Fórum - Téma


Dokola měním kotouče


Fórum Meriva Dokola měním kotouče

Manuály  |  Inzerce  |  Model Opel Meriva  |  Naše vozidla


1  2  3

2017-03-05 21:39:17

Pomalu ale jistě přichází jaro a mě čeká údržba a servis...

Trochu mě trápí, že se na autě každých 30-40 tis. mění kotouče.

Aktuální nájezd je kolem 175 tis. přičemž 3x se kotouče měnily v Opelu a jednou jsem je měnil já.

Výsledek je vždy stejný - vydrží asi 5 tis. bez problémů, a dál to pokračuje vibracemi, které nejsou nijak drastické, zhoršuje se to celkem pomalu, ale štve mě to.

Všiml jsem si, že když sundám kolo a znovu ho dotáhnu, tak se mění charakter vibrací. Jakoby měla vliv poloha vůči náboji. Kola vždy dotahuji momenťákem a řekl bych že postup mám správný.

Další výměny kotoučů bez odstranění příčiny jsou zbytečné, tak Vás chci poprosit o rady nebo zkušenosti.

1) Má třeba Meriva toto nějak špatně konstrukčně vyřešeno? Například špatné chlazení? Můžu koupit nějaké sportovní kotouče - pokud budu vědět že to pomůže.

2) Stává se, že by se na Merivě zkřivily náboje, nebo případně vyrezly takovým způsobem, že by šrouby nerovnoměrně přitlačovaly kotouč? Než jsem kotouče nasadil, důkladně jsem náboj čistil ocelovým kartáčem a odrezovačem.

3) Mohl by být problém s ložisky nebo s nápravou? Žádné jiné problémy nepozoruji - ani hučení v zatáčkách, jen mi přijde že auto má víc sjeté vnějšky pneu, ale to bude spíš geometrie. Gumy už mají pár let a minulý rok jsem vyměnil axiální táhla řízení, tak je sjíždění pneu možná vyřešeno.

Možná dělám něco špatně, ale už mi trošku docházejí nápady.

2017-03-05 22:00:31

jirir001: to že ocistis náboj děláš dobře, pak je tam ještě šroubek, kterým kotouč chytneš k náboji (dost často ho tam lidi nedávají). Ten šroubek ti přidrží kotouč na svým místě, takže při nasazování kola ti mezi kotouč a náboj nepadne bordel. Pokud to máš se šroubkem, pak mě napadá špatná funkčnost zatezaku, pokud ho ovšem Meriva má. Jestli nereguluje tlak, tak brzdis temer jen předkem ikdyz ses naložený, tím se vyhřeje kotouč a je slovíno...

Vibruje to při brzdění, nebo při určité rychlosti?

2017-03-05 22:06:23

jirir001: a jsou vibrace zpusobene kotouci? kdy ti vibruje volant? pri brzdeni nebo i normalne pri jizde? a je nejaka konkretni rychlost, pri ktere to zacina vibrovat?

2017-03-06 06:09:54

jirir001: Čus - jen takový dotaz - a nemáš tam třeba nějaké neorigo disky ??

Už jsem zažil , že přijel zákazník na opravu , že mu vybruje volant a měl tam disky s jinou středovou dírou a bez vymezovacích kroužků nebo jinou rozteč

Třeba 4x98 jde narvat na 4 x 100 (že prý to tak koupil )

Další problém může být ve kvalitě kotoučů a stylu jízdy - co tam dáváš za značku

Taky může být vadné ložisko nebo brzdič Nezahřívá se ti náboj i kotouč ????

2017-03-06 08:28:33

jirir001: a neměnil si ty a nebo majitel před tebou ložiska kol/nábojů? pokud jsou špatně nalisovaná děje se s kotoučema přesně to co popisuješ.

2017-03-06 08:47:34

Děkuji všem za nápady - přidávám odpovědi:

Vibruje to jen při brzdění - během jízdy ne. Čím větší rychlost ze které se brzdí, tím horší.

Zajímavé je, že po vyjetí z místa to třeba 2x brzdí bez problémů a pak už je to špatné. Čím teplejší kotouče, tím horší.

Po výměně kotoučů je to vždy prvních 5tis. bez problémů, dalších 5tis. to jen hučí a mírně třepe, dalších 15-20tis. to vibruje ve volantu a v brzdovém pedálu to "jen" brní... no a po těch cca 40 tis už to do pedálu kope a nadzvedává ho to a s volantem to škube do stran.

Zajímavé taky je, že se to zhoršuje velmi pomalu ale jistě. Přes léto jsme byli v Alpách a přejížděli jsme je několikrát, tak jsem měl strach, aby se to razantně nezhoršilo, ale zvýšená zátěž na ty brzdy neměla vliv. Prostě se to vždy pomalu zhoršuje a zhoršuje, až se po těch cca 40 tis. musí vyměnit.

K tomu co jste se ptali:

DaveX:

  • šroubek dávám
  • tuším že zátěžák by Meriva měla mít elektronický ale zkusím zjistit

lanyz:

  • odpověď je výše

FUKI:

  • letní liťáky i zimní plechy mám originál Opel
  • 3x tam byly kotouče od Opelu snad tam dali originály, já jsem koupil Brembo
  • s autem jezdí 90% přítelkyně a jede velmi klidně a předpisově, já jezdím taky pianko
  • jak prosím zjistím ložisko, když nehučí?
  • stejně tak s brzdičem - co bych měl prověřit? mám řešit prasátko, nebo uložení celého brzdiče?

2017-03-06 09:36:47

Nestojíte po nějakém větším brždění stále na brzdě u stojícího auta, že ne ? - dochází pak k nerovnoměrnému ochlazování kotouče a ten se pak zvlní ! - destičky odvedou teplo v místě styku rychleji než zbytek kotouče stačí zchladnout )

Ke značkám , no Brembo bohužel už není to co bývalo. Více lidí přešlo k ATE.

2017-03-06 10:56:25

biggest: Auto je celou dobu v rodině, prověřím servisku. Dokázal bych to nějak poznat po sundání kola? Napadá mě dát předek na trojnožky, sundat kola i kotouče a roztočit to třeba na dvojku na volnoběh, jít ven a sledovat.

2017-03-06 15:55:23

jirir001: nene, je třeba nasadit úchylkoměr - mají v každém slušném servisu. buď ti "neplavou" dobře třmeny na unašečích a nebo je vyosený kotouč vůči náboji. jiná možnost není a pokud ano, tak mě někdo opravte.

edit: ještě by to podle popisu mohla být špatná funkce pístků - i malá oxidace a nebo koroze na brzdovém pístku způsobuje, že se nevrací jak má a pomalinku vyhřeje kotouč - ten se zvlní a...

osobně by sem zkontroloval všechny 3 věci najednou. měnit brzdy každých 5 tis. je k auto nemusí bůhví jak jet, ale brzdy musí být TOP. V dnešní době, kdy jde na silnici o záchranu holého života...

Kopejda  
Michal Kopecký
2017-03-06 16:38:14

Zde bych zcela určitě hledal problém v zadních brzdách, předpokládám, že tam jsou bubny. Ty bubny nebo minimálně jeden bude šišatý a odpraví přední nové kotouče. Jak to? Jednoduše tlak se šíří v kapalině všemi směry stejně, tedy jestli "pumpuje" zadní prasátko, tak musí zákonitě vepředu pumpovat i třmen...... To mám z vlastní zkušenosti na Mitsubishi Pajero..... Taky mi chvilku trvalo, než jsem přišel na to co proč.....

Každopádně zadní bubny překontrolovat na ovalitu

2017-03-06 18:25:57

kopejda: Vzadu to má kotouče a naposledy jsem zadní kotouče měnil společně s předními. Je pravda, že vzadu jedno prasátko šlo docela špatně rozevřít (šrouboval jsem samozřejmě, ale zatímco jedno jsem měl do minuty rozevřené pro nové desky, tak druhé jsem dělal snad 15 minut, bral jsem ale, že je problém spíš v mechanismu pro ručku).

Jinak super, jsem rád, že jsem tu napsal, schází se mi spousta nápadů, tak mám co prověřovat.

2017-03-06 19:05:47

jirir001: ještě pár poznatků... Jezdíš spíš sám, nebo plný auto? Jestli převážně sám, dal by se vyloučit i zatezak. Častý nešvar dnešních opravářů (vymenovacu) je to, že se snaží ulehčit si práci, často po někom dělám brzdy, že někdo byl v servisu na výměně desek a buď jim brzdy hoří, nebo se sjedou za pár km. Vždy je na vině nepromazani brzdice. Kdo to nevi, tak ano i brzdy se musí mazat (plovoucí třmen). Stlačením pístku to nekončí, pokud se nepromazou válečky po kterých se třmen pohybuje, brzdí jen jedna destička, tlačí do kotouče jen z jedné strany a nejen že se na oči desky ale i kotouče dostávají na frak. Dochází k přehřívání brzd, pak už stačí jen projet kaluží, nastane prudké zchlazení a je to. Kotouč se zvlní, někdy i praskne (ale to už je extrém). Takže vyzkoušet i pohyblivost temene, popřípadě vyčistit, rozhýbat a promazat.

2017-03-06 20:18:52

davex: Z 98% v tom autě sedí jeden člověk.

Když to začalo vibrovat brzy po výměně, tak jsem kontroloval i ty plovoucí části, a taky jsem párkrát udělal to, že se zašlapalo na brzdu ať prasátko povyleze a zase jsem ho zatlačil zpět. Měl jsem koupený i FRENKIT s prasátkem, že případně něco vyměním, ale přišlo mi to všechno OK.

Z toho pramení ta moje lehká zoufalost a potřeba se tady poradit, protože dost věcí jsem už zkusil.

2017-03-06 20:24:28

jirir001: zajeď na STK nebo někam kde mají válce na brzdy

Přibržďování kola nebo házivost brzd se tam dá zjistit + funkce zátěžáku

a na třesadle se dá zjistit i vadné ( volné ) ložisko kola

Mám tam kamarády a běžně to tak děláme

Jinak u toho prasátka je potřeba zjistit v jakém stavu jsou vodící čepy třmenu

Vyčistit otvory a čepy namazat grafitem - musí volně chodit (+ kontrola manžet )

a nesmí se ani křížit s dírou Jinak výměna třmenů a čepů

Jinak už jsem zažil i to , že byla vada v posilovači a kola stále přibrždovala a tím se přehřívala a pak už jdou do háje i kotouče Taky jsem dělal auto kde stářím jakoby po zabrždění sevřely uvnitř rozleptané brzdové hadice a kola se pomalu odbrždovala

To ale zjistí na válcích

2017-03-06 20:33:39

Pokud mohu trochu přispět:

  • známý má Forda, originální kotouče vydržely cca 40 tis.km od zakoupení vozu, origo servis řekl, že je to vada zaviněná řidičem a jakožto s obtížným hmyzem s ním bylo naloženo. Zjistili jsme, že byl šišatý originál unašeč na náboji. Výměna ložiska, unašeč a bylo vyřešeno.
  • za další, moje druhé drahé já měla na Suzuce nové Bremba + Taxtar destičky. Do roka a do dne se nedal při brzdění udržet volant. Na kotoučích najeto 25 tis. km. Reklamace na Brembo - závada - málo používáné brzdy Auto jezdí v pracovní dny 108 km denně! Mám na to i papír od Bremba. Bremba jak tady bylo řečeno, už nejsou co bývala. Dal jsem Textar kotouče, Textar desky už je to 2 roky tzn. více jak 50 tis. km a v pohodě. Na fotkách je jeden kotouč jak je z jedné a druhé strany.

2017-03-20 19:14:53

Take jsem nyni daval na merivu TEXTAR komplet predek i zadek kotouc i desku a myslim ze parada teda zatim ccca 8 tisic km ale asi dobry chtel jsem bremba ale bylo mi receno ze uz to není co byvalo...

2017-03-23 17:43:38

jirir001: Ahoj,přečetl jsem si ten tvůj dotaz i odpovědi kolegů co ti radí,no poradím i já co vím...Nepíšeš jestli to kmitání dělá předek nebo zadek,pokud to rozpoznáš,píšeš že jsi naposledy měnil ty kotouče sám,takže pravděpodobně víš že ty zadní písty jsou na šneku pro ruční brzdu a musíš je zatočit,ne nalouct dovnitř,jde to poměrně ztuha ale jde to,nemusíš na ně tlačit celou dobu,jak se ten píst chytne,už se zatáčí v pohodě,neznič tu gumovou prachovku,je dobré si to nastříkat WD-čkem a tu pracchovku přetáhnout od konce pístu,pak ten píst i bez klíče sikovkami zatočíš dovnitř,ve směru hodinových ručiček,pokud se nezatáčí stačí na něj poklepat,on se chytne,vůli si to potom vymezí samo...Takže pokud ty písty už někdo před tebou dovniř při výměně namlátil jsou ty písty v podstatě nefunkční,pak ti zadek nebrzdí nebo brzdí mizerně,a samozřejmě tím tpí přední brzdy a hodně jich ubývá a vybrují...Pokud je všechno správně a sjíždějí se ti ty kotouče všechny a ty vibrace jsou tam už záhy po výměně...no neočekávej od těch kotoučů životnost originálu,mě 30-40 co píšeš přijde dost,vzhledem k tomu kolik má to auto najeto a jak to popisuješ viděl bych příčinu v unašečích,ve špatném uložení těch disků,můžou být zdeformované,odchylka už 0,2 milimetru z osy už to vibrování může dělat,to že ten náboj očistíš neznamená že je rovný,jinak vibrace při brždění dělají většinou špatné tlumiče a vůle v čepech,samozřejmě i špatná geometrie,jinak si narozdíl od kolegů myslím že rozdíl v kvalitě druhovýrobových kotoučů a destiček je minimální,otázkou je co je dnes druhovýroba,mnoho automobilek používá kotouče a destičky od stejných výrobců jen s jejich logem...no snad jsem pomohl,aho,Pavel

2017-03-23 18:04:57

jirir001: to jsem ještě já,no dočetl jsem to o těch ložiskách,víš to že ta ložiska nejsou slyšet,nebo nehoukají v zatáčkách neznamená že na nich není vůle která způsobuje kmitání kol a tím i disků při brzdění,ačkoli že by ta ložiska byla krom opotřebení najetými kilometry v háji všechna najednou je málo pravděpodobné,zvedni si to auto,vždycky celou nápravu,pokud nemáš zvedák abys ho zvednul celé,sundej kola a odtáhni si destičky z kotoučů tak aby se to kolo točilo volně bez doteku brzd,at můžeš slyšet co se tam děje,dej kolo zpátky a zkus s ním otáčet,tam a zpátky,vždycky kousek,pokud je v tom ložisku už velká vůle uslyšíš to,uhoď na to kolo pěstí,do pneumatiky když stojí,nesmí vibrovat,na průměru toho kola se ta vůle určitě objeví...Víš tohle je těžké,když s tím zajedeš do servisu poznají jestli je to ložisko špatné nebo ne,problém je v tom,že vzhledem k tomu že potřebují vydělávat tak ti mnohde ta ložiska vymění i kdyby dobrá byla...Ale vzhledem k tomu kolik má to auto najeto bych tu výměnu ložisek neviděl na vyhozené peníze...vzadu se mění celý náboj,vyměníš ho i sám,je to na pár šroubech,není laciný,já žiju v Irsku,tady ho koupím na netu kolem 100 euro,ložiska na předek drahá nejsou,tady stojí do jednoho kola 25 euro,drahá bude práce,ta ložiska se musí vylisovat ven a zase nalisovat zpátky,je to práce náročná na přesnost a hlavně musí celý ten náboj z auta ven...no uvidíš...

bad64  
2017-03-23 19:07:46

pavel3: Dobrý den při registraci na club Vám mimo jiné byla doporučena stránka o doplnění profilu o vozidlo a motorizaci kterou jste zřejmně opomenul(a).Pokud vozidlo Opel nevlastníte stačí zapsat v Nastavení Změna profilu a dále ve VZKAZUJI vozidlo Opel nevlastním.Pokud budete tyto údaje nadále ignorovat může se stát,když budete potřebovat nějakou radu tato ignorace se obrátí proti Vám tím,že se nedočkáte odpovědi.Pokud máte vozidlo utajené je to jako by nebylo doplněno jelikož ho nevidíme.Super-Administrátor

2017-03-23 19:18:49

bad64: No dobrý den,jasně mám opel,mám opel meriva,jinak bych se asi neregistroval do opel klubu,netušil jsem co všechno musím udělat abych mohl v dobré vůli poradit,no pokud jsem poviný si zaregistovat i auto,staniž se,ale upýímně pokud mě někdo buzeruje takovýmhle způsobem je mi z toho smutno,myslel jsem že je to veb přátel klubu opel..no i tak přeju pěkný den,Pavel


Odpovědět

1  2  3