Fórum - Téma


Jak a kdy měnit olej v motoru


Fórum O článcích Jak a kdy měnit olej v motoru



Diskuze o článku

Jak a kdy měnit olej v motoru

Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. Odborník na maziva Jaroslav Černý radí motor olejem proplachovat. Vyjde to dráž, ale motor to doslova léčí. Odkládání výměny oleje výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřeben...


1  2

2015-11-21 10:38:14

Ano, možná jsem či začínám být už zaprděnej dědek a "stará škola", ale opravdu, pokud vám na motoru vašeho auta aspoň trochu záleží a chcete-li dlouhou dobu spokojeně (=spolehlivě) jezdit, upřímně vám radím - zapomeňte na dlouhé výměnné intervaly doporučené výrobcem vozu i na "doporučení" autorizovaných či jiných "servisů" a měňte (nechte měnit) náplň motoru tak, jak je psáno v článku. Ing. Černý není žádnej blbec, tribotechnikou se zabývá už mnoho let a lidé motající se kolem olejů jeho jméno i názory a zkušenosti dobře znají. A tož když už nebudete chtít poslechnout mě, držte se aspoň rad odborníka.

2015-11-21 12:00:10

colommbo: Jenze, lide jsou lini a hladovy, takze ani toto, si minimalne polovina ctenaru nikdy k srdci nevezme a ti ostatni uz stejne olej meni tak, jako drive, tj 10-15tkm.

Kdyz nekomu reknes, ze je dobre toto tak delat, tak na tebe kouka jak ... a proc preci, kdyz mu sam vyrobce rika neco jinyho a druha vec, hned za tim vidi jen to, ze chces na nem rejzovat ta defakto jednu vymenu zbytecne navic. Proste, komu neni rady, tomu neni pomoci...

Venca49  
Václav
2015-11-21 12:07:22

Pokud doporučí někdo,aby se častěji souložilo,tak si to každý veme k srdci.Když doporučíme častější výměnu oleje,tak to leze do peněz,proč měnit....Kdyby výrobce řekl,že se olej nemusí měnit,ani dolévat,tak to většina řidičů přivítá a ještě ho raději vypustí.Ona již kontrola na měrce zabere moc času,mám tam přeci kontrolku - červenou.

2015-11-21 12:34:24

venca49: celkem me udivuje i to, ze spousta ridicu/majitelu aut, ani nevi jak merka oleje vypada a kde ji hledat... Ona uzz technika jaksi z uceni autoskol vymizela a vse se resi doporucenim navstivit servis.

udm  
Doctor Who
2015-11-21 13:13:29

colommbo: lidi škudlej a snažej se to co nejvíc ošidit, ať už ty výměny oleje nebo výměny dílů - nejlevnější druhoška ala Starline přece taky bude fungovat. Aneb chudá východní Evropa.

ondra01: měrka oleje za chvíli vymizí z motorového prostoru a bude možné to vyčíst jen přes diagnostiku

2015-11-21 13:22:22

udm: udm: ona uz ani zapadni evropa neni co byvavala. Jak setri treba nemcouri... . Jinak u cursoru treba merku nenajdes uz davno, ale to je autobus

udm  
Doctor Who
2015-11-21 14:09:21

ondra01: tak třeba měrku oleje u automatu nenajdeš na dnešních autech už hodně moc let. Poslední auto, kde jsem měl měrku oleje v automatu byl Renault 30 http://cs.renault-club.cz/vozidlo/renault-30-tx-19 Přitom to nechápu - nedostatek oleje = zničíš to na stopro.

bad64  
2015-11-21 15:02:20

udm: Ahoj Pavle dnes jsem byl kouknout na náš rybářský nákladák MTS-Liaz a tam sice měrka je,ale zdá se že je nějaká asi upilovaná.Prostě nebyl olej a to má mates i budík na tlak oleje.Řidič vozidlo odstavil,s tím že tam něco bouchá tak jsem sundal spodek a v pondělí jse mates ekozlikvidovat jelikož je ohnutá nejen šála ale i klikovka a ze spoda motoru to vypadá jak po výbuchu.Vím že to sem nepatří,ale musel jsem to napsat aby ti co chtějí šetřit na oleji a výměně si přečetli jak mohou dopadnout.Míla

2015-11-21 17:15:41

Já vždy měním olej po 10tis.Km ale není to záruka že turbo nebo motor bude v pořádku,kupujeme ojetá auta a bohužel neznáme péči předchozích majitelů.Poslední má zkušenost je že ač jsem poctivě měnil olej odešlo turbo z důvodu karbonizace motoru mé výměny už to nezachránili.

2015-11-22 11:24:34

A jejda, zase spolek o vážné diskuzi s vážnými tvářemi některých lidí co mají přes deset let staré vrány podle mého nejsou na místě. Hlavně pokud jde o kvalitu oleje a paliva. To si stejně nikdo z Vás není schopen ověřit jak to doopravdy je a všichni to můžou brát akorát podle hezkého barevného přebalu flašky nebo podle toho co kdo povídal někdo tamhle v servise protože tam má 100L sud oleje a potřebuje ho vytočit.

Jasně, častější výměnou motor bude šlapat lépe a člověk který si to dělá sám už podle zakaleného oleje pozná jak tomu motoru asi uvnitř je. Ale pokud běžný člověk má takovouhle ojetinu a najezdí do 10-15tis. za rok, a za ten rok ten olej jednou vymění, je pro něj tenhle článek bezpředmětný a to i v případě nového auta, které má místo klasických litinových vložek nikasilovou nebo alusilovou vrstvu, která je na karbonizaci a kvalitu oleje opravdu náchylná.

Nevím jak Vy (tváříte se že najezdíte 50tis./rok), Já teda dávám kolem 18k/ rok převážně jen město, a to sem autem v prd3li téměř každý den v týdnu.

2015-11-22 12:06:43

battledragon: a tim si chtel rict co?

PS: nevim jak ty, ale ja mam prumer pres 100km denne a jsem taky kazdy den s autem v prd..

2015-11-22 13:02:36

Taky mě schází pointa.Pochopil jsem to tak kdo najezdí prd tak nemusí měnit olej?

2015-11-22 13:23:58

ondra01: třebaže nároky na mazání olejem se zvyšují a tím se mění normy ACEA, API, JASO . Kupříkladu koukám do manuálu své VB rv. 97 1,8 X18XE, norma oleje API SG,SH. Jestliže koupím ten jak se zde mluví Starline kde bude uvedena norma API SL (což mít určitě bude, protože už tato norma je přes 10 let stará), pak je vše naprosto v pořádku a nevidím v tom vůbec nic špatného, i kdyby nesplňoval fyzicky SL ale byl kvalitativně na úrovni SJ na to do koncepčně 20let starého motoru je to pořád lepší než je požadováno.

Konrétně: složil jsem do mašiny motor, stálo mě to 30k a je prakticky nový. O mazání jsem se snažil přečíst kde co abych věděl na co motor naučit. Pokud se najde fakt už odbornější článek, člověk zjistí že olej jako takový v surové formě dodávají do evropy asi 3-4 petrolejářské firmy. A ty třeba tahaj vedle sebe. Takže základ je víceméně stejný, ten se prodává všem těm značkám na které my koukáme jako na lepší nebo horší. Každý ten rádoby výrobce oleje (Motorex, Motul, Starline, Fuchs, Silkolene, Castrol,...) do toho cpe aditiva které určují specifikaci oleje. A jestli je aditiv více či je to na hraně je už na výrobci. Takže u motoru který je 10let a více starý je jedno jakou značku oleje volíme. Už také protože má třeba něco nalítáno a stím se nese i ovalita váce a těsnost kroužků atd.. tam se prostě zakarbonování oleje nedá vyhnout jinak než častějšími vyměnami oleje. To tak jako hodně obecně.

To že se tady i jinde řeší viskozita kdy standart snad všude bývá u starších vozů 10W40 a při dotazu: "když tam naliju 15W40 stane se něco?" , pak ty rakce jak je to špatně a pomalu že zadře v zimě motor..

Pardon 10W má čerpatelnost do -30°C a 15W do - 25°C. No řekl bych žádnej velkej rozdíl, celkem téměř nepodstatné....

O kvalitě paliv si můžeme jen povídat, protože kontroly ČOI sice třeba probíhají, ale zveřejňovat nepoctivce je zde u nás protizákonné tak můžeme jen naivně doufat že tam kam jezdíme je to možná dobré. Ve finále je to jedno, protože když dojedu někam, kde to neznám a potřebuju natankovat, tak prostě natankuju a nedívám se mobilu na internet jaké jsou v daném místě na tuto benzinku recenze že?

K tomu nájezdu nevím čím se živíš, ale Já to mám k živnosti. Moje rodiče mají v průměru 6k/rok , bratr 10k/rok, buduli mluvit o svém Kadetovi kterého má teď dědek, tak je tak 5k/rok max., bratr z vesnice 25km od LBC dělá max. 20k/rok. Dovolím si tvrdit že průměr běžného rodinného auta je 15k/rok.

Ale ano, znám taky člověka který má každé 3 roky nového passata protože po 160tis. už je prostě straně ojetý přeci.

cyril: mno rozhodně to postačí jednou ročně a když ho přejede tak se fakt kulové stane. Mluvím hlavně o tom jak panicky se tu pomalu mluví aby si každej hlídal tacho a náhodou nepřejel o km navíc, a raději ho vyměnil o půl roku dříve. Přesně tak jak to dělá můj kolega.

Ostatně Já přejíždím momentálně olej o 70tis., jen dolívám vyjetý z motorek. Takovej můj test protože podle většiny skeptiků už má bejt motor po smrti. Mno obávám se že dřív auto shnije nebo se přerve rozvoďák kterej je over 50k k servisnímu intervalu.

Řekl bych že nejvíce hrotí tyhle věci lidi co maj starý šlupky, který si toho zrovna nechají líbit nejvíc.

A celý svět je náhle v panice....

Venca49  
Václav
2015-11-22 13:45:29

battledragon: " Ostatně Já přejíždím momentálně olej o 70tis., jen dolívám vyjetý z motorek " To děláš a radíš opravdu dobře!

bad64  
2015-11-22 13:46:35

battledragon: Jo at si každý dělá se svým vozidlem co chce ale aby pak nedopadl takhle. http://www.club-opel.com/...oru-takhle-to-dopadne-122

2015-11-22 14:02:52

Já znám bohužel dost lidí co bohužel jen dolévají olej a nemění z důvodu neznalosti nebo z nedostatku peněz.Od těchto lidí nic nekupovat, ti mají totiž tak zvaně bez údržbová auta.Každý normální člověk trošku technicky zdatný nechává měnit olej mezi 10 až 15Tis..Km dle uvedené specifikace dané výrobcem lze provést záměnu za jinou značku levnější v ekvivalentu té dražší značky.

2015-11-22 16:23:28

battledragon: Když vím, co tě to auto stálo práce a času, a teď čtu, jak testuješ mazání motoru, nevím, co si o tom (o tobě) mám myslet. Mno, chci-li zůstat v mezích slušnosti, nebudu si raději myslet nic...

Mimochodem, norma API SH je poslední opravdu velmi kvalitní normou ve vztahu k potřebám motoru jako takového, částečně se jí vyrovná následující SJ, SL a SM jsou viacmenej o ničom a až SN je zas trochu lepší. A pokud namísto oleje 10W40 naliješ 15W40, motor se skutečně nezadře, ale při teplotách pod bodem mrazu ti hydroštely nepoděkujou. Ano, třeba "to dají", ale proč jim práci úmyslně ztěžovat, že...?

2015-11-22 17:21:05

Tohle téma je nekonečnééé... výměna oleje je čistě věc každého motoristy pokud má někdo pocit,že výměna oleje kterou dodržuje je dostatečná a nebo je pro něj finanční zátěží..o.k...mění např.dle doporučení výrobce např. po 30-tkm(nebo 12měsíců) získá časem možná nějakou zkušenost která ho poučí...Já poučenej sem tam měním před zimou a po zimě cca 5-tkm najeto převážně městský provoz s častými studenými starty (své jednání nikomu nevnucuji)ale jednoduše mám svůj rád a nějakou tu zkušenost už také mám ....tak jsem si jednoduše zvolil tuto cestu(pro mně s velice pozitivním výsledkem...teda prozatím

2015-11-22 17:21:53

Koukám že tu je trochu víc zmatek, vysvětlím:

bad64 : to je článek který jsem četl asi před půl rokem, tou dobou jsem už věděl že moje VB je tak na kaši že jí prostě dojedu. Byla několikrát nabořená, a prostě shnilá a rozpadá se. Ale jezdí.

Ten článek je hovadina první kategorie. Letos jsem se sundával ventilové víko abych ho přetěsnil (ten smrad připáleného oleje v létě v kabině se nedal vydržet). Škoda že jsem neudělal fotku protože nikde nebylo známky že bych tam měl takové bahno nebo snad takové té usazeniny podobajcí se vazelíně.

Venca49: sorry, Já to nikomu neradím, olej se má měnit v nějakým intervale, když není nájezd km tak po roce, a nazdar. Tohle je jen pokus s autem který je prostě do šrotu, a až bude míti alespoň 100tkm, hodlám ho rozebrat a hledat tam to co je v onom článku co uvádí bad64. Hodlám to nafotit a poslat to sem. Protože Já tvrdím že tohle je nesmysl! Motor se drbne, lítaj špony, ale vazelínovej šampon?

Colombo:

tohle auto co asi znáš:

http://www.club-opel.com/...mages_category.php?id=105

není fyzicky tohle auto:

http://www.club-opel.com/...mages_category.php?id=793

Oba dva sou kombi, oba dva mají motor X18XE, oba jezdí na LPG. Důvod koupě a tý kraviny co jsem udělal s tou "rekonstrukcí" celého auta, byl že ten vrak co jezdím je jak se zde píše bezúdržbové. Nešetřím ho zkouším co vydrží rozvoďák, zkouším co vydrží na tom oleji, vodní pumpu jsem taky nikdy neměnil, je to vrak! Ale tím co si nechává líbit mě přesvědčuje že je to ještě pořád "TA kovářská práce". Zatímco ta pěkná ještě nevyjela, u ní samozřejmě nehodlám toto praktikovat, ale taky díky téhle současné vím že se nemusím opupínkovat protože jsem přejel olej o 3tkm., nebo rozvoďák o 10tkm. Mimochodem teď jsem vylezl z garáže, seru se detaily, vyjede na až na jaře.

To jen aby sis měl možnost možná o mne pozměnit mínění, i když mne osobně: neznáme se, je mi to celkem jedno.

Pokud jde o viskozitu toho oleje, evidentně víš o čem je řeč, pak taky víš že tam jsou jisté rezervy a Já si tedy v LBC pamatuju -20°C tak před 10ti lety a to mi u dieslové Škody Fóbie rezignovala 3letá baterka, takže na test hydroštelů tenkrát nedošlo. Samozřejmě pokud budu bydlet někde na sněžce tak tam budu lít snad i 0W...ale auta v běžných městech? Tak horké to nebude jak píšeš.

Takže abychom to celé uzavřeli, je zde vůz který mám opravdu na to abych ho odrovnal, něco už má za sebou, takže si myslím že si mohu udělat nějaký obrázek o tom když tady někdo začne psát že bych měl měnit olej na půlce servisního intervalu co udává výrobce a ještě abych koupil kvalitní olej hlavně ne starline. Pánové chci tím jen říct. Jsem praktik, takže moc nehraju na to že sem slyšel od pána, co má autoservis, co jemu zákazníkovi takhle umřel motor. Třeba už taky neřekne že zákazník si spletl nálevku na ostřikovače s dolejvacím víčkem na ventilovém víku že jo.

Nikomu toto nevnucuju aby se choval ke svému běžnému autu jako dobytek, ale taky sem odpůrcem toho aby se kdokoli zesral z kdejakýho vrznutí při zavírání kapoty.

2015-11-22 17:37:33

Děkuju, takovéto vysvětlení beru, nevěděl jsem, že se jedná o jiné auto, za takových okolností to testování něco do sebe má... Jinak opravdu není nutno za každou cenu hned bláznit při nějakém vrznutí nebo se hroutit při přejetí intervalu výměny. Ano, je vpodstatě jedno, vyměním-li olej po 10tis., 13tis. nebo 15tis.km, hlavně když to nebude 30tis.km, o tom je i ten článek a mé doporučení.


Odpovědět

1  2