Fórum - Téma


Downsizing


Fórum O článcích Downsizing



Diskuze o článku

DOWNSIZING

Downsizing, toto slovo opakují výrobci automobilů jako mantru. Jedná se podle nich o zaručený recept na snížení spotřeby vozidel. A zákazníci se děsí, protože motory zmenšují svůj objem, což odporuje starému heslu „objem ničím nenahradíš“. Navíc se zvyšuje složitost pohonných jednotek tak, že ze všech těch turbodmychadel, EGR ventilů, chladičů, mezichladičů a počítačů jde hlava kolem i mechanikům...


1  2

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 19:47:07

Tady můžete pokračovat všichni co chcete diskutovat o moderních motorech.....

 ZDENDA
Zdeněk
2014-11-12 19:58:07

jednoválce a dvouválce, hurá....jakoby nestačily ty tříválce

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:02:18

zdenda: To jo a sranda je to, že tyhle litrovky jsou nemlich to samé jako X10XE, tedy základem.......

vytáhnou motor z 90 tých let a nastrojej na něj všechno to harampádí a ejhle, ze 40kW a 83Nm je dvounásobek

Co to vydrží nikdo neví......

 ZDENDA
Zdeněk
2014-11-12 20:04:49

no já když vidím u koncernu ten 1.2 tsi 77kW, tak nemám slov....nevím co na tom má být dobrého, žere to jak tank nebo to nejede

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:13:42

zdenda: Jezdím už čtyři roky se slabší verzí (63kW), že by to nejelo na 1.2 objemu, to zase jede. Ale ta spotřeba není to co bych od všech těch keců kolem úžasnosti těhle moderních motorů čekal...... Pominu, že mám již třetí rozvodovou sadu a najeto 45 tisíc km a že věci po tom motoru strašně chutnají kunám, bo se do kabeláže (izolace) a různých plastů kolem přimíchává masokostní moučka. Opět ekologická záležitost dnešní doby

 ZDENDA
Zdeněk
2014-11-12 20:16:56

kopejda: zlatý starý káry

2014-11-12 20:19:43

waw, slušne a zrozumiteľne napísané myslím článok

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:21:35

milan_a: Nejhorší na tom je, že bude postupem času hůř a hůř. A my se stím budeme muset naučit žít. Pak je jedinou rozumnou cestou vlastnictví vozidla přes fleetový program.........

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:23:25

zdenda: Jen by mě zajímalo, proč amíci mají pořád V8 o víc než pěti litrech a emise splňují, neboť se do EU dovaží........

2014-11-12 20:24:13

kopejda: už to počúvam 25 rokov (že bude horšie) a opak pociťujem

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:30:59

milan_a: To je také svatá pravda.

2014-11-12 20:35:59

kopejda: ale faktom je, že raz sa to môže zlomiť, ale záleží len na nás (a možno aj od toho,ako si ustrážíme amíkov)

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:40:10

milan_a: To už odbočujeme od motorů..... Ale dá se to nazvat širšími souvislostmi

2014-11-12 20:43:49

kopejda: Článek je zajímavý a je v něm mnoho (smutné) pravdy. Mj. "V Evropě se automobilky zavázaly do roku 2015 splnit limit 130 g/km počítaný jako průměr pro flotilu vozidel uvedených během jednoho roku na trh" - co z toho plyne...? Automobilky musejí produkovat určité procento vozidel mající opravdu velmi nízké emise jen a právě proto, aby mohly vyrábět i velká auta s velkými motory, jejichž emise jsou daleko vyšší a v tom je celé kouzlo slovíčka "průměr". Btw víte, jak se v dnešní době měří emise a spotřeba motoru...? Nevíte...? Zjednodušeně řečeno to se vezme pytel, který se připevní na výfuk motoru a zachytává všechny čmoudíky z výfuku (pochopitelně nastartovaného a v určitých předepsaných režimech pracujícího) motoru. Po určité (opět předepsané době) se pytel sejme, zváží, odečte hmotnost pytle samotného a máme výsledek. A z tohoto výsledku lze dokonce určitým způsobem vypočítat (odvodit) i spotřeba paliva. A je to!

2014-11-12 20:47:47

milan_a: Proč bys chtěl hlídat amíky, Milane...? Amíky jako takové vůbec, ale vůbec nemusím, ale bavíme-li se tady o motorech, tož ty jejich krásné benzínové vé-osmičky mají svoje kouzlo a měl-li bych volit mezi takovým motorem a nějakým (ani by nemusel být "DS", abych to slovo nemusel furt psát dokola) malým motorem, bude moje volba zcela jednoznačná...

Kopejda  
Michal Kopecký
2014-11-12 20:50:17

colommbo: Milan myslel aktivity na dálném východě, i když dálný už moc není (IS).....

S výběrem bych Tě hnedle následoval, V8 OHV

2014-11-12 20:52:13

kopejda: Ach so... Jen že americké V8 motory už byly v tomto vlákně zmiňovány, tož jsem myslel tuto souvislost...

2014-11-12 21:14:39

A něco přímo z naší kuchyně (Insignia 1.6T)...

http://www.autoweb.cz/kdy...-downsizing-mine-ucinkem/

2014-11-12 21:23:39

Omlouvám se za dlouhý text, ale přímý odkaz sem nelze vložit, tož jsem si dovolil zkopírovat informace od Customer Reports...

Známý americký magazín Consumer Reports (CR) se kromě spousty jiných oblastí věnuje také automobilům a jejich testování. V jedné ze svých posledních reportáží se jeho redaktoři zaměřili na malé přeplňované motory do dvou litrů, především pak na to, jestli umí dostát slibované nízké spotřebě při současném zachování výkonu velkoobjemových jednotek, a jak obstojí ve srovnání s konvenčními atmosférickými motory. Výsledky nás příliš nepřekvapily.

Pokud by nám byl současný trend snižování počtu válců či zmenšování jejich zdvihového objemu předkládán jako snaha o snížení hmotnosti automobilů či zlepšení rozložení váhy za účelem zdokonalení jízdních vlastností, patrně bychom proti němu mnoho námitek neměli. To jsou objektivně pozitivní důsledky, které s sebou downsizing zpravidla přináší. Potíž je samozřejmě v tom, že výše zmíněné je pouze vedlejší produkt a nový směr je nám podsouván poněkud jinak.

Psali jsme o tom už několikrát a opakujeme to znovu - downsizing není automaticky nesmysl, je ale špatný coby obecný prostředek roubovaný paušálně na všechna auta. Pořád totiž platí, že při zvýšeném namáhání motoru se začnou dramaticky projevovat negativa přeplňování, což normovaný test spotřeby nezohledňuje.

Připočtěte k tomu snahu šroubovat malé turbomotory na co nejvyšší výkony v kombinaci s velkými a relativně těžkými karoseriemi, nezřídka dlouhé zpřevodování a nůžky mezi naměřenými tabulkovými hodnotami a realitou se rozevírají stále více. Jak se to projevuje v praxi? CR nám na to částečně dává odpověď, než se ale podíváme na konkrétní čísla, asi bychom měli zdůraznit, že normovaný test americké státní agentury EPA je poněkud realističtější než evropské normy, tudíž je téměř jisté, že rozdíly v našich podmínkách by byly ještě podstatně markantnější.

CR na úvod svého pojednání bez dlouhých řečí konstatuje, že malé přeplňované motory mnohdy nenaplňují sliby o výkonu velkých pohonných jednotek, ani nízkých provozních nákladech těch malých. „Ačkoli tyto motory mohou na papíře vypadat díky hodnotám od EPA impozantně, ve skutečnosti jsou častokrát pomalejší a žíznivější než konvenční větší čtyř- a šestiválce,“ tvrdí Jake Fisher, ředitel testovacího oddělení automobilů Consumer Reports.

Do pozornosti přitom dává kupříkladu Ford Fusion 1,6 Ecoboost s výkonem 175 koní, který by se měl v Evropě objevit se zpožděním počátkem příštího roku jako nové Mondeo. Ačkoli jej automobilka prodává na domácím trhu jako ekonomičtější alternativu k atmosférickému čtyřválci o objemu 2,5 litru (a s příplatkem 795 dolarů, samozřejmě), CR v provozu naměřilo průměrnou spotřebu 9,4 litru na 100 km, což z něj s přehledem dělá nejžravější model ve svém segmentu i v dané výkonové kategorii. „Toyota Camry, Honda Accord nebo Nissan Altima s čtyřválci o objemu 2,4 až 2,5 litru jednak lépe akcelerují a zároveň v provozu jezdí za 7,6 až 8,7 litru," píše americký magazín.

Ani dvoulitrový Ecoboost od Fordu si nevedl o moc lépe. Ve Fusionu potřeboval na každých 100 kilometrů 10,7 l/100 km, přičemž kupříkladu 3,5litrový atmosférický šestiválec v Toyotě Camry vykázal ve stejném režimu spotřebu rovných devět litrů na stovku.

Dalším, ne zrovna zářným příkladem pozitivních dopadů donwsizingu je přeplňovaná čtrnáctistovka v Chevroletu Cruze, kterou v rámci vozů koncernu General Motors důvěrně znají také evropští motoristé. Ačkoli se podle výrobce spokojí s 8,4 l/100 km, ve skutečnosti byla její spotřeba na chlup stejná s atmosférickou osmnáctistovkou, když CR oběma naměřila 9,0 litru.

Consumer Reports dále upozorňuje na to, že díky průběhu výkonu přeplňovaných motorů s výraznějším zátahem v nízkých a středních otáčkách mají majitelé častokrát dojem, že jejich vozy reagují na plyn svižněji a nemusí tolik podřazovat, při měření akcelerace na tom ale lépe nejsou. Navíc v případě nejmenších jednotek (zde 1,4 a 1,6 l) je při zrychlování použití nižších převodových stupňů naopak nutné (neboť v nejnižších otáčkách jim nepomáhá turbo), což se vzápětí projevuje na spotřebě.

Jediným automobilem, který naplnil papírové sliby, byl podle CR mnichovský model 328i s přeplňovaným dvoulitrem, když byl schopen na jeden galon benzínu zajet 28 mil nejen podle tabulky, ale rovněž při měření v provozu. Háček byl akorát v tom, že v přepočtu se jedná o 8,4 litru, kdežto BMW v Evropě uvádí u stejného vozu průměrnou spotřebu jen 6,3 l/100 km - americká je přísnější a v tomto případě i přesnější, srovnání s místními předpoklady by znovu dopadlo tragicky.

Pochopitelně nejsme tak naivní, abychom si mysleli, že podobné články postaví barikádu hlouposti a donutí politiky (kteří s tím naneštěstí mají co dělat, když skrze populistické zákony deformují volný trh) starat se o důležitější věci. Minimálně však ukazují realitu bez zeleného patosu a odhalují, že legislativa může zvýhodňovat ve skutečnosti méně ekologická řešení. Z našeho pohledu je příjemné slyšet totéž, co tvrdíme my, i odjinud, což se nám nestává často - downsizing fungovat může, rozhodně ale nefunguje řešení aplikované paušálně na všechna auta bez rozdílu jejich třídy, velikosti a předpokládaného využití.

2014-11-13 02:42:10

Mesic sem na Floride jezdil s Impalou rok 2011. Bylo to auto jako krava s 3,8 motorem V6 a automatem. Ujel sem 4000 Km. Spotreba na fotce :)


Odpovědět

1  2