé řidiče stále dokážou v zimním období překvapit zamrzlá skla automobilů a námraza na vozovce. Zimní pneumatiky s prvním listopadem řada šoférů ještě neřeší, protože si nechtějí zbytečně ničit ještě použitelný vzorek, pokud venku vyloženě nemrzne a nejedou do míst, kde jim tyto gumy předepisuje značka, počasí je však nevyzpytatelné a nakonec se může stát, že ráno prostě nevyjedou. Pořádné pneumatiky však nejsou jediným prvkem, který musíme při sezónní přípravě brát v potaz.

Zrovna minulý týden, kdy udeřily první pořádné mrazy, byly televize a noviny plné smutných řidičů, kteří ráno nenastartovali kvůli špatnému akumulátoru. Je známo, že například pří teplotě -10 °C ztrácí akumulátor klidně pětinu své kapacity, a pokud automobil nenastartuje hned, můžete při delším protáčení motoru snadno přijít o veškerou kapacitu. Kdekdo se pak sebere a běží do obchodu pro novou baterii, mnohdy ale postačí i správně použité startovací kabely.

Startovací kabely dnes seženete snad v každém hypermarketu, nejde ale prostě jenom přijít, vybrat si podle ceny a očekávat, že vám vaše bezvládné auto pomohou rozchodit. Nejčastěji se řídíme tloušťkou drátů, přičemž platí, že čím objemnější motor chceme za jejich pomoci nastartovat, tím větší musí být průměr uvedený na obalu. Německý autoklub ADAC pro osobní automobily se zážehovými motory doporučuje průřez 16 mm2, u turbodieselům a objemů nad 2,5 litru je lepší průřez 25 mm2. Není dobré se řídit pouze vizuálním odhadem. Pokud není tloušťka drátů uvedená na obalu startovacích kabelů, raději vyberte jiné. Totéž platí v případě, že najdete zmínku o normách DIN 72 553 nebo ISO 6722, kterým by měly kabely podle ADACu podléhat.

Ruku v ruce s tím jde i volba automobilu, který vašemu vozu poskytne potřebnou energii. Měly by se podobat výkony a objemy obou motorů, litrovým tříválcem totiž budete například těžký vznětový osmiválec nahazovat jenom těžko. Správný postup zapojení kabelů by měl být vždy uveden na obalu, pro úplnost si ho ale nyní v krátkosti zopakujeme.

Že motor vybitého automobilu neběží, je tak nějak jasné, před propojováním kabelů by však neměl běžet ani motor „oživovacího“ vozu. Začínáme připojením svorky červeně označeného kabelu ke kladnému pólu vybitého akumulátoru, pokračujeme připojením druhého konce ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. K jeho zápornému pólu se připojí svorka černě označeného kabelu, jehož druhý konec připojíme ke kovové části motorového prostoru vybitého vozu. Poslední krok je nesmírně důležitý, protože pokud se druhým koncem černého kabelu dotknete záporného pólu vybité baterie, může dojít k jiskření, vypuštění chemických výparů a v krajním případě i k výbuchu!

Nyní nastartujte automobil s nabitou baterií, díky čemuž máte k dispozici větší proud a neriskujete vybití zdravého akumulátoru. Zkuste nastartovat motor vybitého vozu, nemusí to však jít hned na první pokus, ale klidně až za patnáct minut. Poté se doporučuje vypnutí motoru „oživovacího“ automobilu, a pokud motor s původně vybitou baterií stále běží, máte vlastně vyhráno. Stačí už pak pouze odpojit kabely (postup je opačný než při zapojení) , dobít vybitý akumulátor ustálenou jízdou a další start by už neměl být problém. To všechno v případě, že je oživený akumulátor jinak v dobré kondici. Pokud ne, a zmíněný postup musíte provádět každé ráno, je dobré akumulátor vyměnit.

Možná si nyní říkáte, proč zmiňujeme startovací kabely, když spoustu vozů stačí jenom spustit z kopce a zařadit dvojku, nebo se nechat od party siláků roztlačit. Tohle se už ale u novějších aut s katalyzátory a přímým vstřikováním nedoporučuje. Je také dobré mít na paměti, že při vypnutém motoru nefungují posilovače brzd a řízení, pokud se vám tedy během pokusu nepodaří nastartovat, může to skončit bouračkou. Pozor také na vozy s rozvody poháněnými řemenem – při roztlačování totiž hrozí poškození řemene, změna polohy ventilů vůči válcům a motor se vám může snadno potkat.

2016-11-22 23:28:55

Čtu to jen protože mne technika zajímá a občas se může najít dobrá rada navíc. Za normálních okolností bych řekl že je to článek o h0vně, a pár věcí zbytečně vyhrocených, protože tohle by měl asi každý provozovatel vozu znát. Bohužel se ale poslední dobou potýkám obvzláště u čerstvý absolventů řidičáků, že si s takovouto základní věcí neporadí (a ten návod skutečně potřebují, když už náhodou ty kabely v autě mají), neb je to prý nikdo neučil a to včetně výměny kola za rezervu. A přitom nechápou že to lze všechno provést v bílé košili s kravatou, aniž by je umazal...

Takže takovýto článek asi nutný nakonec bude.

2016-11-23 00:03:37

battledragon: Protože se technika v autoškole dnes nemusí učit a protože by to bylo o pár hodin "zbytečných" navíc a za stejné peníze, tak to drtivá většina autoškol ani neučí.

Ale co, aspoň budou mít asistenční služby stále dost kšeftů Nám to může být u zádele


Odpovědět

1  2